تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/06/20 - 07:58
کد خبر: 281557

مقاومت هند در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران

تلاش های اخیر آمریکا پس از خروج از برجام برای فشار به کشورهای جهان جهت همراهی با تحریم های واشنگتن علیه تهران با مقاومت هند روبرو شده است بطوریکه با وجود سفرها و رایزنی های ضد برجامی آمریکایی ها در هند مقامات این کشور اعلام کرده اند تنها بر اساس منافع ملی خود تصمیم خواهند گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، تلاش های اخیر آمریکا پس از خروج از برجام برای فشار به کشورهای جهان جهت همراهی با تحریم های واشنگتن علیه تهران با مقاومت هند روبرو شده است بطوریکه با وجود سفرها و رایزنی های ضد برجامی آمریکایی ها در هند مقامات این کشور اعلام کرده اند تنها بر اساس منافع ملی خود تصمیم خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا در روز دوشنبه، پس از آنکه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در تاریخ 18 اردیبهشت خروج خود از توافق هسته ای کشورهای 5+1 با ایران را اعلام کرد تصور می کرد کشورهای جهان نیز شتابان با واشنگتن در اعمال تحریم ها علیه ایران همسو خواهند شد.

اما بزودی آشکار شد که این بار کشورهای دنیا به منافع خود می اندیشند و از سویی نیز با احساس خطر نسبت به سیاست های نامتعارف آمریکا به فکر مقابله با سیاستهای ترامپ افتاده اند.

کمی پس از این اتفاق، آمریکا نماینده ویژه خود در سازمان ملل به نام نیکی هیلی را که از سیاستمداران مورد اعتماد ترامپ بود به دهلی نو فرستاد تا پیام ویژه واشنگتن را به دهلی نو ابلاغ کرده و تاکید کند که هند باید قبل از تاریخ 13 آبان واردات نفت خود از ایران را کاملا قطع کند.

برخلاف انتظار آمریکا، این دیدار بی ثمر بود و هند همانطور که قبلا هم اعلام کرده بود به هیلی گفت که بخاطر وابستگی به نفت ایران و همچنین مشارکت در پروژه توسعه بندر چابهار و هزار و یک دلیل دیگر که مهمترین آنها منافع راهبردی تاریخی هند در ایران و منطقه است نمی تواند با آمریکا در این تحریم ها همراه شود.

هیلی که برخلاف تصور خود با ناکامی مواجه شد بعدها گفت که آمریکا ممکن است برای برخی از متحدان خود در خصوص تحریم نفتی ایران تخفیف هایی در نظر بگیرد.

سفر هفته گذشته مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا به هند نیز نتایج مشابهی داشت و آنها نتوانستند هند را مجبور کنند که به خواسته های آمریکا عمل کند.

نتیجه دیدارها آن بود که هند خود در قامت یک ابرقدرت در گفت و گوها ظاهر شد و اعلام کرد که نه بر اساس منافع آمریکا و فشارهای خاجی بلکه بر اساس منافع خود تصمیم خواهد گرفت. وزارت خارجه هند اعلام کرد سیاست های نفتی هند را نه کشورهای دیگر بلکه قیمت های بازار جهانی تعیین می کند.

در همین رابطه مانیش وید ، محقق یکی از بزرگترین موسسات تحقیقاتی هند به نام بنیاد تحقیقات اوبزور (Observer Research Foundaiton-ORF) معتقد است که دهلی نو و تهران از آمادگی کامل برای مقابله با اثرات تحریمهای غیرقانونی یکجانبه واشنگتن بر روی ایران برخوردار هستند.

وی با اشاره به موضوعات مورد بحث بین مقامات هند و آمریکا در 6 سپتامبر گفت: شکی در این نیست که تحریمهای اعمالی آمریکا بر روی ایران یکی از موضوعات مهم مورد بحث در طول گفت و گوهای 2+2 بین هند و آمریکا بود هر چند که بطور خاص به آن اشاره نشد. از آنجا که هند بفکر تامین منافع ملی خود بوده و ناتوانی خود را در قطع کامل واردات نفت از ایران به اطلاع آمریکا رساند، این نشست حائزاهمیت زیاد است. هند سعی دارد که معافیتی را از آمریکا در مورد واردات نفت از ایران کسب کند و به همین جهت لازم است که هند و آمریکا موضع خود را در این خصوص با صراحت تمام اعلام کنند. بنابراین، اگر هند بتواند بخوبی چانیه زنی کند مشارکت بین هند و آمریکا همچنان قوی خواهد ماند. در غیراینصورت، هند و ایران از قبل اقداماتی را در جهت مقابله با فشار آمریکا انجام داده اند. اکنون توپ در زمین آمریکا قرار دارد و هیچیک از هند و ایران در برابر فشار آمریکا تسلیم نخواهند شد.'

این کارشناس امور بین الملل، خروج آمریکا را از قرارداد هسته ای ایران به عنوان یکی از مخربترین رویدادهای جغرافیای سیاسی در تاریخ اخیر توصیف کرده و گفت: 'تصمیم دولت ترامپ برای خروج آمریکا از قرارداد هسته ای ایران و تحمیل مجدد تحریمها بر روی ایران به عنوان یکی از مخربترین تحولات در تاریخ اخیر تلقی می شود. وقوع این تحول هند را به بازسازی روابط خود هم با آمریکا و هم با ایران مجبور ساخته است. ولی، نتایج گفتگوهای قریب الوقوع 2+2 نقش مهمی را در حل این مشکل ایفا خواهد کرد.'

وی، تاثیر افزایش قیمت جهانی نفت را بر روی اقتصاد هند تشریح کرد و گفت: ' افزایش اخیر در قیمت جهانی نفت دهلی نو را بخاطر تاثیر شدید آن بر روی کسری مالی و تجاری هند در یک وضعیت دشوار قرار داده است. بنابراین، گفت و گوهای قریب الوقوع 2+2 بین هند و آمریکا نه تنها زمینه را برای بحث و تبادل نظر در مورد همکاری راهبردی، امنیتی و نظامی بین این دو کشور بلکه فرصتی را برای هند در پیروی از تحریمهای آمریکا بدون ورود آسیبی به ساختار روابط تاریخی این کشور با ایران فراهم . این امر باعث خواهد شد که نه تنها مشکل هند در رابطه با تحریمهای اعمالی بر روی ایران رفع بلکه فرصتهای جدید برای همکاری بین هند و آمریکا در زمینه های مختلف از جمله انرژی بررسی شوند.'

مانیش وید، در مورد روشهای ممکن برای هند و ایران در طفره از تحریمهای آمریکا، گفت: 'تجربه هند و ایران از دوره قبلی تحریمهای اعمالی بر روی ایران نقش اساسی را در برخورد این دو کشور با وضعیت کنونی ایفا خواهد کرد. هند اخیرا با گشایش یک شعبه بانک پاسارگارد ایران در مومبای بعد از تایید وزارات دارایی هند موافقت کرد. این اقدام به منظور تسهیل مبادلات تجاری دوجانبه بین هند و ایران و کاهش بار بانکهای هندی از جمله یوکو بنک (UCO Bank) مخصوصا در رابطه با تجارت نفت صورت گرفته است.'

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top