تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/06/21 - 12:47
کد خبر: 281790

هیاتی‌ها و نذری‌دارها مراقب باشید

این روزها بازار نذری‌دادن و نذری‌پختن داغ است و احشام زیادی به این بهانه قربانی می‌شوند. از آنجایی که موادغذایی با سلامت افراد ارتباط مستقیم دارد، باید برخی نکات بهداشتی را در هیات‌های عزاداری و موقع نذری‌دادن رعایت کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیختگان، این روزها بازار نذری‌دادن و نذری‌پختن داغ است و احشام زیادی به این بهانه قربانی می‌شوند. از آنجایی که موادغذایی با سلامت افراد ارتباط مستقیم دارد، باید برخی نکات بهداشتی را در هیات‌های عزاداری و موقع نذری‌دادن رعایت کرد.

افراد بهتر است مرتب دست‌ها را بشویند؛ چراکه در جلوگیری از عفونت‌های گوارشی بسیار موثر است. این مساله به‌ویژه بعد از اجابت مزاج و در تماس با افراد مبتلا به عفونت گوارشی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استفاده از آب شرب سالم و مطمئن در هیات‌ها و مراسم بسیار مهم است. معمولا آب شهری، آب شرب سالمی است اما بهتر است از آب‌های سطحی مثل آب چشمه‌ها و قنات‌ها برای شست‌وشوی ظروف و نوشیدن استفاده نشود.

شست‌وشوی مناسب موادغذایی هم جزء موارد مهمی است که افراد به‌ویژه در ایام محرم باید به آن توجه کنند. دقت کنید موادغذایی فاسدشدنی به‌طور مناسب در یخچال نگهداری شوند و با توجه به گرمای هوا، مدت زمان طولانی در معرض هوای آزاد قرار نگیرند که احتمال فاسد شدن آن بالا می‌رود و خطر مسمومیت به دنبال دارد. حتما گوشت و مواد پروتئینی از این قبیل را قبل از طبخ بشویید. قبل از طبخ، از قرار دادن مواد گوشتی روی زمین و روی زمین‌های خاک‌آلود خودداری کنید و روی سطح یا سفره‌ای تمیز آنها را خرد و آماده کنید.

مواد فاسدشدنی مانند شیر و تخم‌مرغ را با دقت بیشتری مورد استفاده قرار دهید و از مغازه‌های مطمئن خریداری کنید؛ شیر حتما پاستوریزه باشد و در صورت پاستوریزه نبودن، آن را حداقل دو بار به دمای جوش برسانید و به‌طور کلی، حدود 15 تا 20 دقیقه بگذارید داخل ظرف بجوشد تا میکروب‌های آن از بین برود.

در هیات‌ها و منازلی که غذای نذری تهیه می‌کنید، اگر غذای اضافه باقی می‌ماند، با دقت آن را نگهداری کنید و به‌ویژه غذاهای فاسدشدنی را حتما داخل یخچال قرار دهید و موقع مصرف دوباره، آن را خوب گرم کنید تا میکروب‌های احتمالی از بین برود.

بحث استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی شاید در ظاهر اهمیتی نداشته باشد اما توجه نکردن به بهداشت استفاده از آنها می‌تواند خطرزا باشد. از ریختن غذاها و نوشیدنی‌های گرم داخل ظروف پلاستیکی خودداری کنید. ترجیحا از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی با منشا گیاهی استفاده کنید که قابل تجزیه در محیط‌زیست باشد.

برای خریدن گاو یا گوسفند به منظور  قربانی، حتما دام را از مراکز بهداشتی و مطمئنی که زیرنظر سازمان دامپزشکی است، فراهم کرده و از دستفروش‌های دام خریداری نکنید. اگر دام بیمار است و نشانه‌ها و علائم بالینی مشکوکی دارد، از ذبح و طبخ آن خودداری کنید. بعد از قربانی کردن گوسفند یا گاو، گوشت گرم را حتما خوب شست‌وشو دهید و آن را در دمای خارج از یخچال قرار ندهید. فضولات و احشایی را که از داخل شکم حیوان بیرون می‌ریزد به‌طور بهداشتی دورریز کنید و در دسترس دام‌های دیگر و سگ‌های ولگرد قرار ندهید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top