تاریخ انتشار: شنبه 1397/05/06 - 18:13
کد خبر: 275117

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۲۱

آینده شغلی و بازار کار در رشته علوم اقتصادی

نکته مهم در مورد بازار کار اقتصاد این است که این رشته باعث ساختن ذهنی فعال و انتخابگر برای دانشجویان می شود و افراد فارغ التحصیل این رشته می توانند بجز موارد بالا به فکر چیدن تدارکات و ایجاد بنگاه­های خدماتی و بازرگانی شخصی باشند. در نهایت به عنوان یک جمع بندی می توان بازار کار این رشته را با توجه به مهارتهای آموخته شده نسبت به دیگر رشته های علوم انسانی دارای جایگاه والا دانست.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۱.گروه ریاضی/علوم اقتصاد

موقعیت شغلی در ایران
دانشجویان دوره کارشناسی اقتصاد بیشتر اطلاعات اولیه و پایه را مطالعه می‌کنند در نتیجه نباید انتظار داشته باشند که پس از فارغ‌التحصیلی به طور تخصصی و کاربردی فعالیت نمایند مگر دانشجویانی که خودشان مطالعه و فعالیت بیشتری داشته و تئوری‌هایی را که مطالعه می‌کنند, به کار نیز می‌گیرند. یعنی می‌توانند مدلهای اقتصادی نوشته, تجزیه و تحلیل کرده و پیشنهادهای تازه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی مؤسسه و سازمان‌های مختلف ارائه دهند.

البته این به آن معنا نیست که در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته بازار کار ندارند بلکه می‌توانند در بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد مثل بخش مالیات, وزارت صنایع, سازمان برنامه و بودجه, بانک مرکزی و مرکز آمار فعالیت کنند و مهمتر از همه اینکه حتی اگر فارغ‌‌التحصیلان اقتصاد در رشته تخصصی خود فعالیت نکنند, به دلیل داشتن ذهنی باز و تحلیل‌گر و آشنایی صحیح با مسائل و مباحث اقتصادی, نگاه کارشناسانه‌ای نسبت به جامعه و پیرامون خود دارند و می‌توانند در هر شغلی موفق و کارآمد باشند.

رشته علوم اقتصادی مجموعه دانشهای مربوط به اقتصاد را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. این مجموعه که حاصل سلسله ای از اندیشه ها و تفکرات است با محور قرار دادن بررسی منابع کمیاب و تلاش برای استفاده بهینه از منابع محدود طبیعی و همچنین نیروی کار انسانی در پی آن است تا با چیدن دقیق اجزا و عناصر گوناگون اقتصادی در کنار یکدیگر از منابع کمیاب یاد شده به گونه ای استفاده نماید که بیشترین میزان ممکن از خواسته های انسانی، تأمین گردد.

بدین ترتیب گرایشهای مختلفی در رشته علوم اقتصادی به وجود آمده است که یکی از آنها گرایش اقتصاد حمل و نقل می باشد. هدف از تأسیس چنین گرایشی آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم و ویژگیهای اقتصادی حمل و نقل، روشهای حمل و نقل سنتی و مدرن، انتخاب وسیله، ارزیابی خدمات حمل و نقل، ارزشیابی طرحها و پروژه های حمل و نقل و مواردی دیگر از این نوع و بررسی نظریه های گوناگون ارائه شده در زمینه ارتباطی حمل و نقل و توسعه اقتصادی است.

آینده شغلی رشته اقتصاد با توجه به نوع نگرش بانک ها به مقوله اقتصاد، بستگی به فعالیتهای بانکی کشور دارد. به قدری اقتصاد برای بانک ها اهمیت دارد که بعضی از بانک ها با یدک کشیدن نام اقتصاد برای خود برندینگ ایجاد کرده اند. بانک هایی مانند بانک اقتصاد نوین و بانک مهر اقتصاد.

نکته مهم در مورد بازار کار اقتصاد این است که این رشته باعث ساختن ذهنی فعال و انتخابگر برای دانشجویان می شود و افراد فارغ التحصیل این رشته می توانند بجز موارد بالا به فکر چیدن تدارکات و ایجاد بنگاه­های خدماتی و بازرگانی شخصی باشند. در نهایت به عنوان یک جمع بندی می توان بازار کار این رشته را با توجه به مهارتهای آموخته شده نسبت به دیگر رشته های علوم انسانی دارای جایگاه والا دانست.

رسیدن به مشاغل بهتر در رشته اقتصاد و داشتن آینده شغلی روشن در رشته اقتصاد، مستلزم این است که با یک برنامه ریزی دقیق و کسب رتبه های برتر، تضمینی برای خود در بازار کا رایجاد کنید. به قطع یقین، قبولی در رشته اقتصاد و البته گرایشهای خوب آن در دانشگاههای خوب به خصوص دانشگاههای تهران، باعث می شود تا شما از همان زمان دانشجویی، وارد بازار کار شوید.

بازار کار رشته اقتصاد
متصدی بانک، کارشناس گمرک، مدیر مالی، تحلیلگر مالی، کارشناس امور مالیاتی، استاد دانشگاه، پژوهشگر، مدیر فروش، کارشناس/مدیر بازاریابی، کارشناس بیمه، کارشناس/مدیر خرید و تدارکات، کارشناس تحقیقات بازار، وزارت خانه ها و... .

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه
دانشجوی اقتصاد لازم است که به مباحث اجتماعی علاقه‌مند بوده و الفبای جامعه‌شناسی ، علوم سیاسی و روانشناسی را بداند چون اقتصاد یک حلقه از علوم اجتماعی است و زنجیره علوم اجتماعی نیز به هم مرتبط است.

دانشجوی اقتصاد باید در درس ریاضی قوی باشد و حتی لازم است دارای نگاهی تحلیل‌گر باشد تا هم در مطالعه دروس دانشگاهی مثل اقتصادسنجی و هم در بازار کار موفق باشد.

علاقه به جامعه و فعالیت‌های اجتماعی برای دانشجویان این رشته ضروری است. علم اقتصاد یکی از پایه‌های اصلی جامعه است و باید در ارتباط با موضوعات دیگر فرهنگی، سیاسی واجتماعی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. چرا که هر جامعه‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد و یک کارشناس اقتصاد باید بتواند اطلاعات علمی خود را با جامعه مورد نظر تطبیق دهد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
در این رشته تا مقطع دکترا امکان ادامه تحصیل وجود دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top