جرقه تشکیل این گروه و صفحه هنری 2سال پیش، در ذهن یک دختر 19 ساله زده شد. توکان، فعالیت خود را با 4 جوان فعال و پردغدغه شروع کرد و حالا در حوالی 2سالگی به 50 نفر رسیدهاست که به گفته خودشان، هیچکدامشان چشمداشت مادی هم ندارند و همان دعای خیر مخاطبان صفحه، برایشان کافی است. آنها میخواهند فعالیت صفحه را در آینده، بینالمللی کنند تا همه آدمها با زبانهای مختلف بتوانند مخاطبشان باشند.
پیش از این عادت داشتیم احادیث و روایات را در قالب متنهای درشت ببینیم که شاید ظاهرکلیشهای آنها تاثیر زیادی روی مخاطب نداشت. اما بچههای توکان تصمیم گرفتند طور دیگری با ماجرا برخورد کنند؛ با الهام از همان مفاهیم، تصویرسازیهایی انجام دهند که قطعا تاثیر آن روی مخاطب به خصوص نوجوان بیشتر است: «گروههای زیادی با مضامین مبتذل وجود دارد که حتی تصویرسازیها و نقاشیهای دیجیتال بسیار قوی نیز در این باره انجام میدهند. ما سعی کردیم این هنر را در تقابل با چنین صفحاتی برای مضامین اسلامی و ایرانی خودمان به کار بگیریم.»
50 نفر در گروه توکان فعالیت می کنند که شامل 24 طراح، نویسنده، گرافیست و مترجم میشود. میانگین سنی بچهها اکثرا بین 20 تا 23 سال بوده و دانشجو هستند. نکتهای که به قول خود اعضای گروه، توکان را از سایر گروهها متمایز میکند، نگرفتن حقالزحمه در قبال کار است. زینب در این بار میگوید: «هیچکدام از بچهها پولی دریافت نمیکنند و خودجوش است. گاهی که به بحث و اختلاف نظر میخوریم، تکیهکلام همه بچهها این است که فقط به خاطر امام زمان(عج) ماندهاند و هدفشان همین است.»
تعداد خروجی های گروه توکان زیاد است، به همین خاطر برای بسیاری از مخاطبان سوال است که توکان با این حجم کار وابسته به چه ارگان و سازمانی است: «توکان یک گروه کاملا خودجوش است. رهبری چندین مورد گفتهاند کار فرهنگی و اقتصادی باهم باشد و گروههای فرهنگی مخارج و درآمدشان را از طریق فعالیتهایی که دارند تامین کنند. ما هم به دنبال این هستیم که درآمدی برای گروه داشته باشیم، خرجهایمان هم که اتفاقا زیاد است تامین شود. برای همین کارهایی که انجام میشود از طریق سفارشاتی است که بچهها می گیرند و درصدی از آنها به گروه اختصاص مییابد. کار دیگری که برای درآمدزایی قرار است انجام شود این است که مخاطبین به فایلهای اصلی و با کیفیت طرحها با کیفیت قابل چاپ دسترسی داشته باشند. ما آنها را داخل سایت بارگذاری میکنیم و لینکی قرار میدهیم که با قیمت کم خریداری کنند و از همین طریق، گردش مالی مختصری برای گروه ایجاد شود.»
بازخورد مخاطبان گروه توکان مختلف است اما به گفته زینب، تعداد مثبتها بیشتر است و حتی مخاطبان برای اعضای گروه دعای خیر میکنند. قالب اصلی کار توکان، تصویرسازی دیجیتال و فانتزی است که در کنار آن گرافیک عکاسی هم کرده و عکس نوشته و طراحی پوستر نیز انجام میدهند. زینب میگوید که محور اصلی فعالیت توکان حوزه خانواده است:«محور اصلی موضوعات، راجع به خانواده و سبک زندگی اسلامی- ایرانی است که بیشتر بر اساس روایات و بیانات معصومین است. ما تمام تمرکزمان را روی خانواده گذاشتهایم و در کنارش روی مسائل اجتماعی و بینالمللی هم کار میکنیم. مثلا اگر یک اتفاقی بیفتد که کل سطح جامعه با آن درگیر شود، ما هم به آن واکنش نشان میدهیم، به عنوان مثال هیچ وقت در برابر حمله به غزه سکوت نمیکنیم.»
نوع دیگری از تصویرسازیهای فانتزی توکان دربارهشهدا است. توکانیها با اقتباس از سری کتابهای نیمه پنهانماه، سعی دارند سبکزندگی شهدا را نشان دهند. معتقد هستند تصویرسازیها باید بهگونهای باشد که با همه مخاطبان فضای مجازی ارتباط برقرار کند، چون عقیده دارند همه اقشار جامعه به شهدا علاقه دارند و نتیجه مثبت آن را هم دیدهاند.
توکان کارگروههای مختلفی دارد. مثلا کارگروه کودک به اسم توکانک، مباحث مذهبی را کودکانه کار میکند و روی ارتباط بچهها با پدر و مادر فعال است. زینب در این باره میگوید: «برای دختران، روی روابط پدر و دختری تاکید داریم. درباره دوستی بچهها با شهدا کار میکنیم و شعرهای اختصاصی هم برای این تصاویر گفته میشود که بازخورد خوبی از مربیها تا مجلات مختلف داشته که از طرحها استفاده کردهاند.»