تاریخ انتشار: شنبه 1397/06/10 - 10:03
کد خبر: 280200

سکانس اول: طوفان آبی آسیا

راه صعب صعود با چاشنی مرگ

راه صعب صعود با چاشنی مرگ

دقایق اولیه بازی مصادف بود با جولان شیر بچه های ایرانی و همین حملات پی در پی و سهمگین بود که باعث شد جو ورزشگاه بر اعصاب دروازه بان السد غلبه کند و روی پاس ساده ی هم تیمی اش با انجام واکنشی مضحک، دروازه ی خود را باز شده ببیند.

به گزارش خبرنگار ورزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ داستان تلخ این روزهای فوتبالمان با شاهکاری دیگر شاید به انتها برسد. شاهکاری که هشتاد هزار هوادار را به سخره می گیرد و باز هم انتظار طرفداری دارد.

در اولین بازی از دور یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی استقلال میزبان السد قطر بود که همراهی هشتاد هزار هوادار آبی پوش را یدک می کشید اما در انتهای بازی نتیجه ای تلخ و دور از انتظار برای قهرمان سال های 1970 و 1990 این رقابت ها رقم خورد. نتیجه ای که شاید در آن حسرت قهرمانی سه باره باز هم جان تازه گرفت و امکان دارد منجر به آن شود که بیست روز دیگر استقلال با جام خداحافظی کند.

دقایق اولیه بازی مصادف بود با جولان شیر بچه های ایرانی و همین حملات پی در پی و سهمگین بود که باعث شد جو ورزشگاه بر اعصاب دروازه بان السد غلبه کند و روی پاس ساده ی هم تیمی اش با انجام واکنشی مضحک، دروازه ی خود را باز شده ببیند. اینجا بود که تابلوی ورزشگاه نوید یک برد پر غرور دیگر را برای آبی پوشان ایرانی زمزمه می کرد.

بعد از گل، موج حملات استقلال رفته رفته کاهش یافت تا شاهد برابری نسبی میان تیم پر ستاره ی قطری و تیم پر فروغ ایرانی باشیم اما هرچه که بازی پیش می رفت استقلال بیشتر عقب می نشست تا سوت پایان بازی خیال همه حتی گزارشگر بازی را راحت کند که حداقل از خوردن گل در این نیمه فرار کردیم اما آرامش قبل از طوفان در اردوی السد، بسیار سهمگین تر از پرواز باد در موهای پیر مرد آلمانی در کنار زمین بود.

این که در رختکن استقلال بین دونیمه چه گذشت ، هیچ کس خبری ندارد اما هرچه که بود تمرکز را از بازیکنان گرفت و باعث آن شد که شاهد استقلالی نه چندان زهر دار در نیمه دوم باشیم.

سوت آغاز بازی در نیمه دوم حاکی از یک آغاز سخت دیگر برای ما ایرانی ها بود. بازی با حمله های همه جانبه السد در مقابل دژ مستحکم استقلال آغاز شد و مهاجمان این تیم قطری روی پاس های استادانه ی ژاوی، هر لحظه بیشتر به دروازه ی رحمتی نزدیک می شدند اما هر بار با واکنش های شماره یک استقلال و ایستادگی جانانه ی خط دفاع آبی پوش، به عقب رانده می شدند و راهکار های فریرا 72 ساله کاری از پیش نمی برد و این پیرمرد پرتغالی که حالا از شدت صدای گوش خراش تماشاگران مجبور به بستن گوش هایش شده بود، ناامید تر از همیشه به مستطیل سبز چشم دوخته بود. اما این پایان کار فریرا در شب تلخ آزادی نبود و او هنوز نیم نگاهی به تعویض های طلایی پیر مرد آلمانی تبار نیز داشت.

وقتی تابلوی تعویض بالا رفت و نیومایر که با پاس های کلیدی اش استقلال را روبه جلو می راند، بیرون کشیده شد و دانشگر جانشین وی گردید، همه ی ایرانی ها ترس سرمربی استقلال را به وضوح هرچه تمام تر دیدند. تعویضی که عملا بازوی تهاجمی را تبدیل به استراتژی دفاعی می کرد.

دانشگر 24 ساله که در پندار تایم و با هدف استحکام بیشتر دژ دفاعی آبی ها به خدمت گرفته شده بود، کابوس جدید هواداران لقب گرفت. کسی که در دقیقه ی 59 با برخورد توپ به بدن او روی ضربه ی سنگین اکرم عفیف دروازه ی رحمتی فرو ریخت و به بیان محمدرضا احمدی: گلی که نباید می خوردیم رو خوردیم! گل اول السد با فرار زیبای عفیف از سمت چپ و دریبل زدن وریا غفوری و شوت از زاویه بسته که پس از برخورد هر چند کوچک به پای دانشگر وارد دروازه شد، آغاز دوشنبه ی سیاه آزادی برای آبی دوستان ایرانی بود.

بعد از این  گل باز هم شاهد حملات السد بودیم و شفر فقط در کنار زمین فریاد می کشید و راه حل مناسب تری از سوت زدن در کنار زمین برای فرار از این کابوس هولناک پیدا نمی کرد  و این السد بود که باز هم در دقیقه ی 63 روی حملات پی در پی و برق آسای بازیکنانش به گل دوم رسید. دقیقه 63 پاس ژاوی توسط بغداد بونجاح تیز هوش طوری فضای خالی استقلال را پر کرد که دانشگر باز هم از بونجاح جا ماند و بغداد با یک بدن هنرمندانه دانشگر را تا حوالی میدان آزادی روی زمین کشاند و حالا تک به تک بونجاح و رحمتی اپیزودی غم انگیز تر از گل اول به کارگردانی دانشگر و تهیه کنندگی شفر پیش چشم هوادارن قرار داد و این بار هم باز رحمتی بود که تسلیم می شد و بونجاح با یک بغل پای دقیق استقلال را دو بر یک عقب انداخت. اما این پایان بازی نبود و استقلال باز هم حمله نکرد تا بینندگان فقط شاهد تهدید دروازه تیم ایرانی باشند.

دقیقه 72 شاهکار اصلی به وقوع پیوست. آن جا که دروازه بان سی و شش ساله ی تهرانی با بازی پا افتضاح خود پاس رو به عقب پژمان منتظری را به خود او بر گرداند اما توپ آن قدر آرام و منتظری آن قدر کند بودند که هایدوس این پاس را تبدیل به یک موقعیت تک به تک برای بونجاح کند و بغداد هم آن قدر معطل کرد که وریا راهی جز پنالتی دادن پیش رویش باقی نماند. حالا در دقیقه 74 ، بغداد و رحمتی رو به روی هم صف آرایی کردند اما این بونجاح بود که تیر خلاص را بر پیکره ی نیمه جان استقلال زد تا دوباره خاطرات تلخ بازی با العین زنده شود و تماشاگران خسته تر از همیشه شعار (( بی غیرت )) سر دهند و فریرا آرام آرام روی نیمکت خودش جا خوش کند. تازه بعد از این گل بود که استقلال باز هم خودی نشان داد اما این حملات دیگر دیر شده بود که راه به جایی ببرد و 80 هزار نفر را ناامید، خسته و شکست خورده راهی منازلشان کرد.

آنالیز بازی استقلال حکایت از آن داشت که السد 2/52 درصد از کل بازی را در دست داشته و این برای استقلال میزبان که در خانه ی خودش بازی می کرد یک تحقیر بزرگ به حساب می آمد و موجب آن شد که پیشکسوت استقلال در مصاحبه ای جنجالی شفر را تیغ فروش در امارات خطاب کند.

او ادعا کرد: همه در این بازی مقصر بودند . البته باید در نظر داشت که این بنده خدا چون یک زمانی در استقلال شماره ی 10 را می پوشیده حالا فکر می کند باید اداره ی باشگاه را به دستان با کفایت و ذهن متوهم او بسپرند اما آن چه که استقلالی ها در آزادی به نمایش گذاشتند با این که خوب نبود اما لایق فحاشی هم نبود. 

حالا باید دید قریب به 20 روز دیگر استقلال در ورزشگاه خانگی السد یک بازگشت فوق العاده را رقم خواهد زد و یا به حضور در همین مرحله بسنده کرده و با کوهی از آرزوهای بر باد رفته دوحه راهی تهران می شود.

* احمدرضا خطیبی دانشجو رشته حقوق داشگاه قم

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top