تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/06/07 - 09:18
کد خبر: 279928

پشت پرده جنجال‌ دو روزنامه غربگرای داخلی پیرامون «تجارت جنسی در مشهد» چیست؟

پاس گل الشرق الاوسط و شرق به یکدیگر +صوت

پاس گل الشرق الاوسط و شرق به یکدیگر +صوت

روزنامه الشرق الاوسط سعودی در گزارشی مدعی شد که «سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که مناسبت‌های دینی در عراق شاهد درهم آمیخته شدن هیئت‌هایی است که از ایران می‌آیند. در پی زیارت اربعین پارسال ۱۶۹ زن عراقی به صورت ناخواسته حامله شدند.»

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طی دو روز گذشته و بناگاه اخباری در فضای مجازی دست به دست شد مبنی بر حضور گسترده مردان عراقی در شهر مشهد و استفاده جنسی از زنان ایرانی. خبری که از قول رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی برای آن سند ارائه شد و به نوعی دیگر جای هیچ شک و شبهه ای باقی نگذاشت.

اما ماجرا چه بود؟
صفحه رسمی روزنامه شرق به نقل از روزنامه شهروند در توئیتی نوشت: «تایید ادعای استفاده جنسی مردان عراقی از زنان ایران! در منطقه آزاد اروند می‌توان رد خانه‌هایی را گرفت که برای استفاده جنسی از زنان به راه می‌افتد. رئییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی: در مورد ازدواج موقت عراقی‌ها با زنان ایرانی باید بیشتر مراقب باشیم.» اما ماجرا به همینجا ختم نشد و حتی تعدادی از کاربران با استناد به این توییت روزنامه شرق، از قول رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی  نوشتند که «۶ هزار خانه مسافر در مشهد به توریست‌های عراقی خدمات جنسی ارایه می‌کنند!»

پاس گل الشرق الاوسط و شرق به یکدیگر +سند

این گزارش مشابه گزارشی است که ۳ سال قبل، روزنامه انگلیسی گاردین برای اولین بار منتشر کرد و در آن به نقل از یک منبع ناشناس مدعی شده بود که "برخی از اعرابی که به ایران سفر می‌کنند اهداف دیگری غیر از سیاحت و زیارت دارند و به قصد تفریح در پارک‌های ابی مشهد و مسائل جنسی به ایران سفر می‌کنند. " این ادعا البته تکذیب شد و هیچ رسانه ایرانی دیگری نیز به سرنخ‌های روشنی مانند آنچه گاردین مدعی شده بود دست نیافت. (صوت این تکذیب در انتهای گزارش درج شده است)

با گذشت دو روز از این جنجال رسانه ای اما محمد قانعی رئیس اتحادیه هتلداران خراسان‌رضوی ضمن تکذیب این نقل قول چنین گفت: «من هرگز تایید نکرده‌ام که در مشهد از زنان ایرانی استفاده جنسی صورت می‌گیرد برای همین هم این استنباط و نقل قول از حرف هایم را کاملا تکذیب می‌کنم؛ چون من در مصاحبه‌ای که داشتم  به این موضوع اشاره کردم که در مشهد ۶۰۰ خانه مسافر مجوز قانونی دارند و حتی آنهایی که مجوز قانونی ندارند هم خدمات اقامتی ارائه می‌دهند و لزوما به این معنا نیست که این خانه‌های مسافری در زمینه خدمات جنسی و غیرقانونی فعالیت می‌کنند.»

حال روزنامه الشرق الاوسط سعودی در گزارشی به نقل از سازمان جهانی بهداشت مدعی شد که «گریگوری هارتل، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که مناسبت‌های دینی در عراق شاهد درهم آمیخته شدن هیئت‌هایی است که از خارج از عراق به ویژه از ایران و کشورهای مجاور می‌آیند. در پی زیارت اربعین پارسال ۱۶۹ زن عراقی به صورت ناخواسته حامله شدند.»

پاس گل الشرق الاوسط و شرق به یکدیگر +سند

خبری که البته بلافاصله با عصبانیت گسترده مردم غراق مواجه شد و حتی باعث شد سازمان جهانی بهداشت این خبر را تکذیب کرده و اعلام کند هیچگاه چنین ادعایی نداشته است. این روزنامه نیز در بیانیه ای اعلام کرد همکاری خود با نویسنده این گزارش را متوقف کرده است.

همزمان با طرح این ادعا در شبکه اجتماعی توییتر، یک کاربر عراقی که به زبان فارسی نیز مسلط است نوشته است: «جالبه در فیسبوک و توییتر ما هم شایعات درباره ایرانی‌ها خیلی هست. شایعاتی بدتر از سوء استفاده جنسی. مثلاً اینکه ایران دولتمردان ما رو عزل و نصب میکنه. دولت ایران برای ما تعیین‌تکلیف میکنه. دولت ایران قصد اشغال عراق رو داره...».. بصائر عباس در پاسخ به کاربران ایرانی درباره چرایی این شایعه‌سازی‌ها نوشته است: «کاملاً واضح است اگر روابط ما با شما گرم و صمیمی بشود دیگر ما و شمایی نخواهد بود یعنی اخوت اسلامی. یعنی برادری شیعیان. یعنی خشنودی امام زمان. یعنی تعجیل در فرج آقا. و یهود این را نمی پسندد باید صدام‌ها بیایند و خون‌ها ریخته شود و هزاران اتفاق دیگر تا آقای‌مان نیاید ... وسلام»

حال با این تکذیب صریح توسط رئیس اتحادیه هتلداران خراسان‌رضوی و با توجه به همزمانی مشکوک انتشار این خبر با گزارش روزنامه سعودی الشرق الاوسط میتوان به یک برنامه ریزی گسترده برای شکل گیری یک موج ضدیت اجتماعی بین دو ملت ایران و عراق پی برد. عربستانی که بعد از روی کارآمدن بن سلمان به دنبال بهبود جایگاه خود در بین افکار عمومی عراق است و حتی در این زمینه به سرمایه گذاری میلیارد دلاری در مناطق شیعه نشین دست زده است، به خوبی میداند تا وقتی که ایران و یارانش در افکار عمومی عراق جایگاه برتر را دارند نخواهند توانست در معدلات سیاسی و اجتماعی این کشور اثرگذاری کنند. بنابراین با انتشار چنین خبرهایی و پاس گل روزنامه هایی چون شرق و شهروند در داخل به ایجاد ضدیت اجتماعی بین دو ملت روی آورده است.

* گزارش از سعید درویشی


download

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top