تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/06/07 - 14:46
کد خبر: 279994

بازخوانی حقیقت واقعه غدیر در اندیشه استاد علی صفایی‌حائری؛

ولایت على، نه على را که فقط على را دوست داشتن است

ولایت على، نه على را که فقط على را دوست داشتن است

ولایت على، على را سرپرست گرفتن و از هواها و حرف‏‌ها و جلوه‏‌ها بریدن است. این ولایت، ادامه‏‌ى ولایت حق است و دنباله‏‌ى توحید، آن هم توحیدى در سه بعد؛ در درون و در هستى و در جامعه؛ که توحید در درون انسان، هواها و حرف‏‌ها و جلوه‌‏ها را می‌شکند؛ هواهاى دل و حرف‏‌هاى خلق و جلوه‌‏هاى دنیا را.

به گزارش خبرنگار دین‌و‌اندیشه «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ غدیر تنها یک روز نیست، غدیر کلید خوردن تاریخ است. تاریخی به وسعت جهان و به عمق بشریت و انسانیت. پس انگاریدن آن به عنوان تنها یک عید، یک روز، بدون دانستن و تفکر در فلسفه آن ظلم به معنای تبلیغى، اندیشمندانه و جهادی آن است.اگر تنها هدف، داشتن مدیر و حاکم یک اجتماع بوده، می شد یک فرد سیاسى، یک جامعه شناس، یک مدیر، یک فرد آشنا به مسائل حقوقى، جامعه را اداره کند اما از قرائن پیداست که هدف انتخاب و انتصاب یک انسان کامل بیشتر از مدیریت یک جامعه است و واضح تر و پرمنظورتر از تعیین یک رهبر دینی صرف یا یک رهبر سیاسی صرف. هدف تعیین چراغی بوده که با تمسک به آن تظلم خاموش شود، ترس به شجاعت، تساهل به تعهد تبدیل شود و انسانیت به واسطه کلام او، اخلاق او، نقش امامت الهی او تحقق یابد. به همین مناسبت بازخوانی داریم بر این واقعه تاریخی در اندیشه استاد صفایی حائری از کتاب غدیر وی.

ولایت على، نه على را دوست داشتن که فقط على را دوست داشتن است

ولایت چیست؟
این ولایت، بالاتر از محبت و دوستى و عشق است؛ که عشق على در دل دشمنان او هم خانه داشت. آنها که شکوه و وقار کوه و زیبایى دشت و عظمت کویر و دریا و جلوه‏ى طلوع و غروب، اسیرشان مى‏‌کند و چشمشان را مى‏‌گیرد و دلشان را به بند مى‌‏کشد، چگونه مى‏‌شود شکوه و عظمت آن روح بزرگتر از کوه، زیبایى و گستردگى آن قلب وسیع‏تر از هستى و عظمت و ناپیدایى آن سینه‏‌ى ناپیداتر از کویر و عمیق‏تر از دریا و جلوه‏‌ى آن طلوع بى غروب، چشم و دل و عشق و احساسشان را پر نکند.

هر کس با هر مشربى و عقیده‌‏اى، مى‌‏تواند دوستدار على باشد. درعلى، علم و عشق، تدبیر و شمشیر، حریت و عبودیت، نجواى دل و آتش سخن، زمزمه‏‌ى شب و فریاد روز، قدرت و عزت و تواضع و ذلت، نرمش و آشنایى و خشونت و پایدارى، در على این همه هست و این همه بخاطر حق است و براى اوست و این است که همه‌‏ى او دوست داشتنى است و حتى دشمنش در دل شیفته‌‏ى اوست و مخالفش در پنهان شیداى او.

«ولایت على، نه على را دوست داشتن که فقط على را دوست داشتن است»


ولایت على، على را سرپرست گرفتن و از هواها و حرف‏ها و جلوه‏‌ها بریدن است. و این ولایت، ادامه‏‌ى ولایت حق است و دنباله‏‌ى توحید، آن هم توحیدى در سه بعد؛ در درون و در هستى و در جامعه؛ که توحید در درون انسان، هواها و حرف‏ها و جلوه‏‌ها را مى‏‌شکند؛ هواهاى دل و حرف‏‌هاى خلق و جلوه‌‏هاى دنیا را و در جامعه طاغوت‏ها را کنار مى‌‏ریزد و در هستى خدایان و بت‏ها را.

در این حد، موحد، جز خدا کسى را حاکم نمى‏‌گیرد. جز وظیفه چیزى او را حرکت نمى‏‌دهد. هیچ قدرت و ثروت و جلوه‌‏اى در روح او موجى نمى‏‌آورد و هیچ دستورى او را از جا نمى‏‌کند. جز دستور حق و امرِ اللّه، از هر زبانى که این دستور برخیزد و از هر راهى که این امر برسد و هنگامى که روحى به آزادى رسید و جز امر حق امرى نداشت و جز خواست او خواهشى نداشت، این روح به ولایت مى‌رسد و به سرپرستى مى‏‌رسد و دستور او و حتى نگاه او در دل‏‌هاى موحد عاشق، حرکت مى‌‏آفریند و این است که رسول به ولایت رسید و به اولویت رسید؛ که النَّبىُ أَوْلى‏ بِالمُؤمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ و این است که على به ولایت مى‏‌رسد؛ که: مَنْ کُنْتُ مَولاه فَهذا عَلىٌّ مَولاه.

این هم پس از آن جمله‌‏ى استفهامى و اقرارى أَلَسْتُ أَوْلى‏ بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ؟ و این است که پیشوایان دیگر به ولایت مى‏‌رسند؛ که به عصمت و آزادى و آگاهى رسیده بودند. اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا  و این معناى ولایت است. ولایت یعنى تنها على را حاکم گرفتن و تنها او را دوست داشتن و این ولایت و سرپرستى است که معاویه و احمد حنبل و جرج جرداق و ... از آن بهره‌‏اى ندارند، که حاکم در درون آنها و محرک در وجود آنها امر على و دستور على نیست؛ که هواها و حرف‏‌ها و جلوه‌ها در آنها حکومت دارند. معاویه گر چه على را دوست دارد، ولى سلطنت را بیشتر از على‏ خواهان است و دوستدار آن است و احمد حنبل گر چه براى على شعر مى‌‏سراید اما حکومت دیگرى را به عهده دارد و جرج جرداق گر چه از على مى‌‏نویسد، اما براى على نمى‏‌نویسد؛ که محرکى دیگر دارد و عاطفه‏‌اى فقط او را به چرخ انداخته است.

ولایت على، نه على را دوست داشتن که فقط على را دوست داشتن است


ضرورت ولایت‏؟
هر جامعه همانند یک اندام، به مغز، به قلب، به خون نیازمند است. مغزى که تمام راه را بیابد و قلبى که از عشق سرشار باشد و خونى که خون خدا باشد و پاک از هر گونه اعتیاد و خالى از هر گونه مرض و آزاد از هر گونه جرثومه‌‏ى فساد و انسان محتاج نمونه و رهبر و حجتى است که امین باشد و به او خیانت نکند و نور باشد و راه او را روشن کند.

انسان به روشنفکرى و روشن‌دلى، به عشق و شناخت، به حجت، به نور، به امین، نیازمند است. ولایت، عهده‌‏دار این نیازهاى عمیق و عظیم انسان است، آن هم انسانى که مى‌‏داند، نیازش بالاتر از رفاه و بالاتر از حریت و آزادى و بیشتر از عدالت است. انسانى که مى‏‌خواهد انسان باشد و جامعه‌‏اى انسانى تشکیل دهد، نه یک دامپرورى بزرگ و یک کندوى عادل. این انسان ضرورت این شناخت و عشق و این مغز و قلب و خون و این حجت و نور و امام و امین را مى‏‌یابد و به سوى او مى‏‌شتابد و او را بر خویشتن مقدم مى‏‌دارد؛ که او از او به او آگاه‏تر و مهربان‏تر و نزدیک‏تر است.

ولایت على، نه على را دوست داشتن که فقط على را دوست داشتن است


هدف ولایت‏؟
این رهبرى و سرپرستى بالاتر از امنیت و پاسدارى و بالاتر از رفاه و پرستارى، هدف دارد. این رهبرى در زمینه‏‌ى آزادى و با هدف آموزگارى و شکوفا کردن استعدادهاى انسان و با هدف تشکیل جامعه انسانى براساس قسط همراه است که على مى‏‌گفت: لَیْسَ أَمْرى و أَمْرُکُمْ واحداً انّى أُریدُکُمْ للّه و أَنْتُمْ تُریدُونَنى لأَنْفُسِکُمْ. هدف من و شما یکى نیست. من شما را نه براى خودم و نه براى‏ خودتان، که براى حق مى‏‌خواهم، در حالى که شما مرا به خاطر خویشتن و منافع خود خواستارید. شما مى‏‌بینید من مثل عثمان نیستم که شما را بچاپم، به این خاطر به من روى آوردید، اما من شما را نه براى خودم می‌خواهم و نه براى رفاه خودتان، که براى حق مى‏‌خواهم. این کافى نیست که انسان‏هاى مرفهى بسازیم، بلکه باید براى آنها جهتى و راهى را در نظر بگیریم که آنها پس از رفاه و تکامل استعدادها در آن راه بیفتند و آن جهت را انتخاب کنند.

* گزارش از سجاد باقری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top