تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/05/30 - 02:35
کد خبر: 278829

گزارشی از هلدینگ تاپیکو که تبدیل به محل برو و بیای نزدیکان برخی چهره‌های سیاسی شده است؛

پاتوق بی‌سر و صدای آقازاده‌ها با پول کارگران و بازنشستگان

پاتوق بی‌سر و صدای آقازاده‌ها با پول کارگران و بازنشستگان

به‌رغم این دستورات ربیعی و در همان زمان (ح .و) داماد یکی از مسئولان ارشد دستگاه قضایی، (ا.س) خواهرزاده یکی از مسئولان ارشد دولتی، (م.ف) خواهرزاده رئیس‌جمهور اسبق و (ه.و) پسر نماینده لیست امید تهران از جمله این انتصابات است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هلدینگ تاپیکو از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی است که همواره درگیر حاشیه بوده ولی در دوره اخیر حاشیه‌های آن چندبرابر شده است؛ هلدینگی که سرمایه آن متعلق به 41 میلیون نفر از شریف‌ترین اقشار جامعه یعنی حق بیمه قشر عظیمی از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی است. تا پیش از مخدومی جوان با مدرک تحصیلی برق، محمدحسین پیوندی، پیشکسوت صنعت پتروشیمی سکان مدیریت این هلدینگ را برعهده داشت.

مدیران زیرمجموعه هلدینگ تاپیکو نه‌تنها پروازی‌اند بلکه اخیرا شاهد گسترش مدیران دوشغله در زیرمجموعه این هلدینگ هستیم؛ مدیران عاملی که در دوجا مدیرعامل یا سرپرست هستند. طبق مصوبه شماره 129890/53853 مورخ 19 دی‌ماه 95 هیات دولت، قرار بود انتصاب مدیران پروازی که مانند میهمان هفته‌ای یک‌بار به محل مجتمع می‌روند و در تهران ساکنند ممنوع شود. اهمیت این مصوبه به‌حدی بود که در آن تصریح شده در حکم انتصاب مدیران شرکت‌ها، استقرار در محل شرکت‌ها قید شود.

سابقا پروازی‌بودن مختص اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل بود ولی حدود یک‌سالی است که این پروازی‌بودن به مدیران میانی و حتی مدیر فنی شرکت‌ها نیز سرایت کرده و مدیران پروازی در شرکت‌ها در حال یکه‌تازی هستند. عدم حضور مدیران در محل شرکت‌ها باعث شده است کارایی شرکت‌های پتروشیمی کاهش یابد و اکثر این شرکت‌ها زیان‌ده باشند.  معلوم نیست چرا هلدینگ‌های زیر مجموعه شستا مصوبه هیات دولت و حتی بخشنامه وزیر نفت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اجرایی نمی‌کنند. این مصوبه دولت بعد از آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی در سال 95 صادر شد و عدم توجه به آن باعث شد حدود یک‌ماه گذشته آتش‌سوزی پتروشیمی آبادان را نیز دربربگیرد که به فوت دو نفر و زخمی‌شدن 18 نفر منجر شد. نکته مهم اینجاست که در جریان آن آتش‌سوزی نیز مدیران این مجتمع در منطقه حضور نداشتند.  در حال حاضر علاوه‌بر مدیران عامل، مدیران بازرگانی، حقوقی، مالی، مجتمع، مشاوران و حتی برخی کارشناسان بعضی شرکت‌های زیرمجموعه تاپیکو (مانند پتروشیمی‌ها) پروازی هستند.

جنجال تعطیلی دفاتر تهران شرکت‌ها
طبق بخشنامه شماره 1988/1/11 مورخ دوم خرداد 90، مدیرعامل وقت شستا، بند 35 مجمع عمومی عادی شستا مورخ 16/12/95 و ابلاغ طی بخشنامه شماره 5033/1/41 به تاریخ 7/6/96 و همچنین دستور علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اواخر سال گذشته و طی نامه شماره 172 مورخ 19/1/97 تاکنون بیش از سه‌بار به تاپیکو دستور داده شده دفاتر تهران شرکت‌ها را تعطیل کند.

طبق این بخشنامه‌ها فقط باید بخش فروش آن‌هم حداکثر با هفت پرسنل در دفاتر تهران شرکت‌ها مستقر شوند. به‌رغم بخشنامه‌های متعدد ولی دفاتر تهران شرکت‌های زیرمجموعه تاپیکو اشباع‌شده از نیرو هستند و هر شرکت ساختمان‌های آنچنانی دارد که هیچ توجیهی ندارد.

مقایسه نیروهای حاضر در دفاتر تهران شرکت‌های زیرمجموعه تاپیکو با برخی هلدینگ‌های دیگر، بی‌انضباطی در زیرمجموعه هلدینگ تاپیکو را نشان می‌دهد که تاکنون در این مورد نیز به دستورات ربیعی دهن‌کجی شده است.

انتصاب ژن خوب‌ها
این روزها انتصاب آقازاده‌ها به سمت‌های مختلف مدیریتی باعث شده جامعه واکنش بدی نسبت به این موضوع داشته باشد. انتصاب ژن‌های خوب و افراد منتسب به سیاسیون آن‌قدر در زیرمجموعه وزارت کار ادامه پیدا کرد که ربیعی با وجود بخشنامه‌های متعدد در آخرین بخشنامه خود آورده بود: «متاسفانه با وجود تاکیدات مکرر و صدور بخشنامه‌های متعدد، گزارش‌هایی درخصوص به‌کارگیری منسوبین به افراد سیاسی، در سطوح مدیریتی شرکت‌ها و هلدینگ‌های تابعه برخلاف اصول شایسته‌سالاری دریافت می‌کنم و همین‌طور از ارتباطات غیررسمی و خارج از ماموریت‌های غیرمحوله، توسط برخی مدیران با افراد ذی‌نفوذ سایر قوا مطلع هستم. این‌گونه اقدامات نشانگر عدم مسئولیت و بی‌کفایتی این نوع مدیران است که برآیند آن، مخدوش‌سازی سرمایه اجتماعی، ترویج یأس و بی‌تفاوتی است.»

ربیعی تاکید کرده بود: «بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای و برای آخرین‌بار ابلاغ می‌کنم چنانچه مدیری به‌جای کار حرفه‌ای به‌دنبال ارتباطات با ذی‌نفعان من غیر حق یا انتصابات سیاسی باشد، بی‌درنگ عزل خواهد شد.»

به‌رغم این دستورات ربیعی و در همان زمان (ح .و) داماد یکی از مسئولان ارشد دستگاه قضایی، (ا.س) خواهرزاده یکی از مسئولان ارشد دولتی، (م.ف) خواهرزاده رئیس‌جمهور اسبق و (ه.و) پسر نماینده لیست امید تهران از جمله این انتصابات است.

متخلفان هیات‌مدیره‌ها:
تبصره دو اصلاحی ماده ٢٤١ قانون تجارت عنوان می‌کند هیچ فردی نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است، به سمت مدیرعامل یا عضو هیات‌مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه‌بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت، به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.

با یک جست‌وجوی ساده در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون بسیاری از این افراد را می‌بینیم، باز از باب همان مشت نمونه خروار است به چند نمونه اشاره می‌کنیم. محسن شمس نایب‌رئیس هیات‌مدیره پتروشیمی مرجان و مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره پتروشیمی شیمی بافت، محمدرضا مدیری عضو هیات‌مدیره پتروشیمی فارابی و عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل پتروشیمی زنجان، اسماعیل تبادار عضو هیات‌مدیره پتروشیمی آبادان و استاندار فارس، سیدمصطفی فیض‌اردکانی قائم‌مقام و عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و همزمان عضو هیات‌مدیره شیمی بافت، مسعود جمشیدی 74 ساله رئیس هیات‌مدیره پتروشیمی فارابی و عضو هیات‌مدیره شرکت سیراف‌انرژی از دیگر کسانی‌اند که مشمول تبصره دو قانون تجارت هستند. (تمام اطلاعات از کدال و سایت شرکت‌ها است.)

معاونان دوشغله تاپیکو
علاوه‌بر این، مدیران دوشغله در حال حاضر آفت بزرگی برای مجموعه تاپیکو به شمار می‌روند. مسعود جبرئیلی در حال حاضر مدیرعامل پتروشیمی آبادان است و همزمان سرپرست شرکت بزرگی به‌نام نفت پاسارگاد، فرشاد اسفندیاری علاوه‌بر اینکه عضو هیات‌مدیره پتروشیمی بدر شرق از شرکت‌های زیرمجموعه ساتاست همزمان سرپرست پتروشیمی فن‌آوران است و معاون نظارت بر امور شرکت‌های هلدینگ تاپیکو، حمید دیانت‌پی، مدیر امور مجامع و مالکیت سهام تاپیکو و عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و رضا توکلی، مدیر امور مالی تاپیکو همزمان عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران است.  باید دید آیا محسنی‌بندپی در مدت زمان سرپرستی خود به فکر ترمیم این بنگاه خواهد بود یا اینکه از کنار مسائل مطروحه بالا می‌گذرد.  شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) نیز گویا زورش به ساماندهی این بنگاه به‌اصطلاح اقتصادی نمی‌رسد یا در تقسیم‌بندی غنایم این هلدینگ زیر نظر کس یا کسان دیگری است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top