تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/15 - 17:36
کد خبر: 276546

در مصاحبه پرویز سروری با خبرنامه دانشجویان ایران مطرح شد؛

رییس‌جمهور با افکار عمومی قهر کرده است

رییس‌جمهور با افکار عمومی قهر کرده است

طیفی از حامیان دولت بیان می‌کنند که اگر رئیس‌جمهور بخواهد لب به سخن بگشاید در واقع باید افشاگری کند و این افشاگری نتیجه عملی که به بار خواهد آورد این است که اتحاد ملی به هم می‌خورد. در مورد بعضی از نهادها باید صحبت کند و تبعات آن از این وضعیت بیشتر خواهد بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۲۰۰ روز از آخرین گفتگوی مستقیم رئیس جمهور با مردم می‌گذرد و او دوشنبه شب قرار است با مردم به گفتگو بپردازد، این گفتگو در حالی صورت میگیرد که التهابات بازار اقتصادی کشور در شرایط خوبی به سر نمی برد، به همین بهانه به سراغ پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان خط امام و رهبری رفتیم و با او به گفتگو نشستیم.

آقا سروری، قرار است امشب رییس‌جمهور با مردم بصورت تلویزیونی گفتگو کند. به نظر شما چرا در اوج بحران ارزی که اتفاقا افکار عمومی بسیار متشنج‌تر از امروز بود آقای روحانی و دولتش هیچ واکنشی نشان ندادند و الان به یکباره این اتفاق رخ می‌دهد؟
متاسفانه احساس می‌شود که از دید رییس‌جمهور با توجه به شرایط فعلی و مشکلاتی که مردم دارند، روبه‌رو شدن با مردم پرهزینه است.  مردم سوالات انباشته‌ای دارند، نسبت به رفتارها و عملکردها و سوءمدیریت‌ها اعتراضات جدی دارند. در این میان اما تلقی دولتمردان این است که با سکوت می‌توانند نسبت به این پاسخ‌گویی راه فرار داشته باشند. ولی من فکر می‌کنم بدترین راه را انتخاب کرده‌اند.  از این نظر که در چنین شرایطی که کشور با موج فزاینده تهدیدات دشمن روبه‌رو است و فضای مجازی هر روز افکار عمومی را به بی‌اعتمادی به نظام تحریک و تشویق می‌کند سخن گفتن با افکارعمومی مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از افزایش این توطئه‌ها و تهدیدها است.

رئیس جمهور باید مشکلاتش را بگوید. کوتاهی‌های خود را بپذیرد و با این کار آبی بر آتش اعتراضات مردم بریزد. اما متاسفانه وقتی که رئیس جمهور و دولت سکوت می‌کنند و سخنگو هم متاسفانه پاسخ‌های کلیشه‌ای می‌دهد نه تنها افکار عمومی اقناع نمی‌شود بلکه باعث تحریک آن نیز است.

بیشتر بخوانید/ / در روحانی این شجاعت را نمی‌بینم که همه چیز را بگوید

این فشل بودن سیستم اقناع افکار عمومی در دولت به نظر شما مربوط به حوزه ارتباطات سازمانی است یا شخص رییس جمهور نیز شخصا درگیر این مساله است؟
من فکر می‌کنم خود رئیس جمهور و افرادی که دست‌اندرکار هستند و وزرای اقتصادی مجموعه‌های مختلف باید بیایند و افکارعمومی را قانع کنند. مشکلاتی که وجود دارد را بیان کنند. کمکی که مردم می‌توانند در جلوگیری از این موضوعات کنند مطرح نمایند. یک جایی دیگری هم عرض کردم شما در این زمان ببینید ترکیه تقریبا با وضعیت ما دارد دچار می‌شود.

آمریکایی‌ها سر اختلافاتی که با آن کشیش پیدا کردند ترکیه را تهدید و تحریم کردند. قیمت دلار بالا رفت. ارزش پول ملی ترکیه با کاهش مواجه شد. بورس ترکیه با مشکلات جدی مواجه شد. اما بیشترین ارتباط با افکار عمومی توسط رئیس جمهور است. یعنی اردوغان هر روز دارد با افکار عمومی حرف می‌زند. وضعیت موجود را توجیه می‌کند. دلایل را بیان می‌کند. نقاط ضعف را می‌پذیرد و مردم را به مشارکت و حل مشکلات دعوت می‌کند. آن مدل موفق است یا این مدل سکوت معناداری که امروز در مجموعه دولت و به ویژه رئیس‌جمهور قرار دارد و ما آن را مشاهده می کنیم.

یعنی روحانی با افکار عمومی قهر کرده است؟
بله. رئیس‌جمهور تقریباً از افکار عمومی قهر کرده است و با افکار عمومی کمتر صحبت می‌کند و می‌توان گفت اصلا صحبت نمی‌کند. این به نظر من بدترین روشی است که در شرایط کنونی ما با آن مواجه هستیم و زمینه را برای پذیرش هر مطلب نادرستی توسط دشمن فراهم می‌کند. باید افکار عمومی اقناع شود و این اقناع شدن باید با ارتباط، تلاش و کوشش و به ویژه حالت اضطراری گرفتن همراه شود.
مردم احساس کنند دولت نسبت به مشکلات آنها حساس است و هر روز تلاش بیشتری می‌کند و وضعیت فوق‌العاده‌ای را در پیش گرفته است. رفتاری که امروز در دولت دیده می‌شود واقعاً هیچ توجیه عقلانی و منطقی ندارد.

وقتی وضعیت غیرطبیعی است نمی‌توان با آن طبیعی برخورد کرد. امروز وقتی می‌بینیم با مشکل ارز مواجه هستیم باید تصمیمات انقلابی بگیریم. نباید ارز را به خارج از کشور بفرستیم. متاسفانه سیاست‌های ما امروز ارزبری است نه ارزآوری! در بحث مسافرین وقتی شرایط حساس داریم که نمی‌توانیم ارز را به دست بیاوریم یا مشکلات جدی داریم باید این ارز را مدیریت کنیم. این را باید رئیس‌جمهور با مردم صحبت کند.

باید بگویند مردم به ما اجازه دهید یکسری تصمیمات بگیریم که منافع درازمدت ما را به تفریحات زودگذر شما ترجیح می‌دهد. من معتقد هستم که افکار عمومی می پذیرد. علت آنکه افکار عمومی در حال حاضر عصبانی است علت آن است که نسبت به سوالاتشان پاسخ های قانع کننده ای دریافت نمی کنند.

بیشتر بخوانید// نامه روحانی به لاریجانی: سوال نمایندگان در چارچوب قانونی اساسی نیست

۲۰۰ روز از آخرین گفتگوی مستقیم رئیس جمهور با مردم می‌گذرد. فکر می‌کنید تبعات طولانی‌تر شدن این فاصله زمانی و عدم پاسخگویی رئیس‌جمهور و مشکلاتی که بعدا برای جامعه بوجود خواهد آمد چیست؟
درغیاب رییس جمهور و دولتی‌ها، افکار عمومی و جامعه پاسخ سوالاتشان را از دشمن می‌گیرد. وقتی ما با افکار عمومی ارتباطمان را قطع کنیم، افکار عمومی با دشمنان ما ارتباط برقرار می‌کند. چون دنبال پاسخ برای سوال‌های پیش آمده است.

ما امروز با پاسخ‌هایی مسموم در فضای مجازی و ماهواره‌ها و ... مواجه هستیم. در داخل هم بعضی از قلم‌های مسموم و قدم‌های مسموم و افکار مسموم وجود دارد که به صورت علنی و عملا نوکری غرب را می‌کنند. همه این عوامل سبب می‌شود که افکار عمومی به راحتی حرف‌های مسموم آنها را به عنوان دوای دردهای خودش بپذیرد.

برخی نمایندگان مجلس ادعا کرده‌اند روحانی اگر بخواهد حرف بزند مجبور به افشاگری است و به نوعی مخالفان روحانی را تهدید می‌کنند. نظر شما درباره این رفتار مجلسی‌ها چیست؟
طیفی از حامیان دولت اینطور بیان می‌کنند که اگر رئیس‌جمهور بخواهد لب به سخن گفتن باز کند در واقع باید افشاگری کند و این افشاگری رئیس‌جمهور نتیجه عملی که به بار خواهد آورد این است که اتحاد ملی به هم می‌خورد. در مورد بعضی از نهادها باید صحبت کند و تبعات آن طبیعتا از این وضعیت بیشتر خواهد بود.

این ایده‌های بسیار نخ نما شده‌ای است که به نظر من جایی برای ارائه آن نمانده است. اولا رئیس‌جمهور هر وقت با افکار عمومی صحبت کرد کلی مطلب علیه آن کسانی که اینها می‌گویند و اشاره دارند بیان نموده است. امروز رئیس‌جمهور می‌تواند بیاید و پیام انسجام دهد.

رئیس‌جمهور اظهاراتی چندوقت پیش در مجامع بین‌المللی کرده است که اظهارات مثبتی تلقی می‌کنیم. باید ببینیم با همه بد‌اندیشی هایی که افکار مسموم در حال بیان هستند ما می‌بینیم همان‌هایی که می‌گویند بیشترین حمایت را از رئیس‌جمهور کردند حتی عنوان کردند که دست رئیس‌جمهور را می‌بوسند.

این یک منطق بی‌پایه است برای ضعفی که در پاسخگویی به افکارعمومی وجود دارد. اینها فکر می‌کنند که ارتباط با افکارعمومی با تخریب نهادها و نیروهای دلسوز سازگاری دارد. اینگونه نیست. ایشان می‌توانند بیایند و مشکلاتی که وجود دارد را بیان کنند که ما چند اقدام مثبت از رئیس‌جمهور در ایام اخیر مشاهده کردیم.

بیشتر بخوانید// واکنش دانشجویان جهادگر به نامه علی مطهری/ ساده‌لوح نباشید و مواضع دشمن‌شادکن نگیرید

در بحث اعلام شفافیت در ثبت سفارش‌ها، در بحث موضوع خودروها و موضوعات مختلفی که داشتیم. رئیس‌جمهور به این باور می‌رسد که عده‌ای هستند با تظاهر به اینکه همدستی و همگرایی با دولت دارند به دنبال غارت جیب ملت هستند و امروز از موضع بعضا شفافیت و طرح با افکارعمومی باید در بیایند. امروز دشمنان ما غارت‌گران بیت المال، فساد پیشگان، آنهایی هستند که تلاش می‌کنند با تحریک مسئولین و اختلاف بین مسئولین و با مجموعه‌های دلسوز کشور نگذارند که چهره واقعی آنها مشخص شود.

به نظر من رئیس‌جمهور باید این توطئه را خنثی کند و با افکار عمومی صحبت کند، فاسدین را افشا کند. جریانات رانت‌خواری که از رانت اطلاعاتی دولت استفاده می‌کنند را افشا کند و اعتماد عمومی را برگرداند. این اعتماد عمومی با صداقت، شفافیت و ارتباط با افکارعمومی حاصل خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top