تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/05/16 - 01:10
کد خبر: 276577

در تازه‌ترین ویرایش رتبه‌بندی وب‌سایت‌های دانشگاهی جهان

۸ دانشگاه ایرانی در بین هزار دانشگاه اول دنیا در رتبه‌بندی «وبومتریک»

در نسخه اول رتبه‌بندی وبومتریک در ۲۰۱۸، هشت دانشگاه ایرانی در بین هزار دانشگاه اول دنیا قرار داشتند که در جدیدترین نسخه وبومتریک، این تعداد به ۹ دانشگاه رسید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، پایگاه رتبه‌بندی وبومتریکس بیش از ۲۸ هزار دانشگاه و موسسه تحقیقاتی جهان را بر مبنای ۴ شاخص رتبه‌بندی می‌کند، که در این بخش دانشگاه‌ها در یک رتبه‌بندی کلی جهانی و همچنین به صورت قاره‌ای تقسیم می‌شوند. نظام رتبه‌بندی وبومتریک به ارزیابی حضور پژوهشی و آموزشی دانشگاه‌ها در وب از طریق وب سایت‌های دانشگاهی آنان می‌پردازد.

بر این اساس، وب سایت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر اساس ۴ شاخص تعداد صفحات وب دانشگاه در گوگل ( Presence ) با وزن ۵ درصد، تعداد ارجاع یا لینک‌های برقرار شده از سایر سایت‌ها به سایت دانشگاه (شاخص Visibility ) با وزن ۵۰ درصد، تعداد استنادات ۱۰ نویسنده پُراستناد دانشگاه در Google Scholar Citations (شاخص Openness ) با وزن ۱۰ درصد و تعداد مقالات کیفی دانشگاه قرارگرفته در بین ۱۰ درصد مقالات پُراستناد موضوع مربوطه در سایت SCImago (شاخص Excellence ) با وزن ۳۵ درصد عمل می‌کند. 

مطالعه وضعیت ۲۰ دانشگاه اول ایران در تازه‌ترین ویرایش رتبه‌بندی وبومتریک در ۲۰۱۸ و مقایسه آن با نتایج اولین نسخه این رتبه‌بندی در ۲۰۱۸ نشان می‌دهد:

۲۰ دانشگاه اول ایرانی حاضر در جدیدترین رتبه‌بندی وبومتریک در سال ۲۰۱۸، همان ۲۰ دانشگاهی هستند که در نسخه اول این رتبه‌بندی در ۲۰۱۸ حضور داشتند.

در نسخه اول رتبه‌بندی وبومتریک در ۲۰۱۸، هشت دانشگاه ایرانی در بین هزار دانشگاه اول دنیا قرار داشتند که در جدیدترین نسخه وبومتریک، این تعداد به ۹ دانشگاه رسید.

وب سایت دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، علوم پزشکی شیراز و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ضمن حفظ جایگاهی که بر اساس نسخه اول رتبه‌بندی وبومتریک در سال ۲۰۱۸ در بین وب سایت‌های دانشگاه‌های ایران کسب کرده بودند، رتبه‌شان در جدیدترین نسخه این رتبه‌بندی، در میان وب سایت‌های دانشگاهی دنیا بهبود پیدا کرده است.

وب سایت‌های دانشگاه‌های صنعتی شریف و اصفهان که بر اساس نسخه دوم رتبه‌بندی وبومتریک در ۲۰۱۸ در بین وب سایت‌های دانشگاه‌های ایران همان جایگاهی که در نسخه اول داشتند را حفظ کرده‌‌اند؛ اما جایگاه جهانی‌شان در نسخه دوم نسبت به نسخه اول ۲۰۱۸ رو به افول گذاشته است.

در دایره ۲۰ دانشگاه اول ایرانی حاضر در رتبه‌بندی وبومتریک، دانشگاه علوم پزشکی تبریز با رشد ۴ پله‌ای و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهیدبهشتی و تبریز با رشد ۳ پله‌ای نسبت به نسخه اول ۲۰۱۸ این رتبه‌بندی، بیشترین بهبود وضعیت در سطح ۲۰ دانشگاه اول ایرانی حاضر در نسخه جدید وبومتریک را به خود اختصاص داده‌اند.

واحد مشهد دانشگاه آزاد اسلامی که در نسخه اول رتبه‌بندی وبومتریک در سال ۲۰۱۸ دوازدهمین دانشگاه ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی بین‌المللی بود، در جدیدترین رتبه‌بندی با ۷ پله نزول به عنوان نوزدهمین دانشگاه ایرانی و پس از واحد علوم و تحقیقات قرار گرفت. به این ترتیب، واحد علوم و تحقیقات که پیشتر در جایگاه دومین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه‌بندی وب سایت‌های دانشگاه‌ها قرار داشت، اکنون در صدر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در این رتبه‌بندی قرار گرفت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top