تاریخ انتشار: شنبه 1397/06/10 - 14:24
کد خبر: 280250

آوایی: تعزیرات نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند

وزیر دادگستری گفت: در شرایط سخت جنگ اقتصادی محدودیت‌هایی برای مجموعه سازمان تعزیرات حکومتی ایجاد کرده و آنچنان که توقعات مردم است این سازمان امروز نمی تواند به وظیفه خود متناسب با مطالبات به حق مردم جامه عمل بپوشاند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، ناکارآمدی قانون سازمان تعزیرات حکومتی در برخورد با تخلفات اصناف و مبارزه با قاچاق کالا و دیگر تخلفات، موضوعی است که سال‌ها مسئولان، کارشناسان و صاحبنظران مختلف به آن اذعان کردند ولی هیچ عزم و اراده‌ای برای اصلاح این قانون و ارتقای قدرت اجرایی آن انجام نبوده است.

برخی مسئولان در ماه‌های اخیر در حالی به ناکارآمدی قانون تعزیرات در وضعیت‌های خاص مانند وضعیت فعلی بازار اعتراف کرده‌اند که در شرایط عادی نیز در برخی موارد قانون تعزیرات توانایی برخورد با تخلفات را ندارد و یکی از تکراری‌ترین این است که تعزیرات مسئول رسیدگی به پرونده‌های واصله از سوی نهادهای نظارتی دیگر از جمله سازمان حمایت و وزارت صمت است و خودش رأسا نمی‌تواند وارد رسیدگی به تخلفات شود.

همین استدلال بود که سال گذشته با وجود گزارش‌های متعددی که رسانه‌های مختلف از فروش گوشت گوساله با قیمتی حدود یک میلیون تومان و گرانفروشی سوپرمارکت‌های آنلاین منتشر کردند، باعث شد سازمان تعزیرات با این توجیه که گزارش چنین تخلفی باید از سوی نهادهای ذی‌ربط واصل شود، ورودی به این پرونده‌ها نداشت و حتی با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان به غیرقانونی بودن چنین نرخ‌گذاری‌هایی انتقاد کردند و صدور مجوز فروش چنین گوشت‌هایی به امضای رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان منتسب شد، اما هیچ‌وقت خبری از برخورد با این تخلف نشد.

ناتوانی تعزیرات با اینگونه تخلفات در شرایط عادی، ولو اگر این ناتوانی و ناکارآمدی ناشی از ضعف قانون باشد نه مجری قانون، باعث می‌شود در چنین شرایطی که واقعا جامعه در وضعیت جنگ اقتصادی قرار گرفته است، سودجویان با راحتی و آرامش بیشتری از جیب مردم غارت کنند.

صبح امروز نیز سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری در بخشی از گفت‌وگوی خود با رادیو، به بحث قانون تعزیرات نیز اشاره کرد و گفت: قانون مدنظر برای وضعیت عادی کشور پاسخگو بود ولی در شرایط سخت جنگ اقتصادی محدودیت‌هایی برای مجموعه سازمان تعزیرات حکومتی ایجاد کرده و آنچنان که توقعات مردم است این سازمان امروز نمی تواند به وظیفه خود متناسب با مطالبات به حق مردم جامه عمل بپوشاند به همین جهت بسته پیشنهادی جهت اصلاح پاره از قوانین به جهت تاثیرگذاری بیشتر تعزیرات در جهت استیفای حقوق مردم به صورت جامع و کامل تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

وی افزود: بسته پیشنهادی مدنظر برای تسریع در کارها و همینطور انجام وظیفه بهتر نسبت به گذشته است نه افزایش اختیارات وسیع و غیرمنطقی به سازمان تعزیرات حکومتی در این شریط خاص!

به نظر می‌رسد حال که پرونده این بسته پیشنهادی در دولت بسته شده و به مجلس ارجاع شده است، نمایندگان مجلس به موضوع افزایش اختیارات سازمان تعزیرات در حد معقول و منطقی ورود کنند تا شاید در ادامه این جنگ اقتصادی و پس از آن، مردم امیدواری بیشتری به این سازمان برای برخورد با تخلفات در سطح بازار داشته باشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top