تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/06/08 - 12:14
کد خبر: 280065

مخالفت جدی وزارت بهداشت با تسهیل انتقال دانشجویان ایرانی به داخل

معاون وزیر بهداشت گفت: موضوع انتقال دانشجویان ایرانی به داخل کشور با سوءتفاهم هایی مواجه شده است اما دانشجویان بدانند که وزارت بهداشت با انتقال آسان دانشجویان مخالف است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر،  دکتر محمدرضا فراهانی امروز در نشست خبری معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به مسائلی که در روزهای اخیر بر سر انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور در فضاهای دانشجویی بوجود آمده است، گفت: موضوع انتقال دانشجویان به داخل کشور منوط به آیین نامه ای است که ۲۰ سال شاید از زمان آن می گذرد و در آن زمان سیاستگذاران تصمیم گرفتند که فردی که ۷۲ واحد گذرانده است می تواند برای انتقال به داخل کشور درخواست بدهد.

وی افزود: ضمن اینکه یک تغییری در این آیین نامه به دلیل مشکلات ارزی رخ داد و این ۷۲ واحد به ۳۲ واحد کاهش یافت. اما نکته مهم این است که این آیین نامه تنها شامل دانشجویانی می شود که دو سال پیش تحصیل خود را در خارج از کشور آغاز کرده اند و ربطی به دانشجویانی که امسال می خواهند وارد دانشگاه شوند، ندارد.

معاون وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر حدود ۷ هزار دانشجوی علوم پزشکی و حدود ۳۵ هزار دانشجوی وزارت علوم در مجموع حدود ۴۵ هزار دانشجو متقاضی ارز دانشجویی هستند. هر فرد متوسط ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار سالانه نیاز دارد. مجموع این میزان می شود ۹۰۰ میلیون دلار در شرایطی که یک تک دلار هم برای کشور مهم است این حجم خارج شدن ارز می تواند تبعات زیادی ته باشد.

فراهانی گفت: در مقابل خانواده های دانشجویان نیز می گویند که ما برنامه ریزی کردیم که یک میزان مشخصی ارز و پول برای فرزندمان بفرستیم و اکنون این میزان به دلیل شرایط کشور سه برابر شده است.

وی یادآور شد: در مقابل یک عده می گویند خارج از کشور در یک دانشگاهی لا معدل پایین تحصیل می کنند و بعد به امید انتقال به دانشگاه های برتر کشور راه می یابند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در حکمرانی خوب و بد نداریم بلکه انتخاب بین بد و بدتر داریم. اینکه سیاستگذار بین بد و بدتر سعی می کند بد را انتخاب کند چون راه چاره تنها همین است. حال بین ایجاد تبعیض و اینکه دلار از کشور خارج شود راه میانه ای پیدا شده است و دانشجویانی که در گذشته تحصیل خود را شروع کرده اند و اکنون با مشکل مالی در خارج مواجه شده اند، می توانند با ۳۶ واحد، آنهم تحت شرایط آیین نامه به کشور بازگردند.

وی افزود: البته این نکته را هم باید تاکید کنم که وزارت بهداشت به طور جدی با موضوع انتقال آسان دانشجویان به دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور مخالف است زیرا وزیر بهداشت معتقد است هر کسی می خواهد در خارج از کشور درس بخواند همانجا تحصیل خود را ادامه دهد و در نهایت برای اجازه کار به کشور مراجعه کند. اما این قانون در ۲ دهه قبل با دید انتخاب بین بد و بدتر تنظیم شده است.

فراهانی یادآور شد: باید تاکید کنم که تغییرات آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی به داخل ارتباطی با دانشجویانی که امسال وارد دانشگاه می شوند، ندارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top