تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/06/27 - 10:41
کد خبر: 282628

بازگشت معجزه‌آسای پرسپولیس؛

سرافرازی ارتش سرخ ایران

سرافرازی ارتش سرخ ایران

تیم فوتبال پرسپولیس روز گذشته در دیدار برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا میزبان تیم فوتبال الدحیل بود و در یک بازی فراموش نشدنی موفق شد با پیروزی 3 بر 1 زمین مسابقه را ترک کند و اولین تیم حاضر در نیمه نهایی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب لقب بگیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، ساعتی بعد هم تیم فوتبال السد با کسب تساوی 2 بر 2 و در مجموع با پیروزی 5 بر 3 استقلال به مرحله نیمه نهایی صعود کرد تا بار دیگر شاهد دو مسابقه از این دو تیم باشیم که در مرحله گروهی در یک گروه قرار داشتند.

علیرغم صعود پرسپولیس اما خبر بد برای هواداران این تیم غیبت محمد انصاری، کمال کامیابی نیا و همینطور برانکو ایوانکوویچ است.

کمال کامیابی نیا در نیمه اول و در درگیری با بازیکن حریف که ضروری هم نبود، کارت زرد گرفت تا مانند دیدار رفت نیمه نهایی سال گذشته مقابل الهلال در دیدار رفت نیمه نهایی امسال برابر السد هم غائب باشد.

برخلاف کامیابی‌نیا اما محمد انصاری خطایی به موقع روی ادمیلسون در نیمه اول انجام داد که حتی می توانست با کارت قرمز دارو هم جریمه شود، ولی روشن ایرماتوف به کارت زرد بسنده کرد تا این بازیکن تا پایان در بازی بماند ولی از دیدار بعدی محروم شود.

علاوه بر این دو بازیکن برانکو ایوانکوویچ هم که در طول بازی به تصمیمات داوری معترض بود، در ثانیه های پایانی با تصمیم داور ازبک اخراج شد تا او هم در دیدار رفت نیمه نهایی مقابل السد که در قطر برگزار خواهد شد، حاضر نباشد.

محرومیت پرسپولیس از پنجره نقل و انتقالات حالا با محرومیت دو بازیکن کلیدی و عدم حضور برانکو کنار خط که اتفاق نادری به شمار می‌آید، می تواند شرایط سختی را برای سرخپوشان در دیدار برابر السد رقم بزند.

با این وجود برانکو که باید از روی سکوها دیدار بعدی آسیایی پرسپولیس را تماشا کند، امیدوار به این موضوع است که نعمتی به ترکیب باز خواهد گشت تا گزینه های او در میانه میدان افزایش پیدا کند؛ هر چند این دو محرومیت دست برانکو را به شدت بخش دفاعی تیم خالی کرده است و این مربی کروات از همین حالا باید به فکر انتخاب دو بازیکن جایگزین در پست مدافع راست و هافبک تدافعی باشد.

در ساده ترین شکل می توان انتظار داشت که برانکو برای ترمیم تیم خود، نوراللهی را در سیستم 2-4-4 لوزی به پست هافبک تدافعی منتقل کند و از شایان مصلح در پست دفاع چپ بهره گیرد.
دیدار رفت پرسپولیس برابر السد روز 10 مهرماه در قطر و بازی برگشت روز یکم آبان ماه در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.

 سیدجلال سوپرمن و قهرمان صعود بزرگ

وقتی که کرنر احمد نوراللهی با دخالت منشا و علیپور روی شش قدم دحیل نشست، این سیدجلال حسینی بود که با چرخش عجیب مچ پا در ارتفاع با گلی تماشایی مقاومت حریف قطری را شکست.

این پایان ناباوری صعود در ورزشگاه آزادی بود، درست وقتی که هافبک های دحیل اختیار بازی را دردست گرفته و در زمین پرسپولیس خودنمایی می کردند. اما چند ماه بعد از گل تاریخی جلال در مسابقه الجزیره باز هم خود او بود که شنل سوپرمن را به تن کرد تا تیم را روی شانه هایش به دور بعد ببرد.

عملکرد حسینی در این دیدار تنها معطوف و خلاصه به گل فوق العاده او نمی شود بلکه او در حرکات دفاعی، توپ گیری و حتی پایه گذاری حملات عالی کار کرد. سیدجلال امروز برخلاف همیشه کاملا بالا بازی می کرد و البته در دفاع هم فوق العاده بود. او به خصوص در نیمه دوم بازی بهترین عملکرد را از خود به جا گذاشت و درست در هنگامی که قرمزپوشان سراسر حمله بودند، با حضور به موقع خود در فاز دفاعی موقعیت‌های اندک الدحیل در را خنثی کرد. کاپیتان پرسپولیسی‌ها که تخصص خوبی در ضربات هوایی دارد، در انتهای مسابقه که الدحیلی‌ها به بازی هوایی روی آورده بودند به خوبی توانست خط دفاعی تیمش را رهبری کند تا فرصت چندان خطرناکی بر روی دروازه بیرانوند به وجود نیاید.

اکنون پرسپولیس برای دومین سال پیاپی در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد و می‌تواند با درخشش بازیکنانی مثل علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، بشار رسن، منشا و علیپور برای اولین حضور در فینال آسیا را تجربه کرده و تاریخ ساز شود.

نکته جالب این است که حس کاپیتانی سیدجلال بعد از بازی هم ادامه داشت و او از گرشاسبی درخواست کرد که پاداشی معادل با بازیکنان به کادر تدارکاتی و بقیه اعضای تیم پرداخت شود تا به این واسطه آن‌ها هم انگیزه خوبی برای ادامه مسابقات آسیایی و لیگ برتر داشته باشند. پرسپولیس روز ده مهر اولین بازی خود از مرحله نیمه نهایی آسیا را انجام می‌دهد. او که به واسطه حذف از لیست جام جهانی این فصل را بسیار با انگیزه آغاز کرده است، حتی یک جلسه تمرینی تیم در پیش فصل و در ادامه از دست نداده حالا آنقدر آماده هست که باز هم جایش را در جمع ملی پوشان حاضر در جام جهانی خالی بدانند.

حداقل به این دلیل که این شخصیت بزرگ و این ورزشکار خوب باید با یک پایان فوق العاده آویزان کردن پیراهن تیم ملی را بدل به یک خاطره همیشگی می کرد؛ مردی که سوپرمن پرسپولیسی ها در لیگ قهرمانان آسیا بوده است. او بعد از کریم باقری کاپیتان ترین کاپیتان پرسپولیس است.

 گادوین منشا به خونسردی یک قاتل بالفطره

سرخ پوشان پس از شکست کمرنگ  به الدحیل در قطر، حریف را به خانه کشاندند تا با برتری برابر این تیم برای دومین بار پیاپی خود را به جمع چهار تیم برتر آسیا برسانند. آنها برای رسیدن به این هدف مهاجمی بی رحم و فرصت طلب را باید در نوک پیکان هجومی خود قرار می دادند.

مهاجم نیجریه ای پرسپولیسی ها باید از ابتدای بازی در میدان حضور می یافت و در اولین فرصت ممکن کار حریف را یکسره می کرد. او از همان شروع دیدار و همانطور که تصور می شد راه های رسیدن به دروازه حریف را مورد آزمایش قرار داد تا بتواند فروپاشی حریف متمول را رقم بزند. گل قطری ها هر چند آب سردی بر تن هواداران حاضر ریخت اما لذت چشیدن انتقام و ثبت یک حماسه دیگر را در نیمه دوم برای مرد نیجریه ای بیشتر کرد. از همان اتفاقاتی که در دیدار برگشت فصل قبل برابر الاهلی عربستان رخ داد.

پس از آغاز نیمه دوم، زمان شمار پرسپولیسی ها و در کنار آنها گادوین منشا آغاز شده بود و آنها باید در همین 45 دقیقه کار را یکسره می کردند. اتفاق اصلی در حال افتادن بود. علیپور، رسن، منشا و رفقا به دنبال بازی جسورانه خود توانستند دو بار دروازه تیم قطری را باز کنند. هر چند این اتفاقی نبود که ما انتظار آن را داشته باشیم اما بهرحال پیروزی دو بر یک برابر یکی از بهترین تیم های آسیا که آخرین بار به خودمان باخته بود لذت داشت، هر چند منجر به صعود نشود.

اما اتفاقات تاریخی این بازی به این جا و خوشحالی ما از برد بر تیم متمول قطری ختم نمی شد. گویا مرد نیجریه ای خوابی برای حریف دیده و تا نعل به نعل آن را به اجرا درنیاورد بازی را به پایان نمی رساند. انتقادات چند ماه اخیر، تبعید به نیمکت ذخیره ها، انتظار بی حد و حصر سکونشین ها و تنها گل به ثمر رسیده توسط بازیکنان حریف که احتمال صعود را از پرسپولیسی ها می گرفت، گویی که خون نوک پیکان حمله سرخ ها را به جوش آورده و او حالا باید به مانند یک سال پیش در همین روزها، قهرمانی دوست داشتنی می شد.

اتفاق اصلی اما در دقیقه 79 افتاد، پاس بلند علیرضا بیرانوند از خط دروازه وقتی بی کم و کاست پشت محوطه جریمه به منشا رسید باید باور می کردیم که اتفاقی در حال افتادن است. اتفاقی که گادوین نقش اول آن بود. مهاجم نیجریه ای مهم ترین توپ بازی را به دست آورد و دیگر خیال از دست دادن آن را نیز نداشت. قدرت بدنی بالا موجبات گذر از مدافع چسبنده حریف را باعث شد و حالا منشا خود را با امین لکومته، گلر سه ملیتی الدحیل تک به تک می دید و در حالی که همه استادیوم آزادی منهای 22 نفر موافق زدن ضربه نهایی به توپ بودند این اتفاق نمی افتاد چرا که یک ضربه در موقعیت تک به تک مرد نیجریه ای سرخ ها را راضی نمی کرد.

انگیزه های فراوان منشا باید باعث به ثمر رسیدن گلی تاریخی می شد تا فعلا همه فوتبالی ها از آن لذت ببرند. او برای تاریخی کردن گل خود، نیاز به خونسردی قابل توجهی داشت و حالا گادوین با خونسردی یک قاتل بالفطره می توانست کار گلر قطری و مدافع دریبل خورده و نبیل معلول و تیم الدحیل  را تمام کند و این اتفاق هم افتاد. او اقدام به یک حرکت بدن استثنایی و سپس دریبل امین لکومته کرد و سپس چند قدمی پا به توپ حرکت کرد و در نهایت آرامش توپ را وارد دروازه حریف کرد. آرامش بی نهایت گادوین در این دقیقه ورزشگاه آزادی را به آتش کشید.

این مدل گلزنی و خونسردی قابل توجه را یک بار دیگر دیده بودیم. سال ها پیش علی کریمی در دیدار تیم ملی ایران و عراق در بغداد نیز نمونه همین آرامش را داشت. او پس از آنکه همه را از پیش رو برداشت خود را به خط دروازه رساند و با ضربه ای که کل ایران را غرق شادی کرد دروازه عراق را باز کرد. گادوین منشا نیز مثل کریمی چند سال پیش انگار قصد باز کردن دروازه را به خارق العاده ترین شکل ممکن داشت و به بهترین نحو نیز از پس وظیفه خود برآمد.

این مطلب را می توان با واکنش گزارشگر اماراتی شبکه بی‌این اسپورت به پایان رساند. جایی که او با گزارش خود سعی در تفسیر کامل اوضاع زمین بود. او که پس از گل دوم پرسپولیسی ها با هر حمله با گفتن لا لا لا ... می گفت نه نه نه بازیکنان ما اشتباه می کنند و این گزارش پس از گل سوم به طرزی استثنایی به اوج خود می رسد و پس از تیر خلاص منشا، آقای گزارشگر عنوان کرد لا لا لا الف لا ... با این مفهوم که هزاران نه! این اتفاق نباید می افتاد و وقتی دوربین روی صورت نبیل معلول زوم کرد فورا گفت سرمربی باید مانع افتادن این اتفاق می شد!

منبع: ورزش سه

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top