تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/06/19 - 11:37
کد خبر: 281435

دولت ترامپ، دادگاه بین‌المللی کیفری را تهدید کرد!

دولت آمریکا با اتخاذ موضعی تهاجمی علیه دادگاه بین المللی کیفری در لاهه تهدید کرد در صورتی که قضات این دادگاه روند جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را بررسی کنند، مشمول تحریم های واشنگتن قرار می گیرند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید قرار است در سخنرانی نیمروز خود در انجمن فدرالیست – یک گروه محافظه کار در واشنگتن – بیانیه‌اش  را در مورد مواجهه واشنگتن با قضاتی که  در دادگاه بین المللی کیفری روند جنایات جنگی آمریکا در افغانستان بررسی کنند، اعلام کند.

بر اساس پیش‌نویس سخنرانی بولتون -که رویترز موفق به رؤیت آن شده است- او در بخشی از این بیانیه خواهد گفت: «آمریکا از هر ابزار ضروری برای حفاظت از شهروندانش و آن دسته از متحدانش که تحت دادرسی غیرعادلانه این دادگاه نامشروع قرار دارند، استفاده می کند.»

وی همچنین خواهد گفت: «وزارت امور خارجه آمریکا اعلام خواهد کرد که بسته شدن دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن ارتباطی با تلاش های فلسطینی ها برای اقدامات دادگاه بین المللی کیفری در خصوص اسرائیل ندارد. آمریکا همیشه در کنار دوست و متحد خود، اسرائیل ایستادگی خواهد کرد.»

این نخستین بیانیه مهم بولتون از زمان پیوستن به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است.

بر اساس پیش‌نویس بیانیه بولتون، در صورتی که دادگاه بین المللی کیفری تحقیقات در مورد جنایات جنگی انجام شده از سوی نیروهای آمریکایی و متخصصان اطلاعات این کشور در طول جنگ در افغانستان  را ادامه دهد، دولت ترامپ پاسخ آن را خواهد داد.

همچنین اگر تحقیقات در خصوص این پرونده ادامه یابد دولت ترامپ نه تنها قضات و دادستان های این پرونده را از ورود به آمریکا منع می کند، بلکه هرگونه دارایی این افراد که در نظام مالی آمریکا ثبت شده است، مشمول تحریم های واشنگتن و در دادگاه های این کشور پیگیری می شود.

در بخش دیگری از پیش‌نویس بیانیه بولتون آمده است «ما (آمریکا) با دادگاه بین المللی کیفری همکاری نخواهیم کرد. ما به آنها کمک نخواهیم کرد و به آنها ملحق نخواهیم شد. اهداف آن از پیش برای ما از بین رفته است.»

بنابر آنچه در پیش نویس این بیانیه آمده است آمریکا ممکن است با توافق های دوجانبه مانع کشورهایی شود که قصد شکایت علیه آمریکایی ها را در دادگاه لاهه دارند.

دادگاه بین المللی کیفری در لاهه با هدف مجازات جنایتکاران جنگی که متهم به جنایات علیه بشریت و نسل کشی هستند، فعالیت می کند. آمریکا از تصویب «قرارداد رم» که به موجب آن دادگاه بین المللی کیفری در سال 2002 تاسیس شد، خودداری کرده است. جرج دابلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا [در سال 2002] با آغاز به کار چنین دادگاهی مخالفت کرد. باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا گام هایی برای همکاری با این سازمان برداشت ولی آن را تصویب نکرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top