تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/05/11 - 09:28
کد خبر: 275900

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۵۳

آینده شغلی و بازار کار در رشته مامایی

رشته مامایی عشق و علاقه و صبر و حوصله بسیار بالا می‌خواهد چون یک خانم در حال زایمان، شرایط بسیار حساسی دارد و بسیاری از حرف ها یا حرکاتش در اختیار خودش نیست و یک ماما باید در حد امکان با صبر و حوصله بسیار به او آرامش و قوت قلب بدهد و توجه داشته باشد که مسوولیت جان دونفر یعنی مادر و جنین او را بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۲.گروه تجربی/مامایی

بازار کار
پیش از انتخاب رشته و تحصیل در رشته مورد نظر، آنچه که باید تمامی داوطلبان در نظر بگیرند تا پس از مدتی از انتخاب رشته خود پشیمان نشوند، آگاهی از  بازار کار و آینده شغلی رشته مورد نظرشان می باشد.بنابراین از این موضوع به هیچ وجه غافل نشوید و پس از بررسی بازار کار رشته مورد نظر دست به انتخاب رشته بزنید.در رابطه با بازار کار و آینده شغلی رشته مامایی لازم است به اطلاعتان برسانیم که یک ماما می‌تواند در مراکز بهداشتی و طرح پزشک خانواده،  بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاه ها به عنوان مربی خدمات بهداشتی ، مربی بهداشت مدارس ، کارشناس بهداشت خانواده استخدام شود.

همچنین لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان رشته مامایی بر اساس قوانین حاضر در صورت داشتن مدرک کارشناسی می‌توانند برای دایر نمودن مطلب جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اقدام نمایند.در رابطه با بازار کار رشته مامایی در مقطع ارشد نیز باید بگوییم که فارغ‌ التحصیلان‌ مقطع کارشناسی‌ ارشد می‌توانند به‌ عنوان‌ سرپرست‌ و مدیر بخش های‌ مختلف‌ درمانی‌ و سوپروایزر آموزشی‌ در بیمارستان ها و یا در پست های‌ مدیریتی‌ و ستادی‌ در مراکز بهداشتی‌ ـ درمانی‌ به فعالیت بپردازند.

وضعیت استخدام ماما در برخی کشورهای جهان
استرالیا – در بازه زمانی۵  سال گذشته میزان استخدام ماماها رشد۳.۳  درصدی داشته  و رشد بسیار زیاد در آینده برای آن پیش بینی می شود.

درآمد ماما در برخی از کشورهای جهان
استرالیا – متوسط درآمد سالانه این شغل۶۷.۲۰۰  دلار(قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل در بخش دولتی برای افراد تازه کار۳۲.۵۰۰  دلار، افراد با تجربه۵۲.۰۰۰  دلار، افراد ارشد و مدیران تیم ها بین۴۶.۰۰۰  تا۶۱.۰۰۰  دلار و برای رتبه های عالی و مشاوره ای تا۱۰۲.۰۰۰  دلار می باشد.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه
رشته‌های علوم پزشکی بویژه سه رشته پزشکی ، پرستاری و مامایی نیاز به علاقه و احساس مسئولیت بسیار دارد . برای مثال یک ماما بدون عشق و علاقه لازم نمی‌تواند فریادهای ناشی از درد یک زائو را تحمل کند و پاسخگوی نیازهای او باشد.

رشته مامایی عشق و علاقه و صبر و حوصله بسیار بالا می‌خواهد چون یک خانم در حال زایمان، شرایط بسیار حساسی دارد و بسیاری از حرف ها یا حرکاتش در اختیار خودش نیست و یک ماما باید در حد امکان با صبر و حوصله بسیار به او آرامش و قوت قلب بدهد و توجه داشته باشد که مسوولیت جان دونفر یعنی مادر و جنین او را بر عهده دارد. همچنین یک ماما باید بسیار باهوش و نکته‌سنج باشد و از مقابل مسائل هرچند کوچک به سادگی نگذرد ، زیرا خیلی از مسائل یا علائم کوچکی که در هنگام بارداری یا زایمان ظاهرمی‌شود، در صورت عدم توجه می‌تواند خطرات جانی برای نوزاد یا مادر به دنبال داشته باشد.

همچنین دانشجوی این رشته باید تحمل خون و خونریزی، شب‌کاری و در کل کار در محیط بیمارستان را داشته باشد و به کار عملی نیز علاقه‌مند باشد چون دروس این رشته بیشتر عملی است و کمتر جنبه تئوری دارد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
کارشناسی ارشد مامائی ناپیوسته به اولین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی گفته می‌شود. طول دوره کارشناسی ارشد حداقل ۲سال و حداکثر ۳سال است. دوره دکترای مامایی که پس از اتمام تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد، می‌توان به آن راه یافت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شروع الماس سیاه با آبی‌پوشان پایتخت
تحلیل مهاجرانی از تعطیلی رسانه‌های ضد ایرانی
هدیه ویژه نکونام به استقلال
دردسرهای تغییر مالکیت استقلال و پرسپولیس
عکس/ چه زمانی نباید خرما بخوریم؟
پیش‌بینی یک آب‌وهوای متفاوت برای هفته آینده
جدیدترین موضع گیری لاوروف درباره حمله تروریستی به مرکز تجاری مسکو
گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند
شب نوزدهم ماه رمضان شب اصلاح روندها و برطرف کردن نقایص/ تغییر و تحول تدریجی نیست
گزارش تصویری| دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با رهبر معظم انقلاب
رهبر انقلاب: کودک‌کشی رژیم صهیونیستی نشان میدهد که این رژیم قادر به مقابله با نیروهای مقاومت نیست
کاهش برنامه‌های «خانواده و زنان» در کنداکتور صداوسیما
ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده
فرهنگ و سبک زندگی‌ مهمترین مولفه در جوانی جمعیت است
زنان بیش از مردان از ورزش کردن سود می برند
چگونه می‌توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟
جناب سفیر کاش با پروتکل‌‌های دیپلماتیک آشنا بودید
خانواده ایرانی به بیماری تک فرزندی مبتلا شده‌ است
پاسخ فرزند آیت‌الله علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ گردشگری
زن افغان و نوروز/ نوروز به‌مثابه‌ «اتاقی از آن خود»
راهی جز اصلاحات نداریم!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top