تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/05/17 - 11:40
کد خبر: 276901

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۱۰۱

آینده شغلی و بازار کار در رشته فرش

دانشجوی این رشته باید فردی خلاق، نوآور و علاقه مند به هنر و صنعت فرش باشد و دانشجویی که بدون هدف رشته کارشناسی فرش را انتخاب کرده باشد، پس از فارغ التحصیلی جـایـگاهی در صـنعت فـرش نـخواهـد داشت که در نقطه مـقابل نـیز دانشجویانی هستند که با علاقه و پشتکار بسیار به این رشته آمده اند و به دنبال آموزش و بهبود کیفیت هنر فرش هستند و قدم های موثری نیز در این زمینه برداشته اند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۵.گروه هنر/فرش

بازار کار و آینده شغلی
فرش یکی از کالاهای اصلی و صادراتی کشور ایران محسوب می شود که جایگاه ویژه ای در کشورهای مختلف دنیا دارد.

برای تهیه و تولید فرش نیازی به تهیه مواد خارجی نبوده و اکثر مواد اولیه تولید فرش در کشور ما وجود دارد و به همین دلیل می توان با کمترین هزینه فرش های با کیفیتی تولید کرد و از طرف دیگر با قیمت مناسب در بازارهای جهانی به فروش رساند و از این جهت فرش به عنوان یکی از کالاهای پرسود محسوب می شود که می تواند علاوه بر زمینه اشتغال و رونق کسب و کار داخل را فراهم کند درآمد ارزی مناسبی نیز برای کشور به ارمغان آورد.

در حال حاضر کارخانه و کارگاه های مختلفی در زمینه تولید فرش فعالیت می کنند و محصولات تولیدی آن ها در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می رسد و این مراکز تولیدی برای ادامه راه و موفقیت بیشتر نیاز به کارشناسان حرفه ای حوزه فرش دارند تا بتوانند در زمینه های مختلف مانند طراحی، تولید، رنگ و دیگر موارد مهم به آن ها کمک کنند.

افرادی که بتوانند در زمینه فرش اطلاعات مناسبی به دست آورند بدون شک می توانند در این کارخانه ها مشغول به کار شوند و حتی اگر بتوانند سرمایه گذار مناسبی جذب کنند و یا خودشان سرمایه راه اندازی کارگاه فرش بافی را داشته باشند می توانند اقدام به تأسیس کارخانه و یا کارگاه فرش بافی کنند و از این راه درآمد مناسبی به دست آورند.

یکی دیگر از حوزه هایی که برای فارغ التحصیلان رشته فرش وجود دارد آموزش است که افراد فارغ التحصیل این رشته می توانند با طی کردن مقاطع بالا به عنوان مدرس فرش مشغول به کار شوند.

موقعیت شغلی در ایران
در کشور ما، هیچ کالایی از نظر ارزش افزوده مشابه فرش نیست. زیرا از یک سو، مواد اولیه فرش در ایران تهیه می‎شود و از سوی دیگر، فرش دست‎بافت ایرانی در بازارهای جهانی دارای ارزش مادی بسیار زیادی است.به همین دلیل در حال حاضر، بسیاری از مراکز خصوصی و دولتی هستند که به دنبال فارغ‎التحصیلان این رشته می‎گردند که در زمینه طرح، رنگ و بافت مهارت و خلاقیت داشته باشند. عده‎ای از فارغ‎التحصیلان نیز به عنوان مشاور بازرگانان فرش فعالیت می‎کنند یا خودشان در زمینه تولید فرش یا صادرات فرش سرمایه‎گذاری کرده و در این زمینه فعالیت می‎کنند و بالاخره تعداد قابل توجهی نیز این هنر را در مراکز کار و دانش آموزش می‎دهند.

توانایی‎های لازم
دانشجوی این رشته باید فردی خلاق، نوآور و علاقه‎مند به هنر و صنعت فرش باشد. دانشجویی که بدون هدف رشته کارشناسی فرش را انتخاب کرده باشد، پس از فارغ‎التحصیلی جـایـگاهی در صـنعت فـرش نـخواهـد داشت، در نقطه مـقابل نـیز دانشجویانی هستند که با علاقه و پشتکار بسیار به این رشته آمده‎اند و به دنبال آموزش و بهبود کیفیت هنر فرش هستند و قدم‎های موثری نیز در این زمینه برداشته‎اند.

همچنین کارشناس فرش باید از تاریخ هنرهای دستی و بومی، بخصوص هنر فرش‌بافی آگاهی داشته باشد وبه یاری ذوق هنری، طرح‎هایی ارائه دهد که هم از اصالت بومی و هم از نوآوری برخوردار باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
سحر
1399/06/09 - 18:36

نرین
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top