تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/05/11 - 16:56
کد خبر: 275968

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۶۱

آینده شغلی و بازار کار در رشته علوم آزمایشگاهی

داوطلبان این رشته باید به دروس شیمی ، زیست و کار با دستگاه های آزمایشگاهی علاقه مند باشند.همچنین داشتن صبر وحوصله زیاد وتوان روحی مناسب برای فعالیت در این حوزه الزامی می باشد.علاوه بر آمادگی روحی ،آمادگی بدنی و سلامت جسمی لازم برای فعالیت در آزمایشگاه را دارا باشند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۲.گروه تجربی/علوم آزمایشگاهی

بهترین بازار کار
کار در آزمایشگاه های تشخیص طبی برای افراد متخصص در رشته ی فوق یکی از بهترین فرصت های شغلی رشته علوم آزمایشگاهی است.البته این نکته نیز حائز اهمیت است که این شغل برای افرادی که به این گونه محیط های کاری حساسیت دارند مناسب نیست.این نکته را هم باید در نظر داشت که هزینه لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی به گونه ای نیست که در دسترس همگان باشد.یک متخصص در رشته ی علوم آزمایشگاهی میتواند در آزمایشگاه های طبی و غیر طبی(صنایع غذایی، صنایع دارویی و صنعتی) مشغول به کار شود.

از دیگر بازار کار های رشته علوم آزمایشگاهی مشغول شدن در بیمارستان های دولتی و غیر دولتی، پزشکی قانونی، مراکز تحقیقاتی، سازمان انتقال خون، سازمان های صنایع غذایی و دارویی و… میباشد که از درآمد نسبتا خوبی برخوردار است.فرد متخصص میتواند با دریافت مدرک تحصیلی خود، صاحب آزمایشگاه شخصی شده و یا در دیگر آزمایشگاه ها به عنوان مسئول فنی مشغول به کار شود.

میزان درآمد کارشناسان و بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی
اطلاعات دقیقی از میزان درآمد متخصصین در حوزه ی علوم آزمایشگاهی کشور در دسترس نیست.البته علوم آزمایشگاهی در کشور ما از وضعیت خوبی در بحث درآمد برخوردار است که همین موضوع افراد زیادی را به سمت این رشته سوق می دهد.

کارشناسان آزمایشگاه که در بخش خصوصی مشغول هستند با توجه به میزان تجربه، توانایی و توافقی که با کارفرمای خود میکنند، درآمد های متفاوتی دارند.

از جمله افرادی که بیشترین درآمد را از این رشته دارند فارغ التحصیلان دوره دکتری هستند که می توانند پس از کسب مجوز های لازم، اقدام به تاسیس آزمایشگاه نموده و شخصا شروع به کار کنند که البته این کار نیازمند یک سرمایه ی اولیه می باشد.

بازار کار گرایش های رشته علوم آزمایشگاهی
بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی در گرایش بیوشیمی بالینی : فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان استاد دانشگاه، پژوهشگر و کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی در گرایش خون شناسی : فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز انتقال خون، و آزمایشگاه ها مشغول شوند.

بازار کار رشته ایمنی شناسی : فارغ التحصیلان در این رشته می توانند در انستیتو کانسر، مراکز آسم و آلرژی، شرکت های کیت سازی مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته میکروب شناسی : فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان کارشناسی سرم و غذا ، آزمایشگاه های غذا دارو و بهداشتی مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته قارچ شناسی : فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز درمانی و بهداشتی و هم چنین به عنوان مدرس مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته باکتری شناسی : فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آزمایشگاه ها ، مراکز درمانی و… مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته ژنتیک انسانی : فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان پژوهشگر ، استاد دانشگاه ، کارشناس آزمایشگاه ها و در مراکز دولتی مشغول به کار بازار کار رشته شوند.

بازار کار رشته  انگل شناسی : فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی ، کارشناسی آزمایشگاه و محقق مشغول به کار شوند.

درآمد
درآمد کارشناسان علوم آزمایشگاهی در ایران بسته به محل کار معمولاً بین1میلیون تومان تا 3میلیون تومان در ماه است. در آمریکا درآمد یک کارشناس حدود ۶۱٬۰۰۰ دلار در سال است.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه
داوطلبان این رشته باید به دروس شیمی ، زیست و کار با دستگاه های آزمایشگاهی علاقه مند باشند.همچنین داشتن صبر وحوصله زیاد وتوان روحی مناسب برای فعالیت در این حوزه الزامی می باشد.علاوه بر آمادگی روحی ،آمادگی بدنی و سلامت جسمی لازم برای فعالیت در آزمایشگاه را دارا باشند.

امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری با گرایش های بیوشیمی ، انگل شناسی، سم شناسی، دارو شناسی، بیوشیمی، باکتری شناسی،ایمنی شناسی، باکتری شناسی، میکروب شناسی وهماتولوژی وجود دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top