تاریخ انتشار: شنبه 1397/05/13 - 08:08
کد خبر: 276076

در حاشیه تبلیغات گسترده موسسات مجاز و غیرمجاز آموزشی برای انتخاب رشته کنکور؛

دام‌های میلیونی در کمین دواطلبان و خانواده‌ها

هرچند کنکور برای آموزش‌و‌پرورش آب ندارد، اما برای خیلی‌ها نان دارد. این خیلی‌ها که به مافیای کنکور معروف هستند، به اندازه‌ای قوی شده‌اند که به گفته علی لاریجانی، قادرند سرنوشت ماندن یا انحلال سازمان سنجش را تعیین کنند یا حتی مدیرکل و یا معاون وزیر جابه‌جا کنند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از بعدازظهر چهارشنبه گذشته که نتیجه اولیه آزمون سراسری ۹۷ به صورت کارنامه روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفت، تب انتخاب رشته بالا رفت و مؤسسات خصوصی انتخاب رشته نیز بر تنور آن می‌دمند. قیمت‌های ۲۸۰ هزار تا ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومانی نشان می‌دهد، داغی این تنور نان چربی نصیب مؤسسات انتخاب رشته می‌کند.

بنابر اذعان کارشناسان با وجود افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو و کاهش جمعیت داوطلبان کنکور نه تنها کارکرد‌های سابق خود را از دست داده، بلکه به آسیب آموزشی‌و‌تربیتی تبدیل شده که روی دست نظام آموزشی ما مانده است.

اما با همه معایبی که کارشناسان تعلیم و تربیت برای شیوه جاری پذیرش دانشجو نام می‌برند، هرچند کنکور برای آموزش‌و‌پرورش آب ندارد، اما برای خیلی‌ها نان دارد. این خیلی‌ها که به مافیای کنکور معروف هستند، این اواخر به اندازه‌ای قوی شده‌اند که به گفته علی لاریجانی رئیس مجلس، قادرند سرنوشت ماندن یا انحلال سازمان سنجش را تعیین کنند یا حتی مدیرکل و یا معاون وزیر جابه‌جا کنند.

تقویت قدرت مافیایی با پول مردم
مافیای کنکور علاوه بر این، آنتن زنده صدا‌و‌سیما را در اختیار دارند. بنابراین این اندازه قدرت به گردش مالی چشمگیری نیاز دارد.

اگرچه بخش عمده‌ای از این گردش مالی طی سال و در فرآیند آماده‌شدن دانش‌آموزان برای کنکور تکمیل می‌شود، با این وجود مؤسسات کنکوری قید درآمد حاصل از انتخاب رشته را هم نمی‌زنند و تا آخر پای جیب داوطلبان و خانواده‌ها می‌ایستند. به طوری که با وجود تمهیدات دولتی و ارزان‌قیمت آموزش‌و‌پرورش و سازمان سنجش برای انتخاب رشته با شعار‌های پررنگ و لعاب مشتری‌های بیشتری برای خود جذب می‌کنند.

انتخاب رشته‌های میلیونی
«جوان» برای اطلاع از جزئیات انتخاب رشته از سوی مؤسسات خصوصی با یکی از آن‌ها تماس گرفت. مشاور این مؤسسه نسبتاً معروف می‌گوید، نرم‌افزار‌های انتخاب رشته مؤسسه ما توسط تیم‌هایی از دانشگاه تهران پشتیبانی می‌شوند و نسبت به نرم‌افزار‌های مشابه ضریب خطا‌های کمتری دارند.

وی در خصوص قیمت استفاده از خدمات انتخاب رشته مؤسسه نیز می‌گوید: استفاده از نرم‌افزار آنلاین برای تمام رشته‌ها یک قیمت دارد و از ۱۸ تا ۲۹ هزار تومان است، اما خدمات حضوری ما برای رشته تجربی۳۸۰ ، برای ریاضی ۲۸۰  و برای انسانی هنر و زبان‌های خارجی ۱۹۰ هزار تومان است.

در تماس با مؤسسه کنکوری دیگری که به مراتب از اولی بزرگ‌تر و پر سروصداتر است نیز مشاور به «جوان» می‌گوید: خدمات انتخاب رشته ما تضمینی است و برای رشته تجربی ۲  میلیون و ۸۰ هزار تومان برای ریاضی ۹۰۰ هزار تومان و برای سایر رشته‌ها ۶۴۰ هزار تومان است.

با وجودی که آماری موجود نیست که براساس آن بتوان در مورد عملکرد مؤسسات کنکوری قضاوت قطعی کرد با این حال نحوه محاسبه تراز آزمون و سابقه تحصیلی دانش‌آموزان در جامعه آماری کشوری به راحتی در دسترس مؤسسات انتخاب رشته قرار ندارد. در نتیجه ادعای جامعه آماری نزدیک به کنکور غیرقابل اعتنا است و بنابراین تضمین نتیجه‌گیری صددرصدی توسط این مؤسسات بیشتر یک شعار تبلیغاتی است.

بنابراین گزارش، کاسبی مؤسسات انتخاب رشته در حالی این روز‌ها سکه شده که بنا به گفته علی خدایی رئیس سازمان سنجش هر داوطلب شانس بالای ۷۰ درصدی را برای قبولی در دانشگاه‌ها دارد. با این حال رقابت بر سر رشته شهر‌های پرطرفدار باعث‌شده خانواده‌ها تن به چنین هزینه‌هایی بدهند.

واقعیت انتخاب رشته
خدایی در رابطه با جزئیات انتخاب رشته کنکور امسال به «جوان» می‌گوید: دفترچه راهنمای انتخاب رشته سال ۹۷ علاوه بر اینکه از طریق سایت سازمان سنجش قابل دریافت است از صبح روز گذشته در تمامی باجه‌های روزنامه‌فروشی سراسر کشور توزیع شده است، بنابراین داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی شده‌اند، می‌توانند با مراجعه به باجه‌های روزنامه فروشی شهرستان محل اقامت خود و با پرداخت مبلغ هزار و ۵۰۰  تومان بابت هر دفترچه به عنوان کارمزد توزیع دفترچه راهنمای انتخاب رشته، در زمان مقرر، نسبت به دریافت آن اقدام کند. لازم به تأکید است، دفترچه مذکور رایگان بوده و به جز هزینه‌ای که برای کارمزد توزیع، تعیین شده هزینه‌ای دیگری نباید پرداخت شود.

وی تأکید می‌کند: همچنین هر یک از داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر یا زبان‌های خارجی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، می‌توانند دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی ذی‌ربط را دریافت کنند. بخش پیوست‌های دفترچه راهنمای انتخاب رشته شامل شرایط و ضوابط مؤسسات خاص و همینطور آدرس، ضوابط، شرایط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منحصراً در سایت سازمان قرار دارد که به داوطلبان توصیه می‌شود، برای انتخاب رشته و اطلاع از ضوابط و شرایط مؤسسات نسبت به مطالعه این بخش از طریق سایت سازمان اقدام کند.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش ادامه می‌دهد: تمامی داوطلبان باید پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و بخش پیوست‌های دفترچه راهنما کد رشته‌های تحصیلی مورد علاقه خود را مشخص کرده و از تاریخ دوشنبه ۹۷/۵/۱۵ لغایت شنبه ۹۷/۵/۲۰ به ترتیب اولویت در فرم انتخاب رشته اینترنتی درج نمایند.

منبع: روزنامه جوان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top