تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/06/07 - 07:38
کد خبر: 279899

بحران نان مدارس سودان را به تعطیلی کشاند

در ادامه مشکلات اقتصادی سودان، کمبود نان به «بحرانی» تبدیل شده که مسئولان بناچار برای مهار آن، آغاز سال تحصیلی را به تعویق انداختند تا «بحران» مهار شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، در حالی که دولت سودان با نزدیکی به عربستان و چندین دور مذاکره با دولت آمریکا تلاش کرد، مشکلات اقتصادی خود را حل کند اما در جدیدترین مشکل اقتصادی، کمبود نان از یک سو مردم را در فشار قرار داده و از سویی دیگر دولت و مسئولان را نگران کرده است.

منابع سودانی گزارش دادند که مشکل کمبود نان به «بحران» تبدیل شده و صف مردم در مقابل نانوایی‌ها طولانی و طولانی‌تر شده است.

وبگاه خبری «التغییر» سودان گزارش کرد، «بحران نان در خارطوم، پایتخت سودان به شکلی بی‌سابقه وخیم شده تا جایی که مقامات ناچار شدند به دلیل نگرانی از خیزش دانش‌آموزان [و دانشجویان] شروع سال تحصیلی را بعد از تعطیلات عید قربان به تعویق بیندازند».

طبق این گزارش، صف مردم مقابل نانوایی‌ها در خارطوم طولانی شده و دهها زن و مردم در انتظار خرید نان هستند و این صحنه اذهان را به یاد روزهای دولت نجات اول در سال ۱۹۸۹ می‌اندازد.

مقامات سودانی گفته‌اند که «بحران رو به پایان است». مسئولانی سودانی می‌گویند توافقی میان شرکت‌های فعال در حوزه تأمین آرد و آسیاهایی که به دلیل استمرار کاهش ارزش پوند سودان مقابل دلار از کار دست کشیده‌اند، انجام شده است و بحران بزودی تمام می‌شود.

«التغییر» افزود: اما بحران در ایام عید قربان بخصوص دو روز گذشته به دلیل توقف دهها نانوایی از کار به دلیل نرسیدن آرد لازم، به شکل بی‌سابقه‌ای وخیم شده است.

بنا بر این گزارش، یک نانوا در منطقه «امدرمان» گفت که کارش متوقف شده چون سهمیه آردِ هفته گذشته، به دست او نرسیده است. همین وضعیت برای نانوایی‌های دیگر هم رخ داده است.

در همین ارتباط، وزارت آموزش و پرورش سودان در خارطوم اعلام کرده است که آغاز ساحل تحصیلی که قرار بود از یکشنبه (دیروز - ۲۶ آگوست) آغاز شود، به تعویق افتاده است. این وزارتخانه، «آمادگی برای استقبال از دانش‌آموزان» را دلیل تعویق اعلام کرده است.

منابع مطلع به وبسایت «التغییر» گفتند که «مقامات امنیتی از وزارت آموزش و پروزش خواسته‌اند که برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است به دلیل بحران نان به واسطه دانش‌آموزان ایجاد شود، آغاز سال تحصیلی به تعویق بیفتد».

این منابع گفته‌اند «در نشستی که سران وزارتخانه و مسئولان امنیتی حضور داشته‌اند» مقامات امنیتی چنین درخواستی کردند تا از تظاهرات و اعتراض جلوگیری شود.

طبق این گزارش، اعتراضاتی که در سپتامبر پنج سال پیش (۲۰۱۳) علیه تصمیم‌های اقتصادی دولت شکل گرفت، به حرکت دانشجویان و دانش‌اموزان شکل گرفت.

التغییر نوشت که مقابله نیروهای امنیتی با آن تظاهرات، سبب کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر شد و دهها نفر نیز مجروح شدند اما دولت به کشته شدن فقط حدود ۸۰ نفر اذعان کرد.

مشکلات اقتصادی سودان در پی جدایی سودان جنوبی از این کشور در سال ۲۰۱۱ افزایش یافته است. همزمان با نزدیکی این کشور به عربستان و اجرای شرط دوری از ایران، خارطوم با حمایت ریاض مذاکره با آمریکا برای رفع بخشی از تحریم‌های سودان را از سال ۲۰۱۶ آغاز کرد.

خارطوم در پنج الی شش پرونده با طرف آمریکایی به صورت محرمانه وارد مذاکره شد و طبق گزارش‌های خبری، تعهدات زیادی را پذیرفت و بخش زیادی از آن را هم اجرا کرد تا از طریق آن به اقتصاد خود سامان ببخشد، اما پس از اجرای اقدامات خود، دولت جدید آمریکا رفع این تحریم‌ها را به تعویق انداخت.

آمریکا از سال ۱۹۹۷ تحریم‌هایی را علیه سودان که از سال ۱۹۹۳ به عنوان یک کشور «حامی تروریسم» در فهرست سیاه واشنگتن قرار دارد، اعمال کرد. سودان همچنین در سال ۲۰۰۶ به بهانه همدستی در خشونت‌های دارفور با تحریم‌های بیشتری از سوی آمریکا مواجه شد.

روزنامه «الراکوبه» سودان تیرماه ۱۳۹۶ در یادداشتی به قلم «سعاد ابراهیم عیسی» و با عنوان «خودتان را سرزنش کنید قبل اینکه تحریم [آمریکا] را سرزنش کنید» از ضعف عملکرد دولت عمر البشیر در حل مشکلات اقتصادی این کشور طی بیست سال تحریم توسط آمریکا انتقاد کرد و نوشت که «گمان نمی‌کنیم که ترامپ ملزم به اجرای همه تعهدات دولت سابق آمریکا باشد بدون اینکه دیدگاه خاص خود را در آن اعمال کند حتی اگر دولت سودان به همه شروط تعیین شده از سوی سلف خود پایبند باشد» .

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top