تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/08 - 18:16
کد خبر: 275462

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۴۰

آینده شغلی و بازار کار در رشته زیست شناسی

دانشجوی‌ رشته‌ زیست‌شناسی‌ باید عاشق‌ کشف‌ حقایق‌ پدیده‌های‌ طبیعی‌ باشد و به‌ گردش‌ در طبیعت‌ علاقه‌مند باشد. چون‌ اطلاعاتی‌ که‌ با حضور در محیط‌ طبیعی‌ زندگی‌ گیاه‌ یا جانور می‌توان‌ به‌ دست‌ آورد در هیچ‌ کتابی‌ پیدا نخواهد شد. در ضمن‌ دانشجو لازم‌ است‌ فردی‌ منظم‌ و مرتب‌ بوده‌ و بتواند مطالب‌ را در ذهن‌ خویش‌ به‌ خوبی‌ طبقه‌بندی‌ کند تا در زمینه‌ سیستماتیک‌ موفق‌ گردد.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۲.گروه تجربی/زیست شناسی

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌
حضور کارشناسان‌ علوم‌ گیاهی‌ در مؤسسه‌های‌ تحقیقاتی‌ و اجرایی‌ کشور امری‌ ضروری‌ است‌ تا بتوان‌ محیط‌ زیست‌ ایران‌ را به‌ خوبی‌ حفظ‌ کرد، اما به‌ گفته‌ اساتید و دانشجویان‌ علوم‌ گیاهی‌ در حال‌ حاضر فارغ‌التحصیلان‌ دوره‌ لیسانس‌ این‌ گرایش‌ موقعیت‌های‌ شغلی‌ مناسبی‌ ندارند. چون‌ دانش‌ و اطلاعات‌ آن‌ها جنبه‌ تخصصی‌ ندارد و مؤسسات‌ و مراکز تحقیقاتی‌ و اجرایی‌ بیشتر مایلند که‌ نیروهای‌ مورد نیاز خود را از میان‌ فارغ‌التحصیلان‌ کارشناسی‌ ارشد یا دکترای‌ این‌ رشته‌ انتخاب‌ کنند.

بیشتر فارغ‌ التحصیلان‌ علوم‌ گیاهی‌ در سطح‌ کارشناسی‌ جذب‌ آموزش‌ و پرورش‌ می‌شوند چون‌ معلومات‌ آنها جنبه‌ عمومی‌ دارد و می‌توانند در تدریس‌ کتب‌ زیست‌شناسی‌ دوره‌ متوسطه‌ موفق‌ باشند، اما نمی‌توانند در مراکز تحقیقاتی‌ که‌ نیاز به‌ متخصص‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ علوم‌ گیاهی‌ دارد، فرصت‌ شغلی‌ مناسبی‌ به‌ دست‌ بیاورند. از سوی‌ دیگر اگر کسی‌ در گرایش‌ علوم‌ گیاهی‌ سرمایه‌گذاری‌ کند و متأثر از محیط‌ نشود، می‌تواند در بخش‌های‌ کشاورزی‌ ـ زیستی‌، ژنتیک‌ و بیوتکنولوژی‌ فعالیت‌ داشته‌ باشد.

هرچند که‌ تعداد قابل‌ توجهی‌ از فارغ‌التحصیلان‌ علوم‌ جانوری‌ جذب‌ بازار کار نمی‌شوند اما بهترین‌ دانشجویان‌ همیشه‌ موفق‌ بوده‌ و هستند. این دسته از دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی گاه‌ برای‌ کارهای‌ تحقیقاتی‌ یا اداره‌ آزمایشگاه‌ها جذب‌ دانشگاه‌ها می‌شوند یا در سازمان‌ حفاظت‌ از محیط‌ زیست‌ و سازمان‌های‌ مربوط‌ به‌ فعالیت‌ می‌پردازند. چون‌ سازمان‌ محیط‌ زیست‌ برای‌ بررسی‌ اکوسیستم‌ها به‌ محققان‌ زیست‌شناسی‌ از جمله‌ علوم‌جانوری‌ نیاز دارد. همچنین‌ بعضی‌ از فارغ‌التحصیلان‌ این‌ گرایش‌ وارد دنیای‌ پزشکی‌ شده‌ و در زمینه‌های‌ خون‌شناسی‌ یا انگل‌شناسی‌ فعالیت‌ می‌کنند.

فارغ‌التحصیلان‌ گرایش‌ زیست‌ دریا می‌توانند‌ در مراکز پرورش‌ ماهی‌ و مراکز‌ تحقیق‌ بر روی‌ ارزش‌ مواد غذایی‌ دریایی‌ فعالیت کنند. علاوه‌ بر کار در شیلات‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ گرایش‌ می‌توانند در حفظ‌ بعضی‌ از گونه‌های‌ آبزیان‌ که‌ در حال‌ انقراض‌ هستند مثل‌ ماهی‌ ازون‌برون‌ یا ماهی‌ سفید کار کنند و مهمتر از همه‌ این‌ که‌ ما باید به‌ یاری‌ کارشناسان‌ زیست‌دریا یک‌ اطلس‌ دقیق‌ در مورد گونه‌های‌ آبزی‌ موجود در آب‌های‌ کشورمان‌ تهیه‌ کنیم‌.

توانایی‌های‌ لازم‌
دانشجوی‌ رشته‌ زیست‌شناسی‌ باید عاشق‌ کشف‌ حقایق‌ پدیده‌های‌ طبیعی‌ باشد و به‌ گردش‌ در طبیعت‌ علاقه‌مند باشد. چون‌ اطلاعاتی‌ که‌ با حضور در محیط‌ طبیعی‌ زندگی‌ گیاه‌ یا جانور می‌توان‌ به‌ دست‌ آورد در هیچ‌ کتابی‌ پیدا نخواهد شد. در ضمن‌ دانشجو لازم‌ است‌ فردی‌ منظم‌ و مرتب‌ بوده‌ و بتواند مطالب‌ را در ذهن‌ خویش‌ به‌ خوبی‌ طبقه‌بندی‌ کند تا در زمینه‌ سیستماتیک‌ موفق‌ گردد.

بازار کار رشته زیست شناسی
هدف این رشته تربیت کارشناسان متعهد و متخصصى است که از مفاهیم کلى و اساسى زیست شناسی آگاهى کافى داشته جنبه هاى نظرى و کاربردى این علم را با گذرانیدن واحدهاى نظرى و کاربردى بشناسند و نیازهاى مراکز آموزشى و پژوهشی، تولیدى و خدماتى را در زمینه هاى مذکور مرتفع سازند…

هدف این رشته تربیت کارشناسان متعهد و متخصصى است که از مفاهیم کلى و اساسى زیست شناسی آگاهى کافى داشته جنبه هاى نظرى و کاربردى این علم را با گذرانیدن واحدهاى نظرى و کاربردى بشناسند و نیازهاى مراکز آموزشى و پژوهشی، تولیدى و خدماتى را در زمینه هاى مذکور مرتفع سازند.

امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.


نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
متین
1398/05/28 - 14:17

سلام. فارغ التحصیلان رشته زیست جانوری میتونن جذب آموزش و پرورش بشن ؟ ممنون میشم جواب بدین
تورهای مسافرتی آفری
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top