تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/06/07 - 13:23
کد خبر: 279983

۴۵ هزار دانشجو درخواست ارز دانشجویی داشتند

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت گفت: ۱۶ میلیارد تومان به تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های علوم پزشکی اختصاص دادیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، محمدرضا فراهانی داوودآبادی، معاون فرهنگی وزیر بهداشت در نشست تشریح فعالیت‌های یک ساله معاونت دانشجویی و فرهنگی این وزارتخانه در هفته دولت گفت: در یک سال گذشته سال پرکاری را در معاونت فرهنگی داشتیم و در حوزه تربیت بدنی و ورزش دانشجویی در حال حاضر سیزدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان پسر علوم پزشکی در تبریز در حال برگزاری است که ۳۰۰۰ نفر از دانشجویان، کادر فنی و سرپرستان و عوامل اجرایی در این المپیاد شرکت داشتند.

وی افزود: این المپیاد بزرگترین المپیاد ورزشی آموزش پزشکی است که با امکانات دانشگاهی محدود بیش از ۳۰۰۰ نفر ساماندهی شدند.

معاون فرهنگی وزارت بهداشت گفت: در شهریور ماه گذشته المپیاد دانشجویان دختر با حضور ۲۴۰۰ نفر در شهرکرد برگزار شد و در اسفند ماه سومین المپیاد ورزشی پسران را در ساری برگزار کردیم.

فراهانی یادآور شد: المپیاد‌های ورزشی دانشجویان علوم پزشکی به صورت دو سالانه برگزار می‌شد که با طراحی المپیاد ورزش‌های همگانی تقریبا هر سال یک المپیاد ورزشی دانشجویی داریم که امسال نیز المپیاد ورزشی دانشجویان دختر در اسفند ماه در ساری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش معاونت فرهنگی این است که با ایجاد نهاد‌های دانشجویی تمام فعالیت‌های فرهنگی را به دانشجویان واگذار کند، گفت: در طی سال‌های گذشته یکی از رویکرد‌های معاونت دانشجویی وزارت بهداشت مشارکت دانشجویان در فعالیت فرهنگی است که بتوانند تمام فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را مدیریت کنند اعم از نشریات دانشجویی، خانه نشریات، انجمن‌های علمی، تشکل‌های اسلامی دانشجویی را بتوانند تشکیل دهند و فعالیت‌های آن‌ها را انجام دهند.

معاون فرهنگی وزیر بهداشت گفت: فقط ورزش دانشجویی مشارکت دانشجویان را نداشت که آئین نامه تشکیل انجمن‌های ورزشی دانشجویی تبیین و شهریور ماه به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌شود که براساس آن دانشگاه‌ها می‌توانند انجمن‌های ورزشی را تشکیل دهند و به افزایش فعالیت در این حوزه کمک می‌کنند.

وی درا دامه با اشاره به فعالیت‌ها در حوزه فرهنگی گفت: طی یک سال گذشته دو نشست فرهنگی در ساری و اصفهان برگزار شد و در این نشست‌ها مقرر شده که دانشجویان بتوانند در استارتاپ‌های فرهنگی فعالیت کنند. همچنین مجامع تخصصی کانون‌ها در نشست فرهنگی شکل گرفت و کانون‌های تجسمی قرآن، خیریه در مجموع یک مجمع ملی تشکیل دادند و آئین نامه آن تدوین شده و به دانشگاه‌ها ابلاغ گردید و علی رغم موضوعات مختلف سعی شده این کانون‌ها با یکدیگر بپیوندند تا بتوانند در مشارکت دانشجویان تاثیر بیشتری داشته باشند.

فراهانی ادامه داد: در طی یک سال گذشته میزبان جشنواره دانشجویی تیتر ۱۰ بودیم که بیش از ۸۰۰ نفر از دانشجویان شرکت کننده به مرحله پایانی راه پیدا کردند و مرحله پایانی آن در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد. همچنین نشست مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی دو هفته قبل در تبریز برگزار شد انتخابات خانه نشریات و نمایندگان شورای مرکزی نشریات را داشتیم.

وی افزود: همچنین در نشست نشریات دانشجویی آموزش به دانشجویان داده شده که این فعالیت‌ها نیز به دانشجویان واگذار شود.

فراهانی ادامه داد: خانه نشریات در چهار منطقه آمایشی علوم پزشکی برگزار شده است که باعث گسترش فعالیت نشریات دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی شده است.

وی در ادامه گفت: تحولی را در جشنواره وزارت بهداشت داشتیم جشنواره سیمرغ را به صورت بین المللی با حضور ۹۳ کشور با ارسال بیش از ۱۲۰۰ اثر از دانشجویان کشور‌های مختلف برگزار کردیم.

انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شد
معاون فرهنگی وزارت بهداشت گفت: آئین نامه‌ای را در شورای انقلاب فرهنگی تدوین کردیم که انجمن‌های علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی شکل بگیرد که با ارسال این آئین نامه تاکنون حدود ۵۷۰ انجمن علمی تشکیل شده که ۱۰ هزار دانشجو عضو آن هستند. همچنین دو نشست دبیران انجمن‌های علمی تاکنون برگزار شده و کارگاه‌های توانمندسازی را نیز در دانشگاه‌ها برگزار کردیم.

رشد چشمگیر فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی
وی همچنین در خصوص فعالیت‌های قرآنی گفت: در یک سال گذشته جشنواره قرآنی وزارت بهداشت در شیراز برگزار شد و همچنین میزبان جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بودیم.

فراهانی با اشاره به افزایش فعالیت قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: آموزش تربیت دانشجو معلمان قرآنی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار کردیم که دانشجویان نخبه قرآنی آموزش دیدند تا بتوانند برای جذب سایر دانشجویان در دانشگاه‌ها فعالیت کنند.

اختصاص ۱۶ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های علوم پزشکی برای اولین بار
معاون فرهنگی وزیر بهداشت در خصوص وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در طول یک سال گذشته برای اولین بار ۱۶۰ میلیارد ریال بری تجهیز و تعمیر خوابگاه‌ها اختصاص داده شده که بین دانشگاه‌ها توزیع کردیم.

وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم ما ۸۸۲ هزار متر مربع فضای خوابگاهی داشتیم که با بهره برداری از خوابگاه‌های ساخته شده ۱۰۸ متر مربع به خوابگاه‌ها اضافه شد و در حال حاضر ۹۹۰ هزار متر مربع خوابگاه دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی داریم که افزایش ۱۲ درصدی داشته است.

فراهانی ادامه داد: ۱۲ مورد سالن غذاخوری به متراژ ۱۳ هزار و ۵۷۷ متر ساخته شده و به بهره برداری رسیده است و در حوزه فضای ورزشی نیز در خوابگاه‌ها به ۳۱ هزار و ۱۸۲ متر رسیده در مجموع ۲۱۶ هزار متر مربع مجموعه‌های ورزشی روباز ۱۷۴ هزار متر مربع مجموعه‌های ورزشی سرپوشیده که در این حوزه ۴۳ درصد رشد داشتیم و در مجموع استخر‌های دانشگاه‌ها در حال حاضر به ۳۵ هزار متر مربع رسیده است.

وی یادآور شد: فراخوانی به دانشگاه‌ها دادیم که تا سال ۱۴۰۴ نیاز‌های خوابگاهی را ارزیابی کنند که براساس اعلام خوابگاه‌ها به ۱۸۳ خوابگاه جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیاز داریم که از این میان ۱۰۶ مورد خوابگاه ۴۰۰ نفره ۷۷ خوابگاه ۲۷۰ نفره باید ساخته شود که فراخوان به سرمایه گذاران داده شده که به صورت بیوتی این خوابگاه‌ها احداث شود.

وی اضافه کرد: مجموع متراژ خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی یک میلیون متر مربع است که بیش از ۶۰ هزار نفر ظرفیت دارد برای احداث خوابگاه‌های جدید دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز داریم که با مذاکره با بانک مسکن امیدواریم بتوانیم این خوابگاه‌ها را احداث کنیم اگر احداث این خوابگاه‌ها انجام شود مشکل کمبود خوابگاه‌ها حل خواهد شد.

وی در مورد برگزاری جشنواره انجمن‌های علمی دانشجویی گفت: این جشنواره در حال تدوین است که از سال آینده به فعالیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی اضافه می‌شود در حوزه فرهنگی و دانشجویی با وجود شرایط بد اقتصادی باید صرفه جویی کنیم، اما از حجم کار‌ها نمی‌توان کم کرد و فعالیت ما مانند سال‌های گذشته ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص بهره برداری ار خوابگاه گفت: در شهریور ماه خوابگاه ساری با ظرفیت ۷۰۰ نفر به بهره برداری می‌رسد خوابگاه کاشان نیز در حال ساخت است و شش مورد خوابگاه نیز در تبریز با ظرفیت ۲۴۰۰ نفر در سال تحصیلی آینده به بهره برداری خواهد رسید.

تعیین تکلیف دانشجویان بازداشتی وزارت بهداشت
معاون فرهنگی وزیر بهداشت در خصوص وضعیت دانشجویان بازداشتی حادثه دی ماه دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: ۱۴ دانشجوی بازداشتی داشتیم که برای دو نفر آن‌ها محکومیت صادر شده که یکی در سمنان و دیگری در بندرعباس است حکم دانشجوی سمنانی دو سال شرکت در نماز جمعه به صورت یک هفته در میان و دانشجوی بندرعباسی محکوم به حبس شده است. پنج شش نفر از دانشجویان پرونده آن‌ها مختومه و تبرئه شدند و شش نفر دیگر هنوز دادرسی آن‌ها انجام نشده است.

فراهانی گفت: تلاش زیادی شده که مشکل دانشجویان حل شود همه نهاد‌های دانشگاهی در این موضوع متفق القول بودند که برخورد سنگین با دانشجویان صحیح نیست و باید تخفیف پیدا کند.

وی در مورد فضای سیاسی دانشگاه‌ها گفت: از ابتدای دولت یازدهم فضای سیاسی دانشگاه‌ها بسته و سنگین بود که در طول این سال‌ها وضعیت بهتر شده، اما شرایط به ایده آل نرسیده است.

وی یادآور شد: شکاف بین ملت و حاکمیت نتیجه این است که دولت نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند و فرصت برای فعالیت به آن‌ها نداده است.

اصلاح سهمیه ایثارگران به درستی صورت نگرفت
معاون فرهنگی وزیر بهداشت در مورد قانون اصلاح سهمیه ایثارگران برای دانشجویان جدید گفت: مجلس ظرفیتی را تصویب کرد که ۵ درصد ظرفیت به ایثارگری اضافه شود در صورتی که این قانون، قانون درستی نبود و به همین دلیل با اعتراض وزارت بهداشت و وزارت علوم رد شد.

معاون فرهنگی وزیر بهداشت در خصوص مصوبه دور زدن کنکور که روز گذشته انتقاداتی به آن وارد شد، گفت: این مصوبه دو دهه قبل توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم و وزارت بهداشت ابلاغ شده که براساس آن دانشجویانی که ۷۲ واحد در خارج از کشور گذرانده اند می‌توانند با پرداخت هزینه در داخل کشور ادامه تحصیل بدهند قانونی است که قبلا تصویب شده و وزارت بهداشت نیز دنباله رو همین قانون است که به دلیل شرایط بد اقتصادی دانشجویانی که ۳۶ واحد گذرانده اند هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

وی اضافه کرد: علت این تصمیم وزارت بهداشت ماجرایی است که در ثبت نام ارز رخ داده در چند روز گذشته برای ثبت نام ارز حدود ۱۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی و ۳۵ هزار دانشجوی وزارت علوم ثبت نام کردند که اگر بخواهیم به همه این دانشجویان ارز دولتی اختصاص دهیم حدود ۹۰۰ میلیون دلار می‌شود که این حجم بسیار بالاست و باعث خارج شدن مبلغ زیادی سرمایه از کشور می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top