تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/05/07 - 10:08
کد خبر: 275212

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/ ۲۳

آینده شغلی و بازار کار در رشته مهندسی کشاورزی

رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی نیز مثل دو رشته مهندسی کشاورزی آبیاری و مهندسی ماشینهای کشاورزی تنها از بین داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی دانشجو می‌پذیرد چرا که دانشجوی این رشته باید بتواند به خوبی محاسبه کرده و اطلاعات به دست آمده را تجزیه و تحلیل کند.یعنی بعد از این که اطلاعات فنی مورد نیاز خود را از متخصصان کشاورزی در بخشهای مختلف اعم از آبیاری ، زراعت ، خاک‌شناسی، علوم دامی و سایر متخصصان دریافت کرد، یک برنامه عملی مناسب در زمینه مقدار نیروی کار دائمی یا فصلی ، نوع ماشین‌آلات مصرفی و الگوی بهینه تقاضا و مصرف بخشهای مختلف کشاورزی تعیین نماید و البته چنین کاری نیاز به ریاضی و آمار قوی و آشنایی با اصول کشاورزی دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۱.گروه ریاضی/مهندسی کشاورزی

آینده شغلی و بازار کار رشته های کشاورزی
در رابطه با آینده شغلی رشته های کشاورزی بحث های فراوانی بوده که همیشه با اما،اگرهایی همراه است.هدف ما در اینجا بررسی واقع بینانه این موضوع از دیدگاه متفاوتی است.یک دانشجو زمانی که از رشته کشاورزی فارغ الاتحصیل میشود با انتخاب های ذیل مواجه است:

استخدام در بخش دولتی
ادراتی مانند جهاد کشاورزی،وزارت کشور،ادارات و موسسات علمی و پژوهشی،اداره ترویج کشاورزی و ده ها ارگان از این قیبل که نیاز به متخصص،تکنسین و مشاور کشاورزی دارند.

شمار دیگری از بخش های دولتی که نیازمند فارغ التحصیلان این رشته اند:

(سازمان تحقیقات کشاورزی، سازمان بازرسی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، سازمان حفاظت نباتات،سازمان محیط زیست،سازمان برنامه و بودجه،وزارت تعاون، سازمان تعاون روستایی،مراکز تحقیقاتی،آزمایشگاه‌های تغذیه و اصلاح نژاد و....)

استخدام در بخش خصوصی
در بخش خصوصی موسساتی وجود دارند که فارغ الاتحصیلان این رشته برای استخدام در آزمایشگاه ها و کار در موسسات تحقیقاتی،مشاوره ای و تولید محصولات و ادوات کشاورزی جذب میکنند.

شمار دیگری از بخش های خصوصی که نیازمند فارغ التحصیلان این رشته اند:

(مؤسسات تحقیقاتی دفع آفات و بیماری‌گیاهی،شرکت ها و موسسات خصوصی کشت و صنعت،کلینیک های گیاه پزشکی،شرکت های مبارزه با دفع آفات نباتی، سازمان تعاون روستایی،موسسات اصلاح، تولید و توزیع بذر و....)

استخدام در بخش علمی و آموزش عالی
استخدام در بخش آموزش عالی و دانشگاهی کشور نیازمند مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر بوده {البته در برخی از موارد استخدام با مدرک کارشناسی نیز ممکن است} و نباید استخدام و کار در  آموزشکده ها و هنرستان های کشاورزی و مراکز فنی و حرفه ای را از این قاعده مستثنا نمود.

شمار دیگری از بخش های علمی و آموزش عالی که نیازمند فارغ التحصیلان این رشته اند:

(سازمان های آموزش عالی و دانشگاه ها،آموزشگاه های جهاد گشاورزی و سازمان ترویج روستایی، آموزشگاه های آزاد و خصوصی و ....)       

کارآفرینی
فعالیت در زمینه ایجاد اشتغال و تولید کار به صورت گروهی {و یا فردی در صورت وجود منابع و امکانات مناسب} در بخش کشاورزی در زمینه های تولید محصول،علم،فناوری،خدمات و....در نهایت به منظور پیشبرد این هدف ایجاد یک تعاونی خواهد بود.در بخش کارآفرینی و تعاونی به گروه یا فرد بستگی دارد که با توجه به شرایط جغرافیایی،منطقه ایی، اقلیمی و سایر شرایط به دنبال چه ایده و خلاقیت جدیدی باشند که شامل تولید یک محصول کشاورزی،تولید یک خدمت،تولید ابزار و ادوات جدید یا اصلاح شده،ایجاد مراکز مشاوره ای و عملیاتی و ......باشد.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه
رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی نیز مثل دو رشته مهندسی کشاورزی آبیاری و مهندسی ماشینهای کشاورزی تنها از بین داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی دانشجو می‌پذیرد چرا که دانشجوی این رشته باید بتواند به خوبی محاسبه کرده و اطلاعات به دست آمده را تجزیه و تحلیل کند. یعنی بعد از این که اطلاعات فنی مورد نیاز خود را از متخصصان کشاورزی در بخشهای مختلف اعم از آبیاری ، زراعت ، خاک‌شناسی، علوم دامی و سایر متخصصان دریافت کرد، یک برنامه عملی مناسب در زمینه مقدار نیروی کار دائمی یا فصلی ، نوع ماشین‌آلات مصرفی و الگوی بهینه تقاضا و مصرف بخشهای مختلف کشاورزی تعیین نماید و البته چنین کاری نیاز به ریاضی و آمار قوی و آشنایی با اصول کشاورزی دارد.

به تجربه ثابت شده است که داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک به دلیل اینکه پایه ریاضی آنها قوی است . در این رشته موفق‌تر هستند.

در ضمن دانشجویی که به کشاورزی علاقه دارد و از کار و فعالیت در مزارع و دامداری‌ها لذت می‌برد، می‌تواند در این رشته پیشرفت کند چون یک فارغ‌التحصیل مهندسی اقتصاد کشاورزی نمی‌تواند از محیط‌های روستایی و قطبهای تولید کشاورزی فاصله بگیرد و در پشت میز محاسبات اقتصادی خود را انجام دهد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی مهندسی اقتصاد کشاورزی می‌توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل دهند. گرایشهای دوره کارشناسی ارشد در رشته آبیاری شامل : کارشناسی ارشد آبیاری و زه‌کشی و کارشناسی ارشد تاسیسات آبیاری است. گرایشهایی مانند هیدرولوژی و هیدرولیک نیز قبلا وجود داشته که فعلا در این دو رشته دانشجو پذیرفته نمی‌شود. گرایشهای دوره دکترای آبیاری نیز همان آبیاری زه‌کشی و تاسیسات آبیاری است.

فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ماشینهای کشاورزی می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای مکانیک ماشینهای کشاورزی، ترویج ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون کشاورزی به تحصیل ادامه دهند. در مقطع کارشناسی ارشد امکان ادامه تحصیل در داخل کشور در هر سه گرایش یاد شده وجود دارد، اما در مقطع دکتری دانشجویان می‌توانند گرایش مکانیک ماشینهای کشاورزی را داخل کشور دنبال کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرنوشت قایدی برای فصل بعد
پرمصرف‌ترین داروها در ایران
برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!
اهتزاز پرچم عزا بر فراز گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) +فیلم
طرح‌های شیطانی باید دفن شود/ از تمایز رئیس دولت تا صبر انقلابی در رفع مشکلات
نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو
آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران
لحظاتی از حضور رهبر انقلاب در حرم سیدالکریم +فیلم
هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
پهپادهای مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند
فارین پالیسی: ۷۴ درصد اسرائیلی‌ها با واکنش به حمله موشکی ایران مخالفند
تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
گفت و شنود/ بخر دیگه‌!
حکم عاملان تعرض به ۲ دختر دانش آموز اعلام شد
رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد
صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۵ اردیبهشت
وضعیت پریشان دانشگاه‌ها در آمریکا/ حمایت تمام قد دانشجویان از فلسطین در برابر رژیم بی‌آبرو
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top