تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/06/22 - 17:34
کد خبر: 281980

مدیرعامل موسسه خیریه «بهنام دهش‌پور» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

افزایش گرایش جوانان به فعالیت در خیریه‌ها

نقش مشارکت مردمی و سازمان‌های خیریه در بهبود و ارتقای سطح زندگی اقشار آسیب‌پذیر از آن جهت حائز اهمیت است که اولا دیوان‌سالاری اداری حاکم بر سازمان‌های دولتی در این موسسه‌ها وجود ندارد، دوم، فعالیت‌ آنها بار مالی مربوط به محل هزینه‌های دولتی را کاهش می‌دهد و سوم، این موسسه‌ها سبب افزایش همدلی و همکاری در میان افراد جامعه می‌شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، موسسه خیریه، یک نوع از کسب‌وکار است که معمولا نهادی مردمی است و به‌طور غیرانتفاعی در جهت رسیدگی به مشکلات مختلف فعالیت می‌کند.

نقش مشارکت مردمی و سازمان‌های خیریه در بهبود و ارتقای سطح زندگی اقشار آسیب‌پذیر از آن جهت حائز اهمیت است که اولا دیوان‌سالاری اداری حاکم بر سازمان‌های دولتی در این موسسه‌ها وجود ندارد، دوم، فعالیت‌ آنها بار مالی مربوط به محل هزینه‌های دولتی را کاهش می‌دهد و سوم، این موسسه‌ها سبب افزایش همدلی و همکاری در میان افراد جامعه می‌شوند.

موسسه خیریه «بهنام دهش‌پور»، سازمانی مردم‌نهاد و غیرانتفاعی است؛ برگرفته از نام جوانی که در سال۱۳۷۱ و در هفدهمین‌سال زندگی خود به سرطان کبد مبتلا شد و با وجود معالجه‌های فراوان در داخل و خارج از کشور در ۲۱ سالگی از دنیا رفت. راه او با کمک خانواده و دوستانش، داوطلبان و خیران موسسه تاکنون ادامه دارد.

در ادامه می‌توانید گفت‌وگوی «فرهیختگان» را با لیلی رضایی(بهمن)، مدیرعامل این موسسه بخوانید.

  هدف این موسسه چیست؟

موسسه در طول ۲۱ سال فعالیتش با برخورداری از بزرگ‌ترین گروه‌های داوطلب علاقه‌مند، همواره در تلاش برای ساختن جامعه‌ای بدون ترس از بیماری سرطان است تا به هرطریقی در عرضه خدمات پیشگیری، حمایتی و درمانی نقش بسزایی ایفا کند.

حمایت از بیماران مبتلا به سرطان و خانواده آنها بدون محدودیت (سن، ملیت، مذهب، جنسیت، نوع) و مراحل بیماری سرطان (در طول مدت درمان)، جذب کمک‌های مالی و ترویج فرهنگ کار داوطلبانه فردی و سازمانی در جهت تحقق ماموریت و چشم‌انداز موسسه، تسهیل دسترسی به تشخیص و درمان استاندارد برای همه از طریق شناسایی و به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در مراکز درمان و کنترل سرطان دولتی و دانشگاهی و تبدیل آنها به ظرفیت‌های مطلوب با هدف افزایش کیفیت و کمیت درمان با کاهش هزینه‌های مرتبط با آن برای همه ذی‌نفعان، پیشگیری و آگاهی‌رسانی در مسیر تغییر باورها و نگرش‌های غلط درمورد این بیماری، پرهیز از عوامل سرطان‌زا و توجه به علائم هشدار‌دهنده بیماری سرطان، در حکم ماموریت سازمانی این موسسه محسوب می‌شود.

  تعریف شما از خیریه چیست؟ ویژگی‌های مهم و حداقلی آن کدام است؟

به تعریف من، کار خیر با تاثیرگذارى همه‌جانبه مثبت در جامعه و تبلور و رشد خوبى  در نهاد هر انسان و دورى از خودمحورى است که می‌تواند نوع حداقلى آن فردى و حداکثرى آن سازمانى باشد. ویژگى مهم در صورت تقویت و رشد آن در جهت عام‌المنفعه، همانند شبکه‌اى مویرگى در زیر پوست جامعه است که باعث ارتباط و تغذیه و جارى شدن نیکى با هدف دورى از خودکامگى و حفظ کرامت انسانى خواهد شد.

  آیا این صحت دارد اگر فقط یک هفته در ایران، خیریه‌ها دست از کار و ارائه خدمات بردارند، با یک فاجعه ملی روبه‌رو خواهیم شد؟

خیر در یک هفته فاجعه نخواهد بود ولى اگر طولانی‌تر بشود قطعا تاثیر‌گذار خواهد بود.

  چرا روزبه‌روز بر تعداد داوطلبان جوان در موسسه‌های خیریه و مردم‌نهاد افزوده می‌شود؟ این افزایش چشمگیر چه معنایی دارد؟

نگرش جوانان به موسسه‌ها و سازما‌ن‌هاى مردم‌نهاد نسبت به گذشته بسیار فرق کرده است. انتظار مردم از موسسه‌های خیریه از جنبه سنتى، حل مشکلات روزمره است که در زمان خود بسیار هم قابل تقدیر به نظر می‌رسد. این نگرش به تاثیرگذارى مثبت و ارتقای سلامت جامعه کمک کرده و باعث شده تا ناهنجاری‌هاى ناشى از مشکلات مختلف حل شود. با برنامه‌هاى بلندمدت و ریشه‌اى به نقاط مثبتی رسیده‌ایم و این امر خود موجب جلب بیشتر داوطلب یا موظف در این سازمان‌ها شده است. جوانان نیاز به امرار معاش و کسب تجربه دارند ولى در کنار آن علاقه به تاثیرگذارى مثبت در جامعه و احساس رضایت از کارى که می‌کنند، بالطبع جذابیت این سازمان‌ها را با توجه به اهمیت و فضاى موجود براى رشد جوانان افزایش می‌دهد.

  راه‌های مهم درآمدزایی در خیریه بهنام دهش‌پور چیست و سایر خیریه‌ها در این عرصه چه می‌کنند؟

جذب مشارکت‌هاى مردمى از طرق مختلف در چارچوب قوانین، حفظ و تداوم آن با شفافیت و صداقت و جلب اعتماد، ایجاد ارزش افزوده با کمک نیروهاى داوطلب و استفاده موثر و بهینه از منابع در جهت اهداف موسسه.

  چرا بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی؟

بیمارستان‌هاى دولتى در بهترین مناطق شهر‌ها از نظر دسترسى قرار دارند. پذیرش انواع بیمه و بیمه سلامت و تعرفه‌هاى بسیار پایین و بعضى درمان‌ها به صورت رایگان است. موسسه بهنام دهش‌پور با شناسایى ظرفیت‌هاى موجود در این بیمارستان‌ها و تبدیل آن به ظرفیت مطلوب از طریق فضاسازى و تامین تجهیزات درمانى و کمک‌هزینه‌هاى پرسنل درمانى وخدماتى، همین‌طور با کمک خیران فعالیت می‌کند و نتیجه این امر، درمان با کیفیت و افزایش کمیت با حداقل هزینه براى بیماران و خانواده‌هایشان در تامین هزینه‌هاى درمانى و دارویى و جانبى در طول مدت درمان که با شناسایى و تشخیص مددکارى یاری می‌رساند.

  آیا تحریم‌ها بر نوع خدمات موسسه شما به مردم و میزان کمک خیران تاثیر داشته است؟

تحریم‌ها در این دوره با تحریم دوره قبل تفاوت دارند، باید گفت قبل از اینکه توسط خارج اعمال شود، توسط خود مردم بر مردم اعمال شده است و قطعا هم تاثیر‌گذار بوده و خواهد بود. در زمینه سلامت و بیمارى سرطان سیاست‌هایى توسط متولیان سلامت بیش‌بینى شده است و میزان کمک‌هاى مردم هم با توجه به کمبود درآمد و افزایش هزینه‌ها درمواردى کاستى داشته است و بالطبع ما هم پیش‌بینى‌هایى براى مدیریت هزینه‌ها و تامین بودجه را انجام داده‌ایم تا بتوانیم با کمترین آسیب به بیماران از این بحران بیرون بیاییم.

  بزرگ‌ترین مشکل مدیرعامل یک خیریه بزرگ در ایران چیست؟

بزرگ‌ترین مشکل مدیرعامل یک موسسه و سازمان مردم‌نهاد کاملا مستقل در دل نهاد‌هاى دولتى در حالی‌که بهترین خروجى ممکن از آورده‌هاى مردم در جهت بیماران مبتلا به سرطان دارد، کمبود برنامه جامع و هدفمند در بازه زمانى تعریف شده است که با تغییر مدیریت‌ها، شاهد تغییرات نگرشى و سلیقه‌ای هستیم و این امر موجب اتلاف نیرو و انرژى می‌شود.

  آیا در شرایط فعلی، پیشگیری مهم‌تر از درمان است و باید در اولویت باشد؟

بله. پیشگیرى و توجه به علایم هشدار‌دهنده بیمارى و تشخیص زود هنگام در بیش از 80 در صد سرطان‌ها بسیار موثرتر و کم‌هزینه‌تر است.

  این که هیچ محدودیتی مانند ملیت، سن و نژاد در ارائه خدمات ندارید، آیا کار شما را سخت‌تر نکرده است؟

خیر در حد توان موسسه؛ چون با هدف کمک به بیماران مبتلا به سرطان بدون هیچ‌گونه محدویتى تاسیس شده است. تمام برنامه‌ریزى‌ها بر همین اساس بوده و ضمن اینکه در زمینه یارى‌رسانى از همکارى بسیار موثرى با موسسه‌ها و نهادهاى همسو برخوردار هستیم.

  جایگاه و بضاعت موسسه خیریه بهنام دهش‌پور را در 10 سال آینده چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

ترویج و ارتقای سلامت و کیفیت درمان جامعه، فرهنگ‌سازى جامعه‌اى بدون ترس از سرطان، پیشگیرى و تشخیص زودهنگام، ترویج کار داوطلبانه، توسعه مشارکت‌هاى مردمى در زمینه ارتقای سلامت، تقویت شبکه‌هاى سازمان‌هاى فعال مردم‌نهاد و تاثیرگذارى این سازمان‌ها در اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌هاى کلان دولت در زمینه بهداشت و سلامت از اهداف پیش‌روی این موسسه است.

منبع:فرهیختگان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top