تاریخ انتشار: شنبه 1397/05/13 - 13:01
کد خبر: 276143

هنر شهرداری اصلاح‌طلبان به روایت «مهدی چمران»؛

افشانی چگونه در یکسال ۵۰ کیلومتر مترو می‌سازد؟!

مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران در یک مصاحبه، به واقعیت‌های جالبی از پشت پرده افتتاح پروژه و وعده‌های شهرداری و شورای اصلاح‌طلبان اشاره کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، مهندس مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران در مصاحبه‌ای که سایت جهان نیوز آنرا منتشر کرده،‌ با اشاره به کارنامه شهرداری و شورای شهر جدید تهران گفته است: برخی‌ها گفته‌‌اند ما با وجود اینکه به شما رای ندادیم ‌اما‌ امروز متوجه به‌ خواب رفتن شهر شده‌ایم و رخوت و غیر عملیاتی بودن را در دوره جدید می‌بینیم.

او همچنین می‌افزاید: من معتقد نیستم که اعضای فعلی توان کار در شورا را ندارند بویژه که خیلی از آنها آدم‌های باتجربه‌ای هستند و می‌توانند خوب کار کنند. آنهایی هم که تجربه ندارند می‌توانند به سرعت کسب تجربه کرده و کار را یاد بگیرند. همین جا این نکته را بگویم که به‌خاطر عدم مطالعه دقیق اعضای شورا، می‌بینیم هر چند وقت یک بار تصمیمی در شورای پنجم تهران گرفته می‌شود که در سال‌های قبل در دوره‌های سابق شورا مصوب شده بود! این مسائل دیگر خیلی پیش پا افتاده است و با یک مطالعه سطحی حل می‌شود. شورا باید به تصمیمات جدید فکر کند.  ولی موضوع اصلی این است که تصمیمات باید در خود شورا گرفته شود نه خارج شورا. این به کلیت مدیریت شهری لطمه می‌زند.

چمران سپس در پاسخ به این سؤال که «در نشست خبری اخیر شهردار فعلی تهران برخی وعده‌ها مطرح شد، نظیر توسعه 50 کیلومتری ریل‌های مترو در هر سال یا حذف تکدی‌گری طی یک سال آینده؛ فکر می‌کنید این وعده‌ها چقدر شدنی باشند؟» گفته است:

البته آقای مهندس افشانی آدم اجرایی و کاری است. روز اولی هم که‌ آمد بنده برای او آرزوی موفقیت کردم، چرا که موفقیت شهردار، موفقیت کل شهر است و ما دل‌مان می‌خواهد کارهای شهر جلو برود. من هنوز هم ‌امیدوارم ایشان در این سمت موفق باشند.  البته اینکه گفتند تا یک سال آینده 50 کیلومتر مترو می‌سازند، عملی است، چون قرار نیست مترو را بسازند! مترو ساخته شده و ‌آماده افتتاح است. الان خط 6 مترو بیش از 90 درصدش ساخته شده و عملا تمام شده. خط 7 که کامل تمام شده بود. حتی کار هم می‌کرد ولی تعطیلش کردند که به عقیده من اشتباه بود. نباید تعطیل می‌کردند، اگر نقصی هم داشت باید نواقص آن را برطرف می‌کردند، چون این خط «هدوی»(headway)  پانزده دقیقه‌ای داشت. همان موقع هم به دوستان گفتند که این خط را بخوابانید بدتر است، چون فرسوده می‌شود، در حالی که شما حین کار می‌توانید نواقصش را اصلاح کنید. اینکه سیگنالینگ آن اتومات نیست یا دوربین‌هایش کم است که دلیل نمی‌شود. یا گفته‌اند هواکش آن کم است و پله‌های فرار اضطراری آن کافی نیست. خوب اینها را درست کنید! به‌خاطر این مسائل که خط را تعطیل نمی‌کنند، البته بحث کاهش زمان هدوی بود که درست است و باید قطارهای مورد نیاز را داد. اصل‌ مسأله مترو قطار است. حالا خوشبختانه گفته‌‌اند برای تامین قطار قرارداد بسته‌‌‌اند. بگذریم که این قطارهای جدید هم حداقل یک سال و نیم دیگر می‌رسد!

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برخی پروژه‌ها که در دوران شورای شهر و شهرداری سابق، اجرا شدند و فقط 3 ماه زمان تا تکمیل آنها باقی مانده بود، تصریح می‌کند:‌

بالاخره خود این افتتاح کردن طرح‌های‌ آماده هم برای خودش یک کار محسوب می‌شود! [با خنده] نیازی هم نیست ما مدام تکرار کنیم که ما این کارها را انجام دادیم. مردم عملکرد ما را دیده‌‌اند و قضاوت خواهند کرد. مهم‌‌‌‌‌‌تر از آن، خداوند بداند کافی است. یک نکته هم پیرامون تکدی‌گری بگویم. حل این‌ مسأله تنها در دست شهرداری نیست. سازمان‌های دیگری هم باید به میدان بیایند. ما این موضوع را تجربه کرده‌‌‌‌‌‌ایم. الان هم که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و رشد دستفروشان و تکدی‌گران خیلی جای کار خواهد داشت. با همه اینها بنده معتقدم تفاوت‌های میان مدیریت شهری جدید با زمان تصدی اصولگرایان برای مردم بسیار محسوس است و خیلی نیاز به تبلیغات و گفتن دستاوردها هم ندارد. من پیش از این هم گفته بودم بعد از آقای قالیباف، شهردار شدن در پایتخت بسیار کار مشکلی است. حالا این کار مشکل با رکود اقتصادی و رکود شهری هم همزمان شده! این، کار را مشکل‌‌‌‌‌‌تر و سخت‌‌‌‌‌‌تر می‌کند. گاهی اوقات مردم از ما می‌پرسند از شهر چه خبر. من در جواب می‌گویم اینقدر در سطح کشور مشکلات هست که ما دیگر نمی‌رسیم به مشکلات تهران فکر کنیم. متاسفانه یکسری مسائل مهم و عمده‌ای برای‌مان پیش‌آمده که مسائل شهری در مقابل آنها موضوعیت چندانی ندارد. برای عموم مردم هم این احساس وجود دارد. الان دیگر کسی نسبت به اوضاع قطارهای مترو یا اتوبوس‌های شهری انتقادی نمی‌کند، بلکه بحث ارز و سکه و خودرو و مسکن و اختلاس‌ها داغ است. مدیران شهری هم گویا مشکلات را پشت گوش انداخته‌‌اند و رسیده‌‌اند به اینکه همین که شهر تمیز می‌شود و زباله‌ها را می‌برند در حال حاضر هنر محسوب می‌شود!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top