گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 282701

رویش حسینی در هیئت‌های دانشجویی

در این شب‌های عزاداری بر مصیبت اباعبدالله و در جنب هیئت‌های دانشجویی، غرفه‌هایی دیده می‌شود که دارای یک ایده جدید برای رفع مشکلات مردم هستند و قصد دارند پل ارتباطی بین مردم و مسئولان باشند و با در میان گذاشتن مشکلات و راهکارهای موجود رویشی از جنس دغدغه را در کنار شور حسینی در مردم ایجاد کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در این شب‌های عزاداری بر مصیبت اباعبدالله و در جنب هیئت‌های دانشجویی، غرفه‌هایی دیده می‌شود که دارای یک ایده جدید برای رفع مشکلات مردم هستند و قصد دارند پل ارتباطی بین مردم و مسئولان باشند و با در میان گذاشتن مشکلات و راهکارهای موجود رویشی از جنس دغدغه را در کنار شور حسینی در مردم ایجاد کنند.

دانشجویان معتقدند کار به دست خود مردم است. می‌گویند می‌توانیم پل ارتباطی بین مردم با مسئولان باشیم و با در میان گذاشتن مشکلات و راهکارهای آن می‌توان بسیاری از آنها را به سرانجام رساند. نام‌شان را «رویش حسینی» گذاشته‌اند و از منظر دینی و مذهبی به پدیده‌های اجتماعی و اقتصادی روز نگاه می‌کنند.

در محرم امسال بیشتر به چشم می‌آیند. کافی است در دانشگاه‌های برگزار‌کننده مراسم عزاداری محرم کمی قدم بزنید و به غرفه سه در چهار دانشجویانی که ایستاده‌اند و در حال گفت‌وگو با مردم هستند، توجه کنید. یکی دوتا هم نیستند و به گفته مسئولان این طرح نزدیک به 20 هیات اعم از دانشجویی و غیردانشجویی درگیر این طرح هستند.

سراغ یکی از این دانشجویان رفتیم که درباره هدف این پویش دانشجویی گفت: «رویش حسینی طرحی است مردم‌محور در پایگاه هیات و مسجد و در جهت رفع یا بهبود مشکلات جامعه که با همکاری مردم و خادمین هیات‌ها در مقیاس منطقه خودشان طراحی و عملیاتی می‌شود. سال 96 این طرح در هیات شهدای گمنام دانشگاه علم‌وصنعت ایران طراحی و عملیاتی شد و امسال در محرم 97، 14 هیات کشور مسئولیت عملیات و اجرای طرح را برعهده دارند.»

او ادامه می‌دهد: «محتوای طرح به صورت کلی به این صورت است که ابتدا مردم مشکلات محله و شهر خود را برای پایگاه هیات جهت پیگیری و بررسی دقیق‌تر و صریح‌تر ارسال می‌کنند و هیات‌ها این مشکلات دریافتی را در محورهای کلی دسته‌بندی و برای ایده‌پردازی و دریافت راه‌حل‌های مردمی به فراخوان می‌گذارند. در مرحله بعد، پس از بررسی و غربالگری برروی ایده‌ها، بهترین آنها در معرض نظر مردم قرارمی‌گیرند تا اولویت اجرا از نظر مردم مشخص شود و در انتها شخص ایده‌پرداز با همراهی تیم رویش حسینی هیات‌ها و تامین پیش‌نیاز‌هایی از قبیل مالی و مشاوره‌ای در راستای اجرای طرح، قدم برمی‌دارد.»

البته دیگر اعضای این پویش نگاه‌های دیگری به این حرکت دارند. سجاد یکی از دانشجویانی است که در این طرح حاضر است. او می‌گوید: «یکی از اهداف ما از این طرح، کارآمدی گفتمان انقلاب و دین در حل مسائل روز جامعه و ایجاد دغدغه برای مردم برای حل مسائل اجتماعی است که در این راه با استفاده از روش‌های نوین و خلاقانه و فعال‌سازی ظرفیت مراکز مذهبی از جمله هیات‌های دانشجویی به دنبال پیاده‌سازی این ایده هستیم.

وسعت دربرگیری و نخبگانی این حرکت یکی دیگر از ویژگی‌های «رویش حسینی» است، به‌طوری که هیات‌های دانشجویی میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع)، هیات الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف، هیات رهروان با شهدا دانشگاه امیرکبیر و 10 هیات شهرستان شامل فاطمیون بندر ماهشهر، انصار ولایت یزد، ثارالله زنجان، فاطمیون گنبد کاووس، شهدای بیت‌الله الحرام کرمان، روضه الزهرا(س) اهواز، روضه الزهرا(س) دزفول، یا فاطمه‌الزهرا(س) بابل، مجمع بیعت گناباد و فاطمیون قم متولی انجام کار هستند. حتی چندی پیش نیز خادمین هشت هیات دانشجویی تهران با اجتماع در مسجد دانشگاه شریف به میزبانی هیات الزهرا (س) اعلام آمادگی کردند که از این طرح حمایت کنند.

رویش حسینی به زبان ساده

این طرح دارای 6 مرحله خواهد بود؛ مراحلی که از بیان مشکلات مردم آغاز می‌شود و تا فرآیند عملیاتی طرح که در ایام فاطمیه خواهد بود، ادامه دارد. در ذیل مراحل ساده‌شده این طرح آمده است:

1- بیان مشکلات جامعه توسط مردم: هر شخص به بیان مشکل در کنار ذکر شهر و محل وجود مشکل در این طرح مشارکت می‌کند و در ادامه نظر شخصی‌اش را در علت وجود مشکل بیان می‌کند. (بازه زمانی از هشتم تا هجدهم شهریورماه)

2- فراخوان ارسال ایده‌های مردمی: در تهران و 10 شهرستان دیگر، 14 هیات از طریق سامانه‌های ارتباطی از مردم راه‌حل‌های کارآمدشان را در جهت رفع یا بهبود مشکلات جامعه در محورهای مشخص‌شده جویا می‌شوند، به صورت ویژه این عمل در غرفه رویش حسینی در ایام برگزاری مراسم شب‌های دهه اول محرم و به صورت حضوری اتفاق خواهد افتاد. (19 تا 29 شهریورماه)

3- همایش ایده‌پردازان حسینی: این همایش با حضور همه ایده‌پردازان حسینی که در این طرح مشارکت داشته‌اند، برگزار می‌شود. (اول مهرماه)

4- کارگاه مشاوره و غربالگری ایده‌ها: در مدت زمان مشخص سه‌روزه کارگاه‌هایی با حضور اشخاص ایده‌پرداز و کارشناسان عرصه‌های تخصصی برگزار خواهد شد. (دوم تا پنجم مهرماه)

5- معرفی طرح‌های برتر به مردم: طرح‌هایی که شاخص‌های لازم همانند عزم اجرایی تیم ایده‌پرداز، پختگی کافی طرح و کارآمدی آن و... را داشته باشند. (13 تا 16 مهرماه)

6- آغاز فرآیند عملیاتی طرح: در انتها تیم ایده‌پرداز در بستر هر هیات کار اجرایی خود را شروع خواهد کرد و با برنامه‌ریزی لازم و تامین موارد موردنیاز گزارش آن را به مردم ارائه خواهد داد. (9 آبان‌ماه تا فاطمیه)

نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.