تاریخ انتشار: جمعه 1397/06/16 - 19:51
کد خبر: 281074

محسن عبداللهی خلج؛

دانشگاه؛ دلسوز یا بی‌تفاوت!

دانشگاه؛ دلسوز یا بی‌تفاوت!

امروز که مسائل معیشتی و اقتصادی مردم، بیش از پیش خودنمایی می‌کند، جامعه دانشگاهی باید خود را درون جامعه و در کنار مردم بیابد و علاوه‌بر دادن نسخه‌های وطنی و بومی برای مسائل کشور، خود را فارغ از مردم نداند که مردم گمان نبرند دانشگاهیان فقط پول مردم و کشور را هدر می‌دهند و کاری برای آنها انجام نمی‌دهند.

خبرنامه دانشجویان ایران: محسن عبداللهی خلج*// اگر تاریخ قاجار را مرور کنیم، به جوانانی برمی‌خوریم که برای تحصیل به اروپا رفتند و بعدتر در دوران پهلوی در سال 1313 دانشگاه تهران به وسیله همین فرنگ‌رفته‌ها تاسیس شد و از همان زمان بود که نطفه دانشگاه و دانشگاهی منعقد شد اما از ابتدا دانشگاه با وابستگی فکری و حتی وابستگی عملی به غرب همراه بود. دانشگاه در ایران وجود داشت، ولی وابستگی نیز وجود داشت. دانشگاه، مهندس‌ها و دکترها تحویل جامعه می‌داد، اما هیچ ثمره‌ای برای کشور نداشتند. در هر جایی از دانشگاه، دین‌ستیزی و جدایی از دین موج می‌زد. گویی فلسفه شکل‌گیری دانشگاه در ایران مقابله با اسلام بود. این روند تشدید می‌شد تا آنجا که انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی(ره) پیروز شد و دانشگاه دوران جدیدی را پیش روی خود می‌دید.

از پیش از انقلاب، امام راحل بر دانشگاه و دانشگاهیان تاکید داشتند، تا آنجا که می‌فرمایند اگر دانشگاه اصلاح شود، مملکت اصلاح می‌شود. این گفته ضمن اهمیت دانشگاه، بیشتر بر رابطه دانشگاه و جامعه تاکید می‌کند و تایید می‌کند که دانشگاه نباید دور از جامعه باشد. دانشگاه هم منشأ درد و فسادهای موجود و هم منشأ اصلاح کشور است و باید جایگاه خود را در فعالیت‌های اجتماعی پیدا و نقش مثبت خود را ایفا کند. دانشگاه، منزوی از جامعه نیست و تاثیرات جدی و قابل‌تاملی بر جامعه می‌گذارد. تعامل دانشگاه و جامعه یک تقابل دوسویه در جهت رفع نیازهاست. وظیفه دانشگاه شناخت نیازها و مشکلات مردم و مشارکت در رفع آنها و کمک به دولت در برنامه‌ریزی‌هاست. دانشگاه محیط دغدغه‌های شخصی اساتید و دانشجویان نیست، بلکه محلی برای دغدغه‌های اجتماعی اساتید و دانشجویان برای درک دردهای اقشار جامعه است.

مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در سال 1365 می‌فرمایند: «دانشگاه نقطه برهم زننده ایستایی جامعه است. رکود و رخوت را از متن جامعه بیرون می‌کند. به دانشگاه از دو دیدگاه می‌توان نگاه کرد؛ یکی از بعد علم و آینده علمی و نگاه دوم به دانشگاه به‌عنوان یک مرکز و کانون پیشرو در جامعه است.»

پیشرویی دانشگاهیان در موضوعات اجتماعی اهمیت دوچندانی دارد. رهبری در سال 1391 در دیدار با دانشجویان فرمودند: «باید با قشرهای مختلف جامعه مرتبط شد تا مسائل آنها را لمس کرد. این در تصمیم‌گیری ما و در نگاه ما به مسائل گوناگون کشور اثر می‌گذارد.» ایشان خطاب به دانشگاهیان می‌فرمایند: «چرا در مسائل اجتماعی موضع نمی‌گیرید و وارد نمی‌شوید.»

دسته‌ای از روشنفکران از دیدگاه «جاکوبی» و «گرامشی» متخصص هستند، کار فکری می‌کنند، اما دغدغه مردم و دردهای آنها را ندارند. مثل خیلی از دانشگاهیان که با زبان خاصی صحبت می‌کنند و دیدگاه دایره‌المعارفی دارند، برای خود رسالت علمی قائلند و در نشریات علمی برای ارتقای خودشان قلم می‌زنند. شکی نیست که دانشگاهیان باید خود را در زمره روشنفکران و دانشگاهیانی بدانند که میل به تغییر داشته باشند و بتوانند فارغ از رشته خود، سراغ مردم رفته و تمایل به برقراری ارتباط با مردم داشته باشند، دردآشنا بوده و با زبان مردم حرف بزنند و بیشتر به طبقه مردم ضعیف و بی‌نماینده جامعه گرایش داشته باشند، نه طبقه‌ای که قدرت در دست اوست.

امروز که مسائل معیشتی و اقتصادی مردم، بیش از پیش خودنمایی می‌کند، جامعه دانشگاهی باید خود را درون جامعه و در کنار مردم بیابد و علاوه‌بر دادن نسخه‌های وطنی و بومی برای مسائل کشور، خود را فارغ از مردم نداند که مردم گمان نبرند دانشگاهیان فقط پول مردم و کشور را هدر می‌دهند و کاری برای آنها انجام نمی‌دهند.

* دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top