تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/05/17 - 12:08
کد خبر: 276909

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۱۰۳

آینده شغلی و بازار کار در رشته صنایع دستی

بزرگترین‌ سرمایه‌ هر فرد برای‌ ورود به‌ این‌ رشته‌ عشق‌ و علاقه‌ است‌. همچنین‌ باید پایمردی‌ و حوصله‌ لازم‌ را برای‌ آموختن‌ صنایع‌ دستی‌ داشت‌ و در طراحی‌ بخصوص‌ طراحی‌ سنتی‌ قوی‌ و با نقوش‌ سنتی‌ آشنا بود. همچنین‌ یک‌ دانشجوی‌ صنایع‌ دستی‌ لازم‌ است‌ با فرهنگ‌ و سنت‌ قدیم‌ کشور و ماشین‌ها و ابزار جدید آشنا شود و در نتیجه‌ طرح‌هایی‌ ارائه‌ دهد که‌ هم‌ اصالت‌ بومی‌ و هم‌ نوآوری‌ هنری‌ داشته‌ باشد.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۵.گروه هنر/صنایع دستی

آینده شغلی، بازار کار، درآمد
یکی از استادان رشته صنایع دستی در دانشگاه می گوید: پاسخ به این سوال و به زبان دیگر حل این مشکل به یاری دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته صنایع دستی امکان پذیر است. افرادی که با تجربه علمی و عملی‌ای که در دانشگاه آموخته اند می توانند خواست مردم و سلیقه روز را دریابند و با خلاقیت و ابتکار صنایع دستی ایران را برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی کارآمد سازند و همین نشان می دهد که موقعیت کاری برای فارغ التحصیلان این رشته زیاد است چون تجربه نشان داده است که نوآوری و بهبود در زمینه های مختلف در محیط سنتی خود به خود توسعه و اشاعه پیدا نمی کند و تنها به یاری توسعه تعلیم و تربیت امکان پذیر است و چنین کاری نیز از عهده متخصصان رشته صنایع دستی بر می آید که با دایر کردن کارگاههای صنایع دستی در نقاط مختلف کشورمان به مردمی که این صنایع را نسل در نسل فرا گرفته اند، راه و روشهای جدید و طرحهای نو را بیاموزند.

دکتر یاوری نیز می‌گوید: فارغ التحصیلان این رشته اگر به کار دولتی علاقه‌ مند باشند می توانند در سازمانهایی مثل سازمان میراث فرهنگی، سازمان صنایع دستی ایران، اداره کل صنایع دستی در وزارت جهاد سازندگی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی، بنیاد مستضعفان و جانبازان، اداره کل موزه ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کارهای پژوهشی، تحقیقاتی و یا کارشناسی بپردازند. اما بیشتر فارغ التحصیلان این رشته ترجیح می دهند که به صورت شخصی کار کنند چون می توانند با دایر کردن کارگاهی در خانه، هم درآمد بهتری داشته باشند و هم آنچه دوست دارند، بسازند. و اصلاً هدف رشته صنایع دستی این است که ما استادکارانی تحصیل کرده داشته باشیم.

برای مثال سفالگری که لعاب را بهتر بشناسد و حجم را بفهمد مطمئناً کار بهتری می تواند ارائه بدهد و این شیوه ای است که در تمام کشورها دنبال می شود. برای مثال در فرانسه چند هزار زن علاقه مند به کار سرامیک هستند و همه آنها تحصیلات دانشگاهی دارند و یا در چین ۱۵۶ مرکز آموزش عالی در این رشته وجود دارد.

ماندانا بطحایی نیز می گوید: موقعیت شغلی این رشته نسبت به بسیاری از رشته های هنری مطلوب است اما متاسفانه مردم ما هنوز بخوبی این رشته را نمی شناسند. مثلاً یکی از دوستان ما می گفت وقتی در این رشته قبول شدم مادرم گفت: در رشته کاردستی قبول شدی؟ در حالی که اگر مردم و مسوولان ما این رشته را بشناسند و به اهمیت آن پی ببرند می توان از این رشته به عنوان یکی از رشته های اشتغال زا (که سرمایه زیادی نیز نمی طلبد) و دارای درآمد ارزی نام برد.

نوشین تهرانی یکی دیگر از دانشجویان این رشته می گوید: فارغ التحصیلان این رشته به دو صورت می توانند فعالیت بکنند. یکی ساخت آثاری که جنبه موزه ای و تزئینی دارند و یکی تولید صنایعی که کاربرد داشته و البته جنبه هنری نیز داشته باشند. همچنین کارهای پژوهشی را نیز باید در نظر داشت. هر چند که تاکنون به این بخش بی توجهی شده است. برای مثال درباره فرش ایران بیشتر مقاله ها و کتابهایی که داریم، خارجی است و نیاز به کارشناسان ایرانی که در این زمینه تحقیق و پژوهش کنند کاملاً احساس می شود.

توانایی‌های‌ لازم
بزرگترین‌ سرمایه‌ هر فرد برای‌ ورود به‌ این‌ رشته‌ عشق‌ و علاقه‌ است‌. همچنین‌ باید پایمردی‌ و حوصله‌ لازم‌ را برای‌ آموختن‌ صنایع‌ دستی‌ داشت‌ و در طراحی‌ بخصوص‌ طراحی‌ سنتی‌ قوی‌ و با نقوش‌ سنتی‌ آشنا بود. همچنین‌ یک‌ دانشجوی‌ صنایع‌ دستی‌ لازم‌ است‌ با فرهنگ‌ و سنت‌ قدیم‌ کشور و ماشین‌ها و ابزار جدید آشنا شود و در نتیجه‌ طرح‌هایی‌ ارائه‌ دهد که‌ هم‌ اصالت‌ بومی‌ و هم‌ نوآوری‌ هنری‌ داشته‌ باشد.

در نهایت‌ آشنایی‌ با ادبیات‌ کهن‌ و نو ایران‌ برای‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ یک‌ ضرورت‌ است‌ زیرا هنر ما ارتباط‌ تنگاتنگ‌ با ادبیاتمان‌ دارد و هیچ‌ هنرمند ایرانی‌ نمی‌تواند با ادبیات‌ ایران‌ بیگانه‌ باشد. گفتنی‌ است‌ دانشجویان‌ صنایع‌ دستی‌ باید از آمادگی‌ جسمانی‌ برخوردار باشند. برای‌ مثال‌ در رشته‌ای‌ مثل‌ خاتم‌ که‌ ظرافت‌ حرف‌ اول‌ را می‌زند، داشتن‌ دست‌هایی‌ چابک‌ و ماهر بسیار مهم‌ است‌.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top