تاریخ انتشار: جمعه 1397/06/23 - 19:51
کد خبر: 282047

بطحایی در گردهمایی فرهنگیان مازندران:

پوشش تحصیلی دبستان به مرز ۱۰۰ درصد نزدیک شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر نرخ پوشش دانش‌آموزان واجب‌التعلیم در دوره ابتدایی به مرز ۱۰۰ درصد نزدیک شده و حتی در برخی از نقاط کشور کلاس‌هایی با یک دانش‌آموز تشکیل شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، وی در شهرستان نوشهر ضمن حضور در گردهمایی بزرگ فرهنگیان مازندران، از نزدیک با فرهنگیان این استان گفت‌وگو کرد. 

در این گردهمایی، احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و مدیرکل استان مازندران، وزیر را همراهی کردند.

بطحایی در گردهمایی فرهنگیان که در نوشهر برگزار شد، این روزها را برای آموزش‌ و پرورش، روزهایی پرتلاش برای پذیرایی از ۱۴ میلیون دانش‌آموز امیدوار، بانشاط ‌و متدین توصیف کرد و گفت: آموزش‌ و پرورش رسمی در کشور ما بیش از یک‌صد سال سابقه دارد که ایران از این لحاظ جزء معدود کشورهایی است که به این پیشینه کهن تمدنی خود می‌بالد.

وی به نرخ پوشش تحصیلی ۷۰ درصد در سال‌های ۵۷ و ۵۸ اشاره و با بیان اینکه این عدد اینک به بیش از ۹۸درصد رسیده است، افزود: امروز با افتخار در صحنه بین‌المللی مطرح می‌کنیم که نرخ پوشش دانش‌آموزان واجب‌التعلیم در دوره ابتدایی به مرز ۱۰۰ درصد نزدیک شده و حتی در برخی از نقاط کشور کلاس‌هایی با یک دانش‌آموز تشکیل شده است.

وزیر آموزش‌ و پرورش تأکید کرد: البته هنوز دانش‌آموزانی داریم که به دلایل مختلف از حوزه آموزش‌ و پرورش به دور هستند که باید تلاش شود تا جذب سیستم تعلیم و تربیت شوند.

وی پوشش تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر بر اساس جنسیت را به برابری نزدیک دانست و تصریح کرد: میزان دسترسی دانش‌آموزان دختر ما به آموزش تقریباً برابر پسران است.

بطحایی اظهار کرد: بیش از دوسوم نیروهای انسانی در آموزش‌ و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند و هیچ دستگاهی در کشور از این لحاظ مانند آموزش‌ و پرورش نیست.

وی یادآور شد: از بدو پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون خدمات خوبی از لحاظ کمی و کیفی در آموزش و پرورش ارائه شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب خیلی فاصله وجود دارد چرا که قطار تعلیم و تربیت در مسیر حرکت خود با موانع پیچیدگی‌ها و مشکلاتی مواجه است.

وزیر آموزش‌ و پرورش افزود: امروز علی‌رغم تلاش دولت و مجلس بخش عمده‌ای از اعتبارات صرف پرداخت حقوق، دستمزد و‌حق‌الزحمه کارکنان می‌شود که این عدد در بودجه‌های استانی به ۹۹ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ برای نحستین بار در ۶ سال گذشته این عدد به کمتر از ۹۸ درصد رسیده است، ادامه داد: مسائل آموزش‌ و پرورش دچار مسائل مزمن و پیچیده است و برخی از آنها در گروی ‌متغیرهایی است که بخشی از آنها حتی در اختیار آموزش‌ و پرورش و دولت نیست اما این مسائل باعث نمی‌شود در جای قبلی بایستیم یا امیدمان به بهبود کامل اوضاع را از دست بدهیم.

بطحایی تأکید کرد: آموزش‌ و پرورش دارای ظرفیت‌های بالایی است که برای عبور از مشکلات گسترده‌ آن حتما راه‌حل و راهکاری برای عبور از آن وجود دارد.

وی گفت: تا زمانی‌که مدرسه و مدیریت مدرسه شامل مدیر، معاونان و نهادهای مدیریتی به عنوان رکن اصلی تعلیم‌ و تربیت مورد توجه قرار نگیرد هیچ تحولی ولو آنکه اعتبارات و تجهیزات موجود باشد، صورت نخواهد گرفت و از همین روست که بحث مدرسه‌محوری که بحثی قدیمی است، مفهوم اصلی آن این است که مدرسه به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت، جایگاه خود را بیابد و همین امر از مهم‌ترین سیاست‌های آموزش‌ و پرورش در دولت دوازدهم است.

وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه مصر و مصمم هستیم مدرسه به عنوان جایی باشد که می‌تواند در آن تحول اتفاق بیفتد، شایستگی‌های لازم را به دست آورد و روی پای خود بایستد، اظهار کرد: بخش‌های غیر از مدرسه، همه نیروهای پشتیبان مدرسه هستند تا مدرسه قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد و دائما گوش‌ به‌ زنگ بخشنامه‌ بالادستی نباشد.

وی به چهار برنامه جدید وزارت آموزش‌ و پرورش که از اول مهرماه در مدارس اجرایی خواهد شد، اشاره کرد و گفت: نخستین برنامه سنجش مستمر صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مدیران و اعطای گواهینامه سلامت به آنان است. مدرسه یک کارخانه نیست که بر اساس یک دستورالعمل آن را اداره کنند، بلکه یک موجود زنده است که در برابر خطر، خود تصمیم می‌گیرد که از صحنه عقب بنشیند یا به سمت خطر هجوم برد و از خود دفاع کند.

بطحایی تأکید کرد: از مهم‌ترین مشکلات ما در آموزش‌ و پرورش که باعث مزمن شدن مشکلات می‌شود، آن است که مدارس را به سمتی برده‌ایم که فرمانبر بخشنامه‌ها باشند.

وی دومین برنامه را «وسیع کردن دامنه انتخابات مدیران» اعلام کرد و افزود: طی این برنامه همه افرادی که شایستگی احراز پست مدیریت دارند، خود را کاندیدا می‌کنند و مورد بررسی قرار می‌گیرند و امتیازبندی می‌شوند و در نهایت بر اساس امتیازها انتخاب می‌شوند.

وزیر آموزش‌ و پرورش سومین برنامه را «کنترل و مقایسه مدارس با وضعیت قبلی خود با در نظرگرفتن متغیرهای مختلف» اعلام کرد و گفت: در بازه‌های زمانی سه‌ماهه، مدارس رتبه‌بندی می‌شوند و نقاط قوت و ضعف آن‌ها اعلام می‌شود.

بطحایی، برنامه چهارم را تفویض اختیار برای مدارس برشمرد و تصریح کرد: نباید مدارس را مانند آدم های گنگ و کور تلقی کرد که نیاز دارند کسی دستشان را بگیرد بلکه باید به آنان تفویض اختیار کرد.

وی تأکید کرد: استقرار تحول بر اساس سند تحول بنیادین نیاز به جرأت و جسارت دارد و باور داشتن به اینکه مسائل مزمن آموزش و پرورش قابل حل است به شرط آنکه به مسئله با نگاه جدید بنگریم و مسیرمان را عوض کنیم.

وزیر آموزش و پرورش، برنامه‌های این  وزارتخانه را که بر مبنای سند تحول بنیادین است، تغییر در مسیر آموزشی دانست و گفت: باید مقاومت در برابر تغییر را در خود بشکنیم.

با حضور وزیر آموزش‌ و پرورش، سالن ورزشی دبیرستان دخترانه الزهرا(س) نوشهر افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top