تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/06/11 - 10:01
کد خبر: 280373

به بهانه پوست‌اندازی ۵ اتحادیه‌ دانشجویی؛

تفاوت‌های اساسنامه‌ای تشکل‌های دانشجویی در کجاست؟

تفاوت‌های اساسنامه‌ای تشکل‌های دانشجویی در کجاست؟

انعکاس اخبار و آرشیو فعالیت های «انجمن اسلامی مستقل» را کمیته‌ی روابط عمومی و تبلیغات انجام می دهد. کمیته سیاسی مسئول جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ، تهیه بیانیه ها، تجزیه و تحلیل مسائل روز کشور و راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وظیفه ی اصلی دانشجویان، فراگیری علم و دانش است ولی به این معنا نیست که در حوزه های مختلف دیگری غیر از علم و دانش فعالیت نداشته باشند. تشکل های دانشجویی بستری برای رشد دانشجویان در دانشگاه ها در موضوعات غیردرسی است. هرکدام از مسایل فرهنگی، دینی، سیاسی و حتی صنفی در دانشگاه می تواند بخشی از فعالیت های تشکل های دانشجویی تعریف شود. جدای از حوزه هایی که هر کدام از تشکل های دانشجویی در آن فعالیت می کنند، آشنایی با ساختار، شکل و محدوده ی فعالیت تشکیلات در تشکل های دانشجویی می تواند باعث انتخاب صحیحِ تشکیلات توسط دانشجویان شود و نیز استفاده ی بهینه و حداکثری از توانایی دانشجویان در تشکل منتخب را فراهم کند.

•    جامعه اسلامی دانشجویان
این اتحادیه در جهت تعمیق فرهنگ و معارف اسلامی، رشد بینش سیاسی و انقلابی و تقویت روحیه مسئولیت پذیری و پرورش نیروهای توانمند در سال 1368 تاسیس شد. اتحادیه جاد علاوه بر ارکانی همچون هیات نظارت و مجمع سالیانه دارای دفاتر دانشگاهی هستند که شورای مرکزی جاد در هر دانشگاه، آن را تشکیل می دهند. شورای مرکزی دانشگاه مسئولیت اصلی رهبری و مدیریت جامعه را به عهده دارد و در مورد مصوبات خود در قبال مجمع سالیانه، هیئت نظارت و شورای مرکزی اتحادیه مسئول می‌باشد.

جامعه اسلامی دانشجویان

در رأس این شورا دبیر قرار دارد که به عنوان مسئول تشکیلات یاد می شود. وی باید از بین اعضای شورای مرکزی، قائم مقام خود را انتخاب کند. مدیریت جلسات شورای مرکزی بر عهده دبیر جامعه و در غیاب وی برعهده ی قائم مقام تشکیلات است. به منظور اجرای دقیق مصوبات شورای مرکزی و دستیابی به اهداف تشکیلاتی جامعه و با توجه به گستردگی فعالیت ها و اصل تقسیم کار، واحدهای اجرایی تشکیل می گردند.

پیگیری امور سازمانی و درون تشکیلاتی، مدیریت و اجرای امور شناسایی، جذب و سازماندهی نیروها برعهده واحد تشکیلات می‌باشد. برای رشد فکری و مطالعاتی اعضای جاد و رسیدن به هدف نیروسازی در تشکل، واحد آموزش و مطالعات تشکیل می شود که اقدام به ارائه کلاسها و اردوهای آموزشی و تقویت بنیه ی اعتقادی و مطالعاتی اعضا می-نماید. همچنین برای تبیین دیدگاه های سیاسی جاد و تاثیرگذاری بر محیط دانشگاه و ایجاد بصیرت و تحلیل سیاسی در عموم دانشجویان، واحد سیاسی تشکیل می شود. جهت اشاعه فرهنگ اسلام ناب در میان عموم دانشجویان و ارتقای سطح معنویت در دانشگاه، واحد فرهنگی تشکیل می شود که اهم وظایف این واحد شامل برگزاری نشست ها و همایش ها و اردوهای فرهنگی و دعوت از اساتید و صاحب نظران، تشکیل هیئت مذهبی با محوریت اعضای جاد جهت تعمیق معارف اهل بیت و تحکیم مودت بین اعضا، همفکری با بخش های تاثیرگذار در برنامه های فرهنگی دانشگاه و بزرگداشت مناسبت ها و تدوین محتوا جهت استفاده در نشریات جاد می شود.

مسئولین واحدهای اجرایی برای ایجاد نظم و سازماندهی فعالیت واحدهای خود و رشد تشکیلاتی مجموعه، موظف به تشکیل کمیسیون واحد مربوطه هستند. کمیسیون ها زیرمجموعه ی شورای مرکزی دانشگاه می باشند وکلیه ی فعالیت های آن ها می بایست در جهت اهداف تشکیلاتی و مصوبات شورای مرکزی باشد، ضمناً کلیه مصوبات کمیسیون ها در صورت تائید و تصویب نهائی در شورای مرکزی قابلیت اجرا خواهند یافت.

بخش خواهران نیز شامل اعضای شورای مرکزی خواهران، شورای خواهران، واحدهای اجرایی خواهران، کمسیونها و هیئت نظارت خواهران می باشد. بخش خواهران زیر مجموعه شورای مرکزی دانشگاه و واحدهای اجرایی آن زیر مجموعه ی واحدهای اجرایی مربوطه جامعه می باشند و کلیه ی فعالیت های آن ها می بایست در جهت اهداف تشکیلاتی و مصوبات شورای مرکزی باشد. مصوبات این بخش پس از تصویب در شورای مرکزی قابل اجرا بوده و هرگونه موضع گیری و فعالیت بدون تصویب شورای مرکزی فاقد اعتبار است. مدیریت بخش خواهران به عهده¬ی شورای خواهران می باشد و این شورا در حوزه ی مدیریتی خویش به دبیر، هیئت نظارت و شورای مرکزی پاسخگو می باشد.

•    دفتر تحکیم وحدت
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه¬های سراسر کشور یا دفتر تحکیم وحدت جزو باسابقه ترین تشکل دانشجویی است. تشکلی که با هدف گسترش انقلاب اسلامی و تقویت نظام جمهوری اسلامی، مشارکت در وحدت و تشکل امت اسلامی زیر نظر ولایت فقیه، ایجاد و گسترش زمینه کار فکری و عقیدتی، سیاسی و فرهنگی وتهذیب نفس و ایفای رسالت های دانشجویان مسلمان تشکیل شد. این اتحادیه دارای 9 واحد به شرح زیر است: تشکیلات، پذیرش، آموزش و تبلیغات، سیاسی، انقلاب فرهنگی، تبلیغات، حوزه و دانشگاه، بین الملل و جنگ.  همچنین این اتحادیه دارای 6 کمیسیون است که وظایف زیر بر عهده آنهاست.

دفتر تحکیم وحدت

برنامه ریزی جهت رسیدگی به وضعیت فعالیت اعضای انجمن، رسیدگی به تخلفات تشکیلاتی و تشویق و تنبیه اعضا، تنظیم ضوابط مشترک عضویت و ارتقای تشکیلاتی و تهیه طرح هایی جهت ارتباط و هماهنگی با تشکل های اسلامی غیرایرانی از جمله وظایف کمیسیون تشکیلات است. کمیسیون آموزش و تحقیقات مسئول تهیه ی برنامه آموزشی، مطالعاتی و تحقیقاتی عقیدتی و سیاسی جهت اعضای انجمن و ارزیابی عقیدتی ایشان و تهیه و ارائه تحلیل ها نسبت به کلیه مسایل سیاسی اجتماعی است. تنظیم برنامه هماهنگ تبلیغات و اطلاع رسانی بر عهده کمیسیون تبلیغات است. برنامه¬های مشترک با طلاب و ارتباط پیوسته با مدرسین و فقهای حوزه و برنامه ریزی در جهت تحقق یافتن وحدت حوزه و دانشگاه نیز از وظایف کمیسیون حوزه و دانشگاه است.  کمیسیون انقلاب فرهنگی نیز عهده دار تنظیم برنامه های مرحله ای دراز مدت برای رسیدن به دانشگاه اسلامی و نظارت و پیگیری مستمر بر حرکت شورای انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای مربوط به انقلاب فرهنگی است. در نهایت کمیسیون جنگ که در زمان جنگ تشکیل می شود به تهیه و ارائه برنامه¬ها برای حل مشکلات جنگ و نظارت بر امور واحدهای جنگ مشغول خواهد بود.

•    اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل
در سال ۱۳۷۸ طیفی از انجمن های اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت تحت عنوان اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اعلام موجودیت کردند. این انجمن ها معتقدند منظورشان از «مستقل» یعنی آنکه هیچ گونه وابستگی به احزاب و جریانات سیاسی در داخل و خارج از کشور ندارد و از هیچ گروه سیاسی خط نمی گیرد، در عین حال که به خط سبز و نورانی ولایت کاملاً وابسته می باشد.

ارکان اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل عبارت است از مجمع عمومی، شورای مرکزی تشکل و کمیته ها. مجمع عمومی به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری و سیاستگذاری و شورای مرکزی تشکل به عنوان بالاترین رکن اجرایی این اتحادیه شامل هفت نفر اعضای اصلی و سه نفر اعضای علی البدل است. این اتحادیه فاقد دبیرکل و فردی با مسئولیت بالاتر در میان اعضای شورای مرکزی است و همه اعضای شورای دبیران واحدهای مختلف بوده و امور اتحادیه را به صورت شورای اداره می کنند و البته دبیر واحد تشکیلات این اتحادیه به عنوان هماهنگ کننده تشکیلات یکی از این دبیران است که برای مدت یک سال انتخاب می گردد و به عنوان عضو هماهنگ کننده بین کلیه کمیته های تابعه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل می باشد. در راستای نیل به اهداف و آرمان‌های «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل» و به منظور تقسیم وظایف و برنامه‌ریزی دقیق‌تر، کمیته‌هایی ذیل شورای مرکزی تشکیل می‌شود. در کنار کمیته‌های مذکور هیات نظارت اتحادیه به عنوان رکن ناظر با تلفیقی از اعضای موسس و مجمع عمومی نیز وجود دارد.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

انعکاس اخبار و آرشیو فعالیت های «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل» را کمیته‌ی روابط عمومی و تبلیغات انجام می دهد. کمیته سیاسی مسئول جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ، تهیه بیانیه ها، تجزیه و تحلیل مسائل روز کشور و راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه است. برنامه ریزی مالی یک ساله، پیگیری و تامین نیازهای مالی این اتحادیه دانشجویی برعهده کمیته مالی و تدارکات است. همچنین مدیریت و اجرای امور شناسایی، جذب و سازماندهی نیروها از وظایف کمیته پذیرش و انجام فعالیت های فرهنگی نیز بر عهده ی کمیته فرهنگی است. کمیته آموزش و تحقیقات نیز وظیفه ی برنامه ریزی محتوایی، نیازسنجی آموزشی اعضا و برگزاری کارگاه های آموزشی و مهارتی را بر عهده دارد. مسئول کمیته تشکیلات نیز ساماندهی کمیته‌های نامبرده و تنظیم جلسات و نیز دریافت صورت‌جلسه‌ی هفتگی تمامی کمیته‌ها و ارائه ی آن به شورای مرکزی تشکل را انجام می دهد.

•    بسیج دانشجویی
این تشکل با فرمان تاریخی امام خمینی(ره) در سال 1367 تشکیل شد و مهم ترین هدف آن نیز تربیت نیروی همطراز انقلاب اسلامی است. تبیین، ترویج و تحقق فرامین و رهنمودهای حضرت امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، تحکیم و تعمیق ارزش‌های انقلاب اسلامی و تبیین و توسعه فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها،  بسط فرهنگ و تفکر بسیجی و ارتقاء معرفت دینی و بینش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجویان و دفاع همه‌جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در عرصه‌های گوناگون فکری، فرهنگی، علمی، سیاسی، اجتماعی و صنفی تنها بخشی از اهداف این تشکل دانشجویی است.

مسئول این تشکل در هر دانشگاه با نظرخواهی از اعضای بسیج دانشجویی هر دانشگاه انتخاب می شود و سازمان بسیج دانشجویی کشور، فرد منتخب را به عنوان مسئول بسیج دانشجویی آن دانشگاه منصوب می‌نماید. بسیج دانشجویی در هر دانشگاه دارای معاونت های مختلفی است.

معاونت نیروی انسانی وظیفه ی ساماندهی و پیگیری امور اعضای بسیج را برعهده دارد. معاونت مالی مسئول برنامه ریزی مالی و پیگیری و تامین مالی این تشکل است. معاونت بررسی و تحلیل یا همان معاونت سیاسی سابق، وظیفه بررسی، رصد و تحلیل مسائل سیاسی، برگزاری کرسی های آزاداندیشی و تریبون های آزاد در دانشگاه را بر عهده دارد.

بسیج دانشجویی

برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم و اردوی راهیان نور در مناطق عملیاتی و خدمت رسانی در مساله اربعین حسینی از وظایف معاونت جهادی و قرارگاه نور است. بالابردن سطح فکر و اندیشه دانشجویان بسیجی، تقویت مسائل اعتقادی و مواجهه با عوامل و پایگاه‌های فکری از جمله فعالیت هایی است که معاونت تعلیم و تربیت(آموزش) انجام می دهد. پیگیری مسائل اداری، دفتری و تهیه اقلام و تجهیزات و ثبت کلیه اموال از وظایف معاونت اداری و پشتیبانی است.

معاونت علمی و اقتصاد نیز از معاونت های نوپا در بسیج دانشجویی است که به دنبال ایجاد تحول علمی و تحقق جنبش نرم‌افزاری و تولید علم و جهاد علمی در دانشگاه‌ها است و آخرین بخش، معاونت فرهنگی اجتماعی است که خود از کانون های بسیاری تشکیل شده است. کانون های قرآن و عترت، هنر و رسانه، زنان و خانواده، دفاع مقدس، تربیت بدنی، فضای مجازی و سایبری برخی از فعالیت های این معاونت در موضوعات مختلف است. تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در جهت بسط فرهنگ انقلاب اسلامی، تقویت و توسعه فعالیت‌های ورزشی و تربیت‌بدنی به منظور حفظ و ارتقاء روحیه نشاط و شادابی و مقابله با تلاش دشمن و ایادی آن در تضعیف و تخریب بنیان‌های فکری، اعتقادی و اخلاقی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی و پیشگری از بحران‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و تقویت آمادگی و روحیه جهادی برای دفاع همه‌جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن بخشی از وظایف معاونت فرهنگی-اجتماعی در بسیج دانشجویی است.

در بسیج دانشجویی، واحد خواهران درحوزه ی خود دارای استقلال می باشد و در ضمن هماهنگی های تعریف شده تمامی معاونت-های ذکر شده در واحد خواهران نیز فعالیت می کنند. مسئول واحد خواهران به عنوان جانشینِ مسئول بسیج دانشجویی در هر دانشگاه محسوب می شود.

•    جنبش عدالتخواه دانشجویی
پس از سال ۸۱ و پیام رهبری به جنبش دانشجویی برای پیگیری عدالت، ارتباط تشکیلاتی جدی شد و در اواخر ۸۲ جنبش عدالتخواه دانشجویی به صورت رسمی از جانب نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته شد.

جنبش عدالتخواه دانشجویی

این تشکل با برافراشتن عدالتخواهی گامی جدید در آرمانخواهی و مطالبه گری در حوزه های انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، هنر متعهد، سیاست خارجی، مردمی بودن و به دور از جریانات قدرت سیاسی-حکومتی برمی دارد. یاری‌رساندن به مظلومان و مستضعفین جامعه، تلاش در جهت ریشه‌کنی فساد و تبعیض در جامعه، مبارزه با اشرافی‌گری و خوی کاخ‌نشینی و رفاه‌زدگی در جامعه به‌ویژه در مسئولان نظام در هر پست و مقامی، تلاش در جهت حاکم‌شدن گفتمان عدالتخواهی در مسئولان و جامعه به دور از هرگونه شعار و سیاست‌زدگی و مطالبه از مسئولان با در نظر گرفتن مصالح کلی نظام طبق منویات مقام معظم رهبری از اهداف کلی این تشکل است. اعضای این تشکل در شورای مرکزی هفت نفر است که دو نفر آن به صورت انتصابی انتخاب می شوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top