به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، دکتر نعمتالله ارشدی از طراحان برنامه درسی جدید رشته آموزش شیمی که در سال ۹۴ تصویب شد در پانلی که در حاشیه دهمین کنفرانس آموزش شیمی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در برنامه جدید واحدهای برخی دروس تخصصی کاهش یافت تا واحدهایی اضافه شوند که در این دروس تجربیاتی به دانشجو منتقل کنند که ممکن است دانشجو در دوران تحصیل خود به آنها نرسد.
ارشدی با تاکید بر اینکه ما یک چارچوب مشخص و محدودیتهایی داریم که ما را در انتخاب دروس محدود میکنند،خاطرنشان کرد: آنچه که عمدتا باعث میشود از واحدهای تخصصی کاسته شود، افزایش واحدهای دروس موضوعی-تربیتی است؛ در واقع دروسی ارائه میشوند که مهارتهای معلم را ارتقا دهند. ابتدا قصد حذف واحدهای برخی دروس تحصصی را نداشتیم اما با بررسیهایی که اتفاق افتاد به سختی تصمیم گرفتیم که برخی واحدها حذف شوند و نهایتا به برنامه بهتری برسیم.
به گزارش ایسنا، در ادامه دکتر دوست محمد سمیعی از دیگر طراحان این برنامه آموزشی ضمن مقایسهای ساختاری بین برنامه درسی رشته دبیری شیمی و برنامهی آموزش شیمی گفت: مجموع واحدهای رشته دبیری شیمی از ۱۳۲ به ۱۵۰ واحد رشته آموزش شیمی افزایش یافته است. در دروس پایه ۱۱ واحد کاهش ، دروس موضوعی-تخصصی ۸ واحد کاهش و موضوعی-تربیتی ۱۷ واحد افزایش داشتهایم.
سمیعی ادامه داد: در دروس ریاضیات عمومی ۱ و ۲، فیزیک پایه ۱و ۲،شیمی ۱و ۲ کاهش واحد داشته ایم زیرا در برنامه سه سال اخیر وزارت علوم برای شیمی کاربردی و محض واحدهای ریاضی و فیزیک کاهش داده شده به این دلیل که دانشجویان در سالهای اول غافل از اینکه رشتهی تحصیلیشان شیمی است انقدر واحدهای ریاضی و فیزیک میخوانند که از این دو درس زده میشوند ضمن این که برخی از مباحث ریاضی برای دانشجویان شیمی در آینده قابل استفاده نیست.
وی کاهش واحد در دروس شیمی عمومی ۱ و ۲ را به این دلیل دانست که خیلی از مباحث مطرح شده در مباحث شیمی عمومی در شیمی معدنی گفته شده است.
این طراح دروس ْآموزشی تغییرات در خصوص دروس تخصصی شیمی فیزیک را فقط یک واحد کاهش درس مبانی شیمی کوانتومی عنوان کرد که در رشته دبیری شیمی اختیاری بوده است.
سمیعی درباره تغییرات دروس شیمی آلی گفت: واحدهای دروس شیمی آلی از ۱۶ به ۱۲ رسیده است و درس کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی حذف شده و در عوض وارد دروس شیمی آلی ۱،۲،۳ شده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: درس شیمی معدنی ۲، یک واحد کاهش داشته تا با برنامه درسی وزارت علوم برای شیمی کاربردی و محض مطابقت پیدا کند.در درس تجزیه دستگاهی یک واحد کاهش داشته ایم زیرا دانشگاه فرهنگیان به خاطر رسالتی که دارد نیازمند این است که دانشجویش ابزار بیشتری را مشاهده کند.در مجموع اگرچه به لحاظ نظری تقریبا بالانسی در حوزه شیمی تجزیه ایجاد شده اما به لحاظ عملی واحدهایش کاهش یافته است.
سمیعی افزود: درس معادلات دیفرانسیل در برنامه جدید تبدیل به درس ریاضی در شیمی شده است و درس روش استفاده از متون حذف و قرار شده که دروس مختلف متون انگلیسی مورد بررسی قرار گیرد.درس مبانی کامپیوتر به کاربرد فناوری اطلاعات در شیمی تبدیل شده و به این دروس درس آموزش ایمنی در آزمایشگاهها اضافه شده چون خیلی از عزیزان دانشجو هنگامی که دبیر میشوند به دلیل آشنا نبودن به مسائل ایمنی به ورود به آزمایشگاه علاقهای ندارند.
سید محسن موسوی از دیگر طراحان این برنامهی درسی در ادامه این جلسه با بیان اینکه یکی از محاسن این برنامه این است که برخلاف تغییراتی که در سایر رشتهها رخ داد تغییرات اعمال شده در رشته آموزش شیمی به گونهای بود توانست محتوای دروس قبلی رشته دبیری شیمی را پوشش دهد گفت: مشکلی در این برنامه وجود دارد و آن این است که دروس انتخابی و اختیاری در این برنامه جایی ندارند که فکر میکنم باید بازنگری در این خصوص صورت بگیرد.
موسوی ادامه داد: از دیگر وجوه مثبت این برنامه این است که اگر دانشجویی بخواهد در گرایش شیمی معدنی ادامه تحصیل دهد در این برنامه واحدهای بیشتری نسبت به برنامه دبیری شیمی گنجانده شده و قراردادن عنوان شیمی بر دروس تربیتی باعث شده که همکاران ما در رشته آموزش شیمی علم خود در علوم تربیتی را افزایش دهند و دروس تربیتی که در اختیار آنها گذاشته شده را بهتر از گذشته در اختیار دانشجویان بگذارند؛ اما مشکل دیگری که در این برنامه وجود دارد این است که اجرای برنامه کارورزی چندان مناسب نیست و همکاری خوبی بین دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش اتفاق نمیافتد و باید تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود.
در ادامه این جلسه دکتر زهرا احمدآبادی در انتقاد به بخشی از برنامه درسی رشته آموزش شیمی گفت: در این برنامه عناوین درسی ای وجود دارد که قبلا توسط استادان رشتههای علوم تربیتی تدریس میشد استادانی که برایشان فرقی نداشت که کلاس آموزش شیمی است یا زیست یا فیزیک.
وی با اشاره به مصاحبه خود با مجله رشد شیمی در سال ۹۵ درباره طرح کارورزی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گفت: این برنامه کاورزی سعی میکند به کسی که راهرفتن بلد نیست پریدن، دویدن و چرخیدن بیاموزد اما چون نمیتواند یاد بگیرد به خزیدن روی میآورد.من برنامه کاورزی را چندان مفید نمیبینم و اکثریت دانشجویانی هم که این برنامه را گذرانده بودند میگفتند شما ما را برای مدرسه و کلاس درس آماده نکردید.
در ادامه این پانل دکتر مهشید گلستانه ضمن تایید سخنان دکتر احمدآبادی گفت: در خصوص واحدهای کارورزی ۱ و۲ خوب است بخشنامهای صادر شود که مشخص کند کاروزی علوم پایه مخصوص علوم پایه است و استادان علوم تربیتی نباید آنها را تدریس کنند، زیرا استادان علوم تربیتی آنچه در کلاس شیمی یا زیست یا آموزش ابتدایی یا استثنایی میگویند یکی است که تفاوتی ندارد.
گلستانه، استاد دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ادامه داد: در دانشگاه ما باید برای واحدهای تربیت-موضوعی بجنگیم؛ در خیلی از پردیسها کارورزی ۱ و ۲ را به استادان تخصصی نمیدهند و استادان علوم تربیتی کارورزی ۱ و ۲ رشتههای آموزش فیزیک، شیمی و ... را تدریس میکنند البته ما در اصفهان چنین مشکلی نداریم اما این چیزی است که در بسیاری از پردیسها وجود دارد.
وی یکی از مشکلات این برنامهی درسی را کاهش نیافتن سرفصلها علیرغم کاهش واحدها دانست و حجم بالای سرفصلهای دروس شیمی ۲ را متذکر شد.
این استاد دانشگاه ضمن گلایه از ساعات زیاد واحدهای عملی تصریح کرد: من به عنوان استاد دانشگاه برای ۱۰ واحد باید ۵ روز در هفته از ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر سرکار باشم و استادان موظف در این مورد دچار مشکلات متعدد میشوند.
گلستانه ادامه داد: نکتهی دیگری که باید به آن توجه شود این است که درس تخصصی بررسی متون شیمی را نمیتوان در میان دروس دیگر پوشش داد باید به ترتیبی این درس در برنامه گنجانده شود، شیمی تجزیه هم در این برنامه خیلی مهجور مانده است.
به گزارش ایسنا، در پایان این جلسه تعدادی از دانشجویان رشته آموزش شیمی دانشگاه های فرهنگیان و دبیران شیمی مسائل و مشکلات خود را با استادان و طراحان برنامه درسی رشته آموزش شیمی درمیان گذاشتند.