به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، باقر لاریجانی در "همایش آموزش کشوری پاسخگو"، اظهار کرد: بحث پاسخگویی اجتماعی در آموزش پزشکی بسیار مهم بوده و در کشور ما نیز سابقه وسیعی دارد؛ چراکه پاسخگویی اجتماعی آموزش پزشکی از مهمترین مفاهیمی است که موجب تحولات شگرف درآموزش پزشکی شده و کشور ما نیز با ادغام نظام آموزش در نظام ارائه خدمات تجربه ارزندهای در ارتقای پاسخگویی آموزش پزشکی کسب کرده است.
وی با اشاره به تعریف مشخصی از پاسخگویی اجتماعی در آموزش علوم پزشکی، تصریح کرد: لازم است دانشکدههای پزشکی آموزش، تحقیقات و فعالیتهای خدماتی خود را به سمت پاسخ دادن به اولویتهای سلامت جامعه یا منطقه هدایت کنند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه اولویت سلامت باید توسط مشارکت دولتها، سازمانهای سلامت، متخصصان سلامت و مردم باشد، گفت: سیاستگذاران آموزش پزشکی معتقدند که نظام آموزش پزشکی باید در جهتی توسعه یابد که بتواند ضمن بهرهگیری از تازهترین دستاوردهای علمی جهان با نیازهای جامعه نیز سازگار باشد.
لاریجانی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه پزشکی علیرغم تمامی مشکلات و چالشها موفق عمل کردهایم، گفت: حوزه علوم توانسته خود را با حوزه ارائهخدمات تطبیق دهد و متناسب با آن آموزشهای خود را اصلاح کند، که این امر در کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی گامی بسیار موثر است.
وی اضافه کرد: فارغ التحصیلان برخی از دانشگاهها هنگام یافتن شغل مناسب با مشکلاتی مواجه میشوند؛ در حالیکه ارائه آموزشهای پزشکی به دانشجویان علوم پزشکی امری موثر در عرصه کار این افراد است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره وضعیت آموزش پزشکی و حوزه سلامت گفت: ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور وجود دارد که حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها مشغول تحصیل بوده و در این دانشگاهها نیز ۱۸ هزار هیئت علمی عضو هستند.
وی با اشاره به وجود ۲۵۰ بیمارستان آموزشی در کشور، متذکر شد: در صدد توسعه بخش آموزشی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی هستیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تحول و نوآوری در دانشکدههای علوم پزشکی ارتقا یافته که میتواند در راستای پاسخگویی به نیاز ها و شرایط کشور موثر باشد.
وی با بیان اینکه در حوزه آموزش پزشکی استراتژیهای روشنی را دنبال میکنیم، اظهار کرد: امیدواریم این استراتژیهای جدید، منشأ مثبتی در دانشگاههای علوم پزشکی باشد تا بتوانیم تحولات آموزش پزشکی را نیز در سالهای آینده در کشور رقم بزنیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: بازمهندسی نظام آموزش پزشکی، سیاستهای آینده نگرانه و نهادینه کردن آموزشهای پزشکی پاسخگو، اصلیترین اهداف تحولات نظام آموزشی بوده که در دانشکده های علوم پزشکی کشور دنبال میشوند.
وی بیان کرد: آموزش پاسخگو و عدالت محور، اعتلای اخلاق حرفهای، حرکت به سمت دانشگاههای هزاره سوم و توسعه زیرساختهای آموزش پزشکی به عنوان مهمترین بستههای خروجی محور هستند که منجر به تحقیق کلیه بستههای تحول آموزشی میشوند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: اعتبار بخشی بین المللی، گامی موثر در راستای کیفی سازی و جهانیسازی آموزش پزشکی بوده و از سوی دیگر نیز گنجاندن آموزش پزشکی طب سنتی در برنامههای پزشکی عمومی نیز در اولویت قرار دارد.