تاریخ انتشار: شنبه 1397/06/10 - 17:47
کد خبر: 280272

همزمان با آغاز انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاد؛

اجبار یا انتخاب این واحدهای پردردسر

اجبار یا انتخاب این واحدهای پردردسر

به غیر از دانشجویان ترم اولی که معمولا انتخاب واحد آنها به صورت خودکار از سوی دانشگاه صورت گرفته و در اختیارشان قرار می‌گیرد، رعایت نکات لازم از سوی دانشجویان ترم دو و بالاتر برای یک انتخاب واحد بدون دردسر و موثر ضروری است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر ساله با نزدیک شدن به سال تحصیلی، اولین سوالی که ذهن دانشجویان را درگیر به خود می‌کند، تعداد روزهایی است که باید برای گذراندن کلاس‌ها به دانشگاه بیایند. دانشجویانی که در سال‌های اخیر و به واسطه‌ی حجم مشکلات اقتصادی، غالبا مشغول به کار می‌شوند و شاید به دنبال این هستند که در کنار درس خود، درآمد بخور و نمیری هم به جیب بزنند تا کمک هزینه‌ای شود بر مخارج سنگین تحصیل؛ حتی در دانشگاه‌های دولتی!

حالا اما بحث ما مربوط به دانشگاه آزاد است. دانشگاهی که از امروز انتخاب واحد برای دانشجویانش را آغاز کرده و سیل عظیمی از دانشجویان طبق برنامه‌ریزی، اقدام به انتخاب واحد می‌کنند. نکته‌ای که در این میان برای تک تک این دانشجویان می‌تواند جذاب و مهم باشد، جمع و جور کردن واحدها در حداقل روزهای هفته است. واحدهایی که نگاه و دلسوزی مسئولین برنامه‌ریزی تحصیلی دانشگاه را می‌طلبند تا شرایط آسانی را برای دانشجویان ایجاد کنند. به عبارت دیگر، دانشجویان از مسئولین دانشگاه‌شان انتظار دارند تا اولویت برنامه‌ریزی و ارائه واحدها طوری باشد که دانشجو کمترین زمان تلف شده‌ی ممکن را در دانشگاه و مسیر رفت و آمد از دست دهد.

این در کنار محدودیت‌های موجود برای اساتید و زمان برگزاری کلاس‌ها و شرایط فیزیکی دانشگاه و ... نیز قابل توجیه است. به هر صورت نقش مسئولین برنامه‌ریزی دانشگاه در سهولت دانشجویان برای انتخاب واحد و گذراندن هر چه بهتر و راحت‌تر یک ترم تحصیلی غیر قابل انکار است.

از طرفی وظایف مهمی نیز به عهده‌ی دانشجویان است. به غیر از دانشجویان ترم اولی که معمولا انتخاب واحد آنها به صورت خودکار از سوی دانشگاه صورت گرفته و در اختیارشان قرار می‌گیرد، رعایت نکات لازم از سوی دانشجویان ترم دو و بالاتر برای یک انتخاب واحد بدون دردسر و موثر ضروری است.

برنامه‌ریزی دقیق، بررسی پیش‌نیازهای ترم‌های آتی، توجه به دروس پایه و همچنین دروسی که معمولا در تمام نیمسال‌ها ارائه نمی‌شود و بعضا هر سه یا چهار ترم یکبار از سوی اساتید خاص ارائه می‌شوند نیز از لازمه‌های اصلی توجه برای انتخاب واحد است. توضیح درباره هر یک از این موارد، زمان و بستر متفاوتی را می‌طلبد که طی گزارشات آتی به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اما در کنار این بایدها و نبایدها، مشکلاتی وجود دارد که همه ساله و غالبا در تمام دانشگاه‌ها، دانشجویان را مبتلا به خود کرده است. محدودیت ظرفیت کلاس‌های مهم، سرعت پائین سیستم اینترنت و کندی سیستم انتخاب واحد در مواجهه با سیل عظیم متقاضیان در یک بازه زمانی کوتاه، پرداخت همزمان شهریه و دردسرهای خاصش، لزوم سرعت دانشجویان و مواردی از این دست، عملا بسیاری از دانشجویان را آچمز می‌کند.

در همین رابطه، توصیه‌های خبرنگار صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران» را در ادامه می‌خوانید:

گام اول
انتخاب‌واحد در دانشگاه‌های مختلف و مقاطع مختلف تحصیلی زمان خاص به خود را دارد، ولی انتخاب‌واحد دانشگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید از نیمه دوم شهریور آغاز می‌شود و دانشجویان باید متناسب با اعلام زمان‌بندی دانشگاه‌ها به سایت دانشگاه خود مراجعه کنند و دست به انتخاب‌واحد بزنند؛ هر چند بسیاری از دانشجویان معتقدند انتخاب‌واحدی در کار نیست و بیشتر اجبار واحد است چراکه دانشگاه‌ها در شروع هر ترم واحدهای مشخصی را برای دانشجویان در نظر می‌گیرند که ملزم به انتخاب آن هستند و در بیشتر موارد نیز امتحان دو یا چند درس در یک روز قرار می‌گیرد و این اولین مشکل دانشجویان در انتخاب‌واحد به شمار می‌رود.

ضعف اینترنت و سیستم انتخاب واحد
یکی دیگر از مشکلاتی که در بحث انتخاب‌واحد وجود دارد و حتی گاهی باعث کلافگی دانشجویان می‌شود نیز مساله سرعت پایین سایت دانشگاه‌های مختلف برای انتخاب‌واحد است؛ سرعت پایین سایت دانشگاه‌ها باعث شده اکثر قریب به اتفاق دانشجویان از همان ساعت ابتدایی اعلام شروع انتخاب‌واحد به سایت مراجعه کنند، ولی درنهایت بعد از گذشت چندین ساعت آن هم به زحمت بتوانند واحدهای خود را مشخص کنند.

دردسر پرداخت شهریه
از سوی دیگر قطع شدن سایت در زمان واریز وجه شهریه در زمان انتخاب‌واحد نیز به یکی از معضلات اصلی دانشجویان تبدیل شده است؛ مشکلی که در برخی موارد دردسرهایی را هم برای دانشجویان به همراه دارد، چراکه در صورت برداشت وجه از حساب و عدم انتقال به حساب دانشگاه، دانشجو باید مدتی را برای بازگشت وجه به حسابش معطل بماند و برخی دانشجویان نیز به همین دلیل با مشکل انتخاب‌واحد روبه‌رو می‌شوند.

دروس اختیاری یا اجباری؟
عدم تطابق بین دروس اختیاری و دروس اصلی نیز از مشکلات دانشجویان در زمان انتخاب‌واحد است، چراکه در برخی دانشگاه‌ها، دانشجویان در همان انتخاب‌واحد متوجه می‌شوند دروسی که در چارت دانشگاه به‌عنوان دروس اختیاری معرفی شده‌اند، در سیستم دانشگاه و حین انتخاب‌واحد به‌عنوان دروس اصلی ارائه می‌شوند و دانشجویان نیز چاره‌ای جز انتخاب آنها ندارند.

ظرفیت تکمیل!
پر شدن سریع کلاس‌های برخی استادان از دیگر مشکلات این حوزه به شمار می‌رود؛ مشکلی که باعث می‌شود در برخی موارد دانشجویان زیادی سر کلاس یک استاد حاضر شوند و همین مساله کیفیت آموزش را به‌شدت کاهش می‌دهد و بالطبع مسئولان آموزشی دانشگاه‌ها باید برای آن به فکر چاره‌ای اساسی باشند. یکی دیگر از مشکلات دانشجویان بحث تداخل کلاس‌هاست و عدم ارائه کلاس‌های جدید با استادان دیگر باعث می‌شود دانشجویان در هنگام انتخاب‌واحد با مشکلاتی برای تطبیق ساعات کلاس‌ها روبه‌رو شوند.

زمان تمام شد
کوتاه بودن زمان انتخاب‌واحد را نیز می‌توان از دیگر مشکلات دانشجویان در این زمینه برشمرد، چراکه هر دانشگاه زمان خاصی را برای انتخاب‌واحد دانشجویان در مقاطع و رشته‌های مختلف می‌گذارد و همین مساله با توجه به عوامل ذکرشده باعث می‌شود که برخی  دانشجویان بنا به دلایلی نتوانند سر فرصت اقدام به انتخاب‌واحد کنند و در طول ترم نیز به خاطر همین مساله با مشکل روبه‌رو شوند.

فراموش نکنید
کم یا زیاد بودن واحدها نیز از دیگر دغدغه‌های دانشجویان در انتخاب‌واحد به شمار می‌رود، چراکه گاهی در طول یک ترم دروس زیادی به دانشجویان ارائه نمی‌شود و در مقابل نیز در یک ترم دروس بیش از حد انتظار دانشجویان به آنها ارائه شده و آنان نیز مجبور به انتخاب آن هستند و همین مساله باعث می‌شود دانشجویان وقتی به ترم‌های بالاتر می‌روند گاهی برای چند واحد مجبور باشند به دانشگاه بروند، از این رو مسئولان دانشگاه باید دقت داشته باشند که دروسی را که دانشجو باید در طول تحصیل بخواند به‌طور متناسب در طول ترم‌ها ارائه دهند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top