تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/05/14 - 10:03
کد خبر: 276279

علی رغم ادعای پایان تکلیف دانشجویان بورسیه صورت گرفت؛

تهدید نرم وزارت علوم علیه بورسیه‌ها

تهدید نرم وزارت علوم علیه بورسیه‌ها

ما به آن کسی که می‌خواهد عضو هیات‌علمی بشود نصیحت می‌کنیم و می‌گوییم کسی با حکم قضایی عضو 30 ساله هیات‌علمی نمی‌شود. شما می‌خواهید عضو هیات‌علمی بشوید، خب! سازوکار خاص خودش را دارد. در این سیستم ما حداقل پنج بار امکان تجدیدنظر را پیش‌بینی کردیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همه چیز از سال 93 آغاز شد. تعدادی از رسانه‌هاپیرو سخنان معاون وزیر علوم  با انتشار تیتری از تخلف 3000 نفری بورسیه غیرقانونی خبر دادند؛ مساله‌ای که در همان سال رئیس‌جمهور نیز به آن واکنش نشان داد و با به‌کار بردن عبارت مشهور « بورسیه! و ما ادراک ما البورسیه!» چهار سال تعداد زیادی از دانشجویان «نخبه‌ای» که با علم خود توانسته بودند به مدارج بالای علمی برسند، به یکباره وارد فضایی شدند که خیلی‌ها آن را «ظلم» به این دانشجویان قلمداد کردند. اما چهار سال گذشته است و خبری از آن ادعای  «غیرقانونی» نیست و به‌رغم مصاحبه‌های گاه و بیگاه مسئولان وزارت علوم مبنی‌بر حل مشکلات و جایابی نهایی این دانشجویان باز هم اتفاقات دیگری در حال وقوع است و به نظر می‌رسد عزم دیگری برای تصمیم‌گیری درباره دانشجویانی که حتی پشت خود حکم قضایی و دیوان عدالت اداری می‌بینند، وجود دارد. فرهیختگان امروز در گزارشی به اظهارات اخیر رئیس مرکز جذب وزارت علوم پرداخته است:

در دانشگاه اصفهان چه گذشت؟
 در اواخر 24 تیرماه 97، همایش اساتید دانشگاه اصفهان و حضور و سخنرانی محمدرضا رضوان‌طلب، رئیس مرکز جذب وزارت علوم این مساله را بیشتر نشان می‌دهد. او در این همایش پرده جدیدی از تصمیم یک‌سری مسئولان آموزش عالی درباره دانشجویان بلاتکلیف بورسیه برمی‌دارد. رضوان‌طلب در این جلسه، برخلاف آنچه مسئولان وزارت علوم درباره تعیین تکلیف دانشجویان بورسیه می‌نامند، با اشاره به احکام قضایی مبنی‌بر به‌کارگیری دانشجویان بورسیه توسط دانشگاه‌ها می‌گوید: «در برابر حکم قطعی هیچ کسی نمی‌تواند مقاومت کند. ما همچنان اعتقادمان بر این است که این حکم خلاف مقررات است، ولی حکم خلاف مقررات را ما نمی‌توانیم در برابرش ایستادگی کنیم. نمی‌توانیم بگوییم این اجرا نشود، اصلا معنا ندارد ما به رئیس دانشگاه بگوییم این را اجرا نکند، چرا؟ چون قاضی فورا انفصال می‌زند برای رئیس دانشگاه. کسی هم نمی‌تواند از وی دفاع کند. مقررات قضایی کشور این است! آن حکم باید اجرا شود. فقط ما می‌توانیم براساس ماده 79 مقررات دیوان عدالت اداری کشور از رئیس دیوان عدالت اداری درخواست تجدیدنظر یا اعاده دادرسی بکنیم. آن هم مبتنی‌بر این است که رئیس دیوان عدالت اداری تشخیص بدهند این حکم صادره خلاف مقررات و موازین شرعی یا قانون اساسی است. خب! این اتفاق خیلی نادر می‌افتد.»

بیشتر بخوانید// ما قربـانی شدیم

شما راه را اشتباه رفتید!
 او در ادامه این سخنرانی خطاب به دانشجویان بورسیه می‌گوید: «ما به آن کسی که می‌خواهد عضو هیات‌علمی بشود نصیحت می‌کنیم و می‌گوییم کسی با حکم قضایی عضو 30 ساله هیات‌علمی نمی‌شود. شما می‌خواهید عضو هیات‌علمی بشوید، خب! سازوکار خاص خودش را دارد. در این سیستم ما حداقل پنج بار امکان تجدیدنظر را پیش‌بینی کردیم. شما اگر دانشگاه، رئیس دانشگاه یا هیات اجرایی جذب دانشگاه با نظر شما مخالف باشند، اولا یک هیات 9 نفره هستند که هیچ‌کدام هم از کسی تبعیت نمی‌کنند. در هیات مرکزی جذب بنده شهادت می‌دهم که به هیچ وجه هیچ‌کس به رای بغل دستی خود توجهی ندارد. هر کسی برای خودش رجل مستقل است. آنهایی هم که خانم هستند توی هیات مرکزی، آنها هم رجل مستقل هستند، رای خودشان را دارند. خب! اگر کسی بخواهد عضو هیات‌علمی باشد، از همین سازوکار باید باشد که توی سیستم پذیرفته بشود، والا به زور قاضی بنویسند حکم کارگزینی برای ایشان صادر شود. فردا کلاس می‌خواهد. رئیس دانشگاه چه می‌گوید؟ می‌گوید برو قاضی برایت کلاس بگذارد. باز باید برود شکایت کند کلاس بگیرد؟ یا مثلا اتاق می‌خواهد باز باید برود شکایت کند اتاق بگیرد؟ اینکه زندگی نمی‌شود. شما راه را اشتباه رفتید... به جاهای مختلف شکایت کردند... آخرش هم نتیجه‌ای نگرفتند.»

تناقض اظهارات مسئولان آموزش عالی
این اظهارنظر رئیس مرکز جذب وزارت علوم در آن روز ابهاماتی جدی در بین دانشجویان بورسیه ایجاد کرده است و این ابهامات در جایی به صورت تناقض به‌هم رسیده است؛ تیرماه سال جاری بود که رئیس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگویی با مهر می‌گوید: «تعداد زیادی از بورسیه‌های بلاتکلیفی که در فراخوان هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی ثبت‌نام کرده بودند، تعیین‌تکلیف شده و تنها ۶۸ نفر باقی مانده بودند که ۶۴ نفر از آنها را برای جذب به دانشگاه آزاد اسلامی معرفی کرده‌ایم. او ادامه می‌دهد تا شهریورماه مسائل مربوط به بورسیه‌ها به‌طور کلی تعیین‌تکلیف می‌شود.

این اظهارنظر و صحبت‌های اخیر رضوان‌طلب قطعا دو وجه متمایز در برخورد با این دانشجویان است؛ یکی از دانشجویان بورسیه درباره این اظهارات می‌گوید: «ببینید با جوانان متخصص، متعهد و توانا که بیش از حداقل 25 سال تحصیل کرده و از خیل جوانان مشتاق فعالیت در دانشگاه که مرکز رشد علمی و توسعه‌ای کشور بوده‌اند تا در جهت تامین نیروی متخصص و متعهد کشور پشتوانه‌هایی برای نظام و کشور عزیزمان در آینده باشند، طی پنج سال اخیر چه برخوردی می شود؟! ببینید مقاومت در مقابل جذب و استخدام این عزیزان که صلاحیت علمی و عمومی آنها بارها بررسی شده و بهانه‌ای منطقی و معقول برای به‌کار نگرفتن آنها وجود نداشته و پس از چندین سال صبر و تحمل سختی‌های زیاد و با تلاش و دفاع از خود توانسته‌اند احکام قضایی را به نفع خود بگیرند، با زیر پا گذاشتن اخلاق، مقررات و وجدان چگونه گرفته است؟!»

او در پاسخ درباره معنی اظهارات رضوان‌طلب و آینده این دانشجویان می‌گوید: «معنی سخنان فوق این است که حکم بورسیه‌ها که دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه صادر کرده اجرا و جذب‌شان کنید، ولی در مراحل بعدی محکم ایستادگی خواهد شد تا مثلا کلاس خالی برای درس و اتاق استراحت نداشته باشند. این روندی بود که مسئولان دانشگاه‌ها و اعضای فعال سیاسی گروه‌ها در مراجعه و پیگیری حضوری دانشجویان برای فرآیند جذب‌شان، به جای اینکه باید شرایط را ایجاد می‌کردند، بلکه برعکس بهانه قرارش می‌دادند که ما کلاس خالی و اتاق خالی برای استاد جدیدی نداریم.»  او خطاب به مسئولان وزارت علوم می‌گوید: «ای کاش مسئولان  دست از سیاسی‌کاری برداشته و نسبت به جایابی و فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه‌ای از جمله کلاس درس و اتاق اساتید اقدام فرمایند و بورسیه‌های زیرمجموعه وزارت علوم را هرچه سریع‌تر ابتدا جذب کرده و سپس در جهت ایجاد زیرساخت‌ها اقدام کنند.

در ضمن حکم قوه قضائیه حکم قانون و شرع بوده و بهتر است شرایط را فراهم سازند.» این دانشجو در پایان گفت‌وگوی خود نیز از مسئولان وزارت علوم می‌خواهد در فضایی به دور از نگاه‌ها و سلیقه‌ها مشکلات دانشجویان بلاتکلیف را حل کنند.» به هر حال این اظهارات رئیس مرکز جذب وزارت علوم می‌تواند چالشی تازه در عدم داشتن عزم برای حل مشکلات دانشجویان بورسیه‌ای قلمداد شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1397/05/15 - 23:07

توجه آقای رضوان طلب را به حدیثی از پیامبر که خود ایشان در نامه ای به وزیر علوم نوشتند جلب میکنم.
پیامبر اکرم(ص): خداوند متعال می‌فرمایند: اگر کسی مظلومی را ببیند و بتواند او را یاری دهدو کوتاهی کند من از او انتقام خواهم ستاند.

همه ما دانشجویان بورسیه از سر ایشان و ظلمی که در حق ما کردند به خدا و رسولش شکایت میکنیم
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top