تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/05/21 - 11:02
کد خبر: 277406

لیست مشمولان ارز تجهیزات پزشکی بی‌حاشیه نیست؛

وقتی پروتز اولویت‌دار می‌شود

برخی موضوعات از آنجایی که تشکیل‌دهنده روزمره‌های همگانی نیستند و دغدغه‌ای هم برای پیگیری آنها از سوی عموم وجود ندارد از چشم‌ها دور می‌ماند، غافل از اینکه حین دچار شدن به مشکلاتی خاص یا تبدیل شدن آنها به یک مطالبه فراگیر همه نظرات و افکار به آنها معطوف می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیختگان، صفحه اینترنتی اداره کل تجهیزات پزشکی را که بالا و پایین می‌کنی و در قسمت اخبار و مصوبات جست‌وجو می‌کنی پر از مصوبات و تصمیماتی است که یکی پس از دیگری از سوی مسئولان تصویب شده است و هرکدام نیز تناقضاتی را پدید آورده‌اند. در این بین در یکی از آخرین خروجی‌ها، لیستی تحت‌عنوان فهرست تجهیزات و ملزومات پزشکی ضروری مشمول دریافت ارز به نرخ رسمی منتشر شده است که با اقلام موجود در آن با واکنش‌هایی از سوی فعالان این حوزه همراه بوده است و در پیگیری‌هایی که از سوی «فرهیختگان» صورت گرفته مشخص شد برخی اقلام ضروری در لیست منتشر شده مشمول دریافت ارز به نرخ مصوب نشده‌اند و این موضوع می‌تواند در آینده نزدیک اثرات سوئی در این بازار داشته و مشکلاتی را برای بیماران ایجاد بکند.

تقریبا انسانی وجود ندارد که گذارش به بیمارستان‌ها نیفتاده باشد و در ارتباط با مقوله‌های پزشکی درگیری‌هایی چه ذهنی و فکری و چه مادی و... نداشته باشد. تجهیزات پزشکی همواره از آن دست اقلامی بوده‌اند که شاید بیماران کمتر و بیمارستان‌ها بیشتر با آن در ارتباط مستقیم بوده‌اند و آنها را برای بیماران تامین می‌کردند. در التهابات اخیر بازار ارز و مشکلات و دل‌مشغولی‌هایی که بازار دارو و ملزومات پزشکی را فراگرفت حوزه تجهیزات پزشکی نیز مستثنی نماند و دچار مشکلاتی شد.

تخصیص ارز و واردات غیرضروری

گفت‌وگو با فعالان و واردکنندگان حوزه تجهیزات پزشکی دو محور جهت مطالبه‌گری در این حوزه را ایجاد می‌کند. اولین محور بحث مربوط به تخصیص ارز توسط بانک مرکزی جهت واردات تجهیزات پزشکی به کشور و محور دوم بحث عدم تخصیص ارز به نرخ رسمی به برخی اقلام ضروری این حوزه است. در ارتباط با موضوع اول در آینده‌ای نزدیک گزارش کاملی را خواهیم نوشت اما در ارتباط با موضوع دوم ماجرا از آنجایی آغاز شد که اداره کل تجهیزات پزشکی زیرمجموعه وزارت بهداشت لیستی تحت‌عنوان فهرست تجهیزات و ملزومات پزشکی ضروری مشمول دریافت ارز به نرخ رسمی روی صفحه اینترنتی این اداره کل منتشر کرد.

فاصله زیاد بین اولویت‌های مشمولان دریافت ارز

در مواجهه با این لیست واردکنندگان و فعالان حوزه تجهیزات پزشکی ابتدا با تقسیم‌بندی و تهیه جدول از میزان تجهیزات مصرفی به تفکیک رشته‌های تخصصی نسبت به اختلاف میان حوزه‌های تخصصی اعتراضاتی داشتند. با مشاهده این جدول که توسط یکی از پزشکان تهیه شده است فاصله میان درصد‌ها نگرانی‌هایی را بین واردکنندگان تجهیزات پزشکی در برخی زیر شاخه‌های تخصصی ایجاد کرده است؛ برای مثال طبق این جدول در بین 1565 قلم از تجهیزات پزشکی مشمول دریافت ارز رسمی، 874 قلم جنس یا به عبارتی 56 درصد اقلام مربوط به علوم آزمایشگاهی بوده است و در برابر آن در حوزه زنان تنها چهار قلم جنس یا سه دهم درصد از اقلام مشمول دریافت این ارز هستند. این فاصله‌ها و این تفکیک باعث شد فعالان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی با شبهاتی روبه‌رو شوند و نسبت به اقلام اولویت‌دار دریافت ارز رسمی که توسط وزارت بهداشت معرفی شده‌اند، سوالاتی داشته باشند.

سوای چرایی فاصله میان درصد مشمولان و تعداد اقلام رشته‌های تخصصی، عدم قرار گرفتن نام برخی کالاهای ضروری پزشکی در لیست منتشر شده نیز بحث‌برانگیز شد.

پروتز اولویت دارد، ماسک بیهوشی خیر

در گفت‌وگو با یکی از فعالان و واردکنندگان حوزه تجهیزات پزشکی متوجه شدیم برخی اقلام نظیر پایپل، پساری، کاتترهای هیستر، سونوگرافی و سالپنگوگرافی جایی در لیست اعلامی از سوی وزارت بهداشت ندارند و در برابر آن برخی اقلام دیگر نظیر ماسک بیهوشی، سیستم ساکشن مسیر بسته، پروتز سینه کاشتنی و... دارای اولویت هستند و در لیست دریافت ارز رسمی قرار گرفته‌اند.

حذف برخی اقلام چه استدلالی دارد؟

البته دلایلی هم می‌توان برای چرایی وجود این اقلام در لیست منتشر شده ذکر کرد؛ دلایلی نظیر استفاده از پروتز در درمان سرطان سینه و... اما به‌هرحال این کالا در دسته مصرفی‌های زیبایی است.

حتی می‌توان عدم وجود برخی دیگر از اقلام موجود در لیست را هم با این دلیل که در داخل تولید و مونتاژ می‌شوند توجیه کرد اما به‌هرحال هیچ‌کدام از این دلایل نمی‌تواند استدلال محکمی برای عدم وجود آن اقلامی که بیان شد، باشند.

پایپل

انجام بیوپسی آندومتر یا پایپل بیوپسی به پزشک متخصص زنان در تشخیص برخی بیماری‌ها کمک می‌کند.   بیوپسی آندومتر یا پایپل بیوپسی برای تشخیص ناهنجاری‌های رحم و کنار گذاشتن احتمال سایر بیماری‌های مرتبط با رحم انجام می‌شود. درموارد زیر پزشک انجام پایپل بیوپسی را در نظر خواهد داشت: یافتن علت خونریزی‌های بعد از یائسگی یا خونریزی‌های غیرنرمال رحم، انجام غربالگری برای سرطان آندومتر، ارزیابی باروری، تست پاسخ بیمار نسبت به هورمون‌درمانی.

پساری

پساری یک حلقه کوچک است که از وینیل ساخته شده است؛ در پزشکی کاربرد داشته و برای بهبود پرولاپس رحم (افتادگی رحم)، رکتوسل (فتق رکتوم به واژن)، سیتوسل (فتق مثانه به واژن)، یورتروسل (فتق مجرای ادرار به واژن)، انتروسل (فتق روده کوچک به واژن)، بی‌اختیاری ادرار، سرویکس نارسا (کوتاهی دهانه رحم) در خانم‌های باردار کاربرد دارد.

کاتترهای هیستر و سونوگرافی و سالپنگوگرافی

هیستروسالپنگوگرافی روشی است که به‌منظور بررسی داخل رحم و لوله‌های رحمی انجام می‌گیرد. انجام هیستروسالپنگوگرافی در ارزیابی ناباروری بسیار مهم است. از آنجایی‌که هیستروسالپنگوگرافی (HSG) هم پاتولوژی لوله‌ها و هم رحم را نشان می‌دهد یکی از مراحل اصلی بررسی‌های اولیه ناباروری می‌باشد. همچنین علاوه‌بر کاربرد تشخیصی این روش اثرات درمانی نیز دارد.

اینها بخشی از اقلام اساسی و مورد نیاز پزشکی آن هم فقط در حوزه زنان بوده است که در لیست اولویت‌های دریافت ارز به نرخ مصوب قرار ندارند و واردات آنها با ارز آزاد هزینه گزافی را روی دست مصرف‌کنندگان و نیازمندان به آنها خواهد گذاشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top