تاریخ انتشار: شنبه 1397/05/06 - 17:42
کد خبر: 275112

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/ ۲۰

آینده شغلی و بازار کار در رشته مهندسی معدن

اگر علاقه مند به تحصیل در رشته مهندسی معدن هستید پیش از انتخاب رشته می بایست از بازار کار و آینده شغلی ان مطلع شوید و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایید. در حاضر بخش معدن یکی از بخش‌های فعال و پویای کشور است بنابراین امروزه نیاز‌ جامعه به فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن احساس می شود تا بتوانیم بدون وابستگی به کارشناسان خارجی باعث افزایش صادرات در این بخش باشیم.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

1.گروه ریاضی/مهندسی معدن

آینده شغلی و بازار کار
در حال حاضر ما به کارشناسان تکنولوژی آفرین به خصوص در زمینه فرآوری نیاز داریم.چرا که راه یافتن به بازار‌های جهانی تنها از طریق کنترل کیفیت و استاندارد کردن محصولات معدنی مقدور خواهد بود.

یکی از عوامل توسعه نیافتگی بخش معدن کشور مسائل مربوط به اکتشاف صنعتی است چرا که ما در خصوص اکتشافات معدنی تازه در شروع کار هستیم و آن چه انجام شده در مقابل کار‌های باقی‌مانده جزء کوچکی را تشکیل می‌دهد. همچنین در کشور ما هنوز مواد معدنی اولویت‌دار از نظر اکتشافی مشخص نشده و هنوز ترسیم درست و روشنی از وضعیت زمین شناسی و اقتصادی کشور موجود نیست و اطلاعات و آمار مربوط به ذخایر قطعی کشور ناقص و مبهم است و وضعیت معادن متروکه نیز نا مشخص می‌باشد.

در کل می‌توان نتیجه گرفت که امروزه ما نیاز‌مند فارغ التحصیلان علاقمند و خلاق مهندسی معدن هستیم تا بتوانیم بدون وابستگی به کارشناسان خارجی شاهد رونق و افزایش صادرات این بخش باشیم.

البته در حاضر نیز بخش معدن یکی از بخش‌های فعال و پویای کشور است.

علاوه بر وزارت معادن و فلزات فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در وزارت نفت در زمینه حفاری، وزارت نیرو در زمینه آب‌های زیرزمینی، کارگاه‌های وزارت راه‌ و ترابری برای حفاری راه‌ها وتونل‌ها، شرکت مترو و سازمان انرژی اتمی مشغول به کار شوند.

بررسی بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی معدن
اگر علاقه مند به تحصیل در رشته مهندسی معدن هستید پیش از انتخاب رشته می بایست از بازار کار و آینده شغلی ان مطلع شوید و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایید. در حاضر بخش معدن یکی از بخش‌های فعال و پویای کشور است بنابراین امروزه نیاز‌ جامعه به فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن احساس می شود تا بتوانیم بدون وابستگی به کارشناسان خارجی باعث افزایش صادرات در این بخش باشیم. در رابطه با فرصت های شغلی این رشته لازم است بدانید که فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ مهندسی معدن می توانند علاوه‌ بر وزارت‌ معادن‌ و فلزات‌ در وزارت‌ نفت‌ در زمینه‌ حفاری‌، وزارت‌ نیرو در زمینه‌ آب‌های‌ زیرزمینی‌، کارگاه‌های‌ وزارت‌ راه‌ و ترابری‌ برای‌ حفاری‌ راه‌ها و تونل‌ها، شرکت‌ مترو و سازمان‌ انرژی‌ اتمی‌ مشغول‌ به‌ کار شوند.

درآمد و حقوق مهندس معدن
مهندسان معدنی که در سازمان های دولتی استخدام می شوند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. مهندس معدنی هم که در بخش خصوصی فعال است، با توجه به میزان مهارت، توانمندی، تجربه و نوع توافق صورت گرفته با کارفرما، درآمدهای مختلفی دارد. البته نوع کار و بخشی که مهندس معدن در آن مشغول به کار می شود نیز در میزان درآمد او تاثیرگذار است. به عنوان مثال شرایط کار و درآمد در شرکت هایی که در حوزه راهسازی فعالیت می کنند با شرکت هایی که در کار اکتشاف و استخراج معادن هستند، متفاوت است.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندس معدن در گروههای شغلی مختلف استخراج شده است.

مطابق با این تحقیق حقوق مهندس معدن در گروههای مختلف شغلی به طور متوسط بین ۲۱۰۰۰۰۰تومان تا ۴۷۰۰۰۰۰تومان می باشد.

البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و .... بستگی دارد.

تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

توانایی‌های جسمی،علمی،روانی مورد نیاز و قابل توصیه
درکار معدن ما با حجم وسیعی از اطلاعات روبه‌رو هستیم مثلاً نقشة زمینی به مساحت ۱۳۰۰ کیلومتر مربع را در اختیار ما قرار می‌دهند تا در آن به دنبال معدن بگردیم. حال اگر برای یافتن معدن وجب به وجب این زمین را بگردیم کار‌بیهوده‌ای انجام داده‌ایم بلکه باید قسمت‌های پرپتانسیل زمین را انتخاب نموده و برای مثال از ۱۳۰۰کیلومتر موجود حدود ۱۰۰کیلومتر یعنی ۵یا ۱۰ درصد مساحت کل را انتخاب کرده و در این مقدار به دنبال معدن بگردیم و چنین کاری تنها با استفاده از ریاضیات امکان پذیر است.

از فاکتورهای مهم در موفقیت یک عملیات انفجاری،خرد شدگی مناسب است چرا که اگر قطعات خرد شده حاصل از انفجار به دقت پیش‌بینی گردد،عملیات متعاقب استخراج به خوبی طراحی شده و هزینه کلی معدن در یک سطح مینیمم نگاه داشته می‌شود که این کار به‌یاری مدل‌های ریاضی امکان پذیر است.یعنی به یاری مدل‌های ریاضی می‌توان ابعاد قطعات خرد شده را پیش‌بینی نمود و در کل به یک طرح انفجاری بهینه دست یافت.

چون بخشی از کار مهندسی معدن مانند نقشه برداری در زیر زمین انجام می‌شود دانشجوی این رشته باید از نظر جسمی توانایی خوبی داشته و قدرت کار در معدن را که بیشتر در خارج از شهر وگاه در نقاط دور افتاده قرار دارد،داشته باشد.به همین دلیل بیشتر دانشجویان دختر این رشته با مشکلات کاری روبه‌رو می‌شوند به غیر از تعداد محدودی از آنها که در آزمایشگاه‌ها و مراکز طراحی معدن فعالیت می‌کنند.


 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top