تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/06/01 - 09:11
کد خبر: 279119

چرا قاهره مذاکرات آتش‌بس غزه را به تأخیر انداخت؟

یک خبرگزاری فلسطینی دلیل موکول کردن مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه به پس از تعطیلات عید قربان را، تلاش قاهره برای دلجویی از جنبش فتح اعلام کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، مصر مذاکرات غیرمستقیم آتش‌بس طولانی میان جنبش حماس و سایر گروه‌های فلسطینی با اسرائیل را به پس از تعطیلات عیدقربان موکول کرده است و کلیه گروه‌های فلسطینی شرکت‌کننده در این مذاکرات غیرمستقیم از قاهره به غزه بازگشتند.

به نوشته خبرگزاری فلسطینی «سما»، منابع آگاه دلیل این اقدام قاهره را این‌گونه اعلام می‌کنند که دلیل این تاخیر و عدم اعلام توافق پیش از عید قربان، برنامه‌ریزی مصر برای میزبانی از هیأتی از جنبش فتح و مشارکت دادن آن در مذاکرات پس از عید است. این تصمیم پس از آن صورت گرفت که جنبش فتح از تحرکات جاری در قاهره به دور از چارچوب رسمی فلسطین و سازمان آزادی‌بخش انتقاد کرده بود. اما هنوز مشخص نیست که آیا فتح در این نشست‌ها شرکت خواهد کرد یا خیر.

بر اساس این گزارش، هفته پیش گروه‌های فلسطینی رایزنی‌ها و دیدارهایی داخلی با یکدیگر و سپس دستگاه اطلاعاتی مصر که هیأتی از آن برای دیدار با مقامات ارشد صهیونیستی به تل آویو سفر کرده بود، انجام دادند.

قرار است پس از تعطیلات عید قربان گروه‌های مذکور بار دیگر عازم قاهره شوند و دور جدیدی از مذاکرات را برای آتش‌بس آغاز کنند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که هنوز برخی از گروه‌های فلسطینی از جمله جبهه خلق برای آزادی فلسطین- فرماندهی کل و نیز برخی از احزاب اسرائیلی حاضر در ائتلاف حاکم به آن اعتراض دارند.

اما برخی دیگر دلیل این به تاخیر افتادن نشست‌ها را عدم توافق نهایی میان طرفین درباره برخی پرونده‌های مطرح در چارچوب آتش‌بس که با میانجیگری مصر و سازمان ملل در جریان است؛ عنوان می‌کنند. مهمترین این پرونده‌ها، پرونده گذرگاه آبی است که نوار غزه را به قبرس متصل می‌کند و نیز مقدمات امضای یک توافق جدید برای تبادل اسرا.
«حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس می‌گوید که نشست‌های قاهره در دو مسیر در جریان است. مسیر نخست مربوط به گروه‌های فلسطینی حاضر در این مذاکرات با یکدیگر است و مسیر دوم نشست این گروه‌ها با مقامات مسئول مصری است و محور اصلی گفت‌وگوها درباره سه پرونده پایان دادن به محاصره، گذرگاه آبی، آتش‌بس با اشغالگران بدون پرداخت بهایی سیاسی است. در کنار آنها مسئله تحقق آشتی ملی بر اساس اصل مشارکت ملی در جریان است.

اما منابع دیپلماتیک غربی می‌گویند که رژیم صهیونیستی به اطلاع میانجی‌ها رسانده فقط با لغو جزئی محاصره غزه در مقابل آتش‌بس موافقت کرده است نه رفع محاصره کلی آن.

بنا بر این گزارش، رژیم صهیونیستی درخواست دارد آتش‌بس با توقف راهپیمایی‌های بازگشت و ارسال بادبادک‌های آتش‌زا و نیز آزادی اسرای اسرائیلی در دست حماس آغاز شود اما حماس بر لغو (کامل) محاصره غزه و بازگشت وضعیت نوار غزه به قبل از سال 2007 (سالی که کنترل این منطقه در دست حماس قرار گرفت) اصرار دارد .

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top