تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/06/19 - 13:44
کد خبر: 281452

برداشت ۱میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال

معاون وزیر کار درباره اختصاص یک‌میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای حفظ و توسعه اشتغال گفت: این مصوبه فارغ از منابع ۱.۵میلیارد دلاری اشتغال روستایی و در چارچوب اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ برای حفظ و توسعه اشتغال است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، برنامه ملی اشتغال روستایی از سال گذشته با دریافت مجوز از رهبر معظم انقلاب با اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع چهار مؤسسه عامل (بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید) با هدف  حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از بهمن ماه سال 96 آغاز شد.

اما تاکنون نیمی از منابع 1.5میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی یعنی حدود 3هزار میلیارد تومان در قالب دو مرحله به چهار مؤسسه عامل پرداخت شده که با تلفیق 3هزار میلیارد از منابع داخلی بانک‌ها در مجموع 6هزار میلیارد تومان تاکنون برای اشتغالزایی در روستاها، منبع مالی تأمین شده است.

قرار است 6هزار میلیارد تومان دیگر (3هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و 3هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک‌های عامل) برای اجرای طرح‌های اشتغالزا در قالب اجرای برنامه ملی اشتغال روستایی اختصاص یابد.

چندی پیش عیسی منصوری، معاون وزیر کار گفت: رئیس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، دستورهای لازم را برای پرداخت 50 درصد دوم پرداخت تسهیلات روستایی صادر کرده‌اند اما باید بتوانیم تسهیلات را به‌شکل اصولی در اختیار رسته‌های متقاضی دریافت تسهیلات قرار دهیم. در فاز دوم اولویت پرداخت تسهیلات با روستاهای کانونی و رسته‌های خدمات و فرآوری‌های معدنی است. در چارچوب قانون و آیین‌نامه‌ها به استانها ابلاغ کردیم در مقابل طرح‌های پیشنهادی انعطاف داشته باشند.

به‌گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در تخصیص 50 درصد اول منابع طرح اشتغال‌زایی، برخی رسته‌ها از جمله فرآوری مواد معدنی و خدمات نتوانسته‌اند منابع کافی را جذب کنند، به همین دلیل در حال حاضر، تنها امکان ثبت‌نام در این رسته‌ها در سامانه کارا فراهم شده است و بقیه رسته‌هایی که بیش از ظرفیت خود اعتبار جذب کرده‌اند بسته شده‌اند.
وی با تأکید بر ضرورت هدایت منابع به‌سمت همه رسته‌های شغلی گفت: تاکنون سهم بخش‌های گردشگری، صنعت، کشاورزی و سایر موارد از 50 درصد نخست طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری، به‌ترتیب 10، 17، 66 و هفت درصد است.

اما یکی دیگر از سیاست‌های اشتغالزایی دولت اجرای تبصره 18 بودجه 97 است که چند روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور رؤسای قوای مقننه و قضاییه و به‌ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی تشکیل شد، اختصاص یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را برای حفظ و توسعه اشتغال مصوب کرد.

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، مبلغ مذکور از سه طریق حمایت از واحدهای تولیدی فعال، بازسازی بافت‌های فرسوده شهری و نیز نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و بین‌شهری و با تعیین و تأمین یارانه مربوط به سود تسهیلات بانکی برای تقویت سرمایه در گردش واحدهای متقاضی، در راستای حفظ و توسعه اشتغال موجود اختصاص خواهد یافت.

*اجرای فاز دوم اشتغال روستایی به‌زودی
عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار درباره اختصاص یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای حفظ و توسعه اشتغال با تصویب نشست شب گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفت: این مصوبه فارغ از منابع 1.5 میلیارد دلاری اشتغال روستایی و در چارچوب اجرای تبصره 18 قانون بودجه 97 برای حفظ و توسعه اشتغال است.

وی ادامه داد: معادل یک میلیارد دلاری که بر اساس مصوبه دیشب شورای عالی هماهنگی اقتصادی از صندوق توسعه ملی برای اشتغال تخصیص می‌یابد، از محل منابع داخلی بانک‌های عامل نیز همان مقدار برای حفظ و توسعه اشتغال در سال جاری تخصیص پیدا خواهد کرد و سرجمع این دو عدد، در قالب وام به طرح های اشتغالزای روستایی پرداخت می‌شود.

معاون اشتغال وزارت کار در نشست شورای عالی اشتغال گفت: تاکنون 50 درصد از منابع یک و نیم میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای اجرای برنامه اشتغال روستایی در اختیار 4 مؤسسه عامل اجرای این طرح قرار گرفت و خوشبختانه با دستور رئیس جمهور مرحله دوم تأمین منابع مالی اجرای این طرح با ابلاغ رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا می‌کند و فاز دوم طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری به‌زودی اجرایی می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top