تاریخ انتشار: شنبه 1397/05/20 - 19:04
کد خبر: 277311

توسعه مخابرات بعد از انقلاب به دست متخصصان داخلی افتاد

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: در حوزه مخابرات بعد از انقلاب اسلامی تمام متخصصان خارجی این حوزه از کشور خارج شدند و توسعه شبکه مخابرات به دست متخصصان خودمان افتاد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ محمدحسن انتظاری صبح امروز در نشست رسانه‌ای «شنبه‌های انقلاب» که به بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی می‌پردازد، گفت: پس از پیروزی انقلاب، تحولات بین‌المللی در فضای فناوری اطلاعات صورت گرفت. در این زمان بود که شاهد ظهور اینترنت در این عرصه بودیم. تکنولوژی قدیمی به فناوری دیجیتال تبدیل شد. همچنین شاهد ظهور موبایل بودیم اما تحولی که به نظر من بعد از انقلاب رخ داد و بسیار مهم بود، اتکای ما به خودمان بود که شعار اصلی انقلاب نیز بود.

وی ادامه داد: استقلال بعد از انقلاب در بخش‌های سیاسی رخ داده بود؛ در بُعد اقتصادی و فناوری نیز باید رخ می‌داد.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: در حوزه مخابرات بعد از انقلاب اسلامی تمام متخصصان خارجی این حوزه از کشور خارج شدند و توسعه شبکه مخابرات به دست متخصصان خودمان افتاد و بسیار این مسئله مهم است؛ به طوری که طراحی و ساخت تجهیزات دیجیتال در داخل کشور، انجام و توسعه یافت. شرکت‌های زیادی ایجاد شدند. در حوزه انتقال، فیبر نوری در داخل کشور طراحی و در کارخانجات داخلی تولید شده و در شبکه مخابرات به کار گرفته شد.

انتظاری تصریح کرد: در سال ۷۵، ۱۰۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات مخابراتی‌ در داخل کشور ایجاد شد. امسال، سال حمایت از کالای ایرانی تعریف شده و این ایده در مغز مهندسین ما در زمان انقلاب پرورش یافته بود و با توجه به صحبت‌های رهبر انقلاب اسلامی، در خمیره‌ی وجودشان شکل گرفته بود، چیزی که در داخل تولید می‌شد، به هیچ عنوان از خارج وارد نمی‌شد و ما سال ۷۷ در وزارت ارتباطات، بخشنامه‌ای ابلاغ کرده و لیست تجهیزاتی را که داخل کشور تولید می‌شد را ارائه کردیم که نمی‌شد این تجهیزات را وارد کرد و اگر این سیاست‌ها ادامه می‌یافت، ما در وضعیت بهتری در سطح بین‌المللی قرار داشتیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه شبکه دیتا و فناوری اطلاعات، اتفاقاتی رخ داده است. اینکه ما خودمان این قابلیت را داریم که در داخل کشور آن را تولید کنیم، تحقیقات خوبی صورت گرفته و ما توانمندی خوبی داریم. دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های بزرگ دنیا در این زمینه می‌توانند رقابت کنند.

عضو شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از بخش‌های دیگر ماهواره است که تفاوت آن در حوزه زمینی به این صورت است که ما باید آن را به گونه‌ای طراحی کنیم که در فضا به صورت موفق عمل کند؛ یعنی مدیریت طراحی و نحوه ساخت باید به گونه‌ای باشد که وقتی پرتاب می‌شود، بتواند مدت زمانی را که پیش‌بینی شده، به کار خود ادامه دهد و باید مدیریت بسیار تخصصی علمی در خصوص آن اعمال شود که ما در این زمینه نیز موفقیت‌های بسیاری را داشته‌ایم؛ به طوری که این کار در داخل کشور انجام شد.

انتظاری تأکید کرد: مهم‌تر از طراحی سیستم‌های مخابراتی پیچیده، موبایل و شبکه دیتا این بود که اینها تماماً به دلیل انقلاب بود که ایجاد شد و روحیه‌ای که امام (ره) در وجود جوانان دمیده بود.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به پتانسیلی که جمهوری اسلامی در این زمینه دارد، به یکی از قدرت‌های این حوزه در منطقه تبدیل می شویم‌ و این اتفاق خواهد افتاد؛ به شرط آنکه کسانی که مدیریت این کار را بر عهده می‌گیرند، با قوت بیشتری این مسیر را ادامه دهند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top