تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/06/28 - 18:19
کد خبر: 282782

عزاداری دانشجویی به سبک هنرمندان؛

هیئت محبین اهل‌بیت(ع)؛ متفاوت‌ترین هیئت دانشجویی

هیئت محبین اهل‌بیت(ع)؛ متفاوت‌ترین هیئت دانشجویی

هیئت محبین اهل بیت(ع) با برپایی مراسم عزاداری در دانشگاه هنر تهران این امر را به واقعیت تبدیل کرده‌است؛ هیئتی که خاص‌ترین هیئت دانشجویی کشور است و در هر سال و هر مناسبت تعداد کثیری از مردم عادی هم از فضای معنوی آن بهره مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ایام محرم که می‌شود حتی اگر در تعطیلات تابستانی هم که باشد و خبری از درس، کلاس و حتی ترم‌های تابستانی هم  نباشد، دانشجویان هیئتی دست از برپا کردن هیئات عزاداری بر سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین برنمی‌دارند؛ بلکه هر ساله به قوت و مردمی تر کردن آن همت می‌کنند.

در این ایام هیئت‌های مختلفی در سطح کشور باشکوه هر چه تمام‌تر در حال عزاداری هستند ولی در بین این هیئت‌ها چندین و چند ساله هیئت‌های دانشگاهی هم هستند که میزبان عزادران اباعبدالله الحسین می‌باشند، چه عزاداران دانشجو باشند، چه نباشد رسم میزبانی را به خوبی و حتی بعضا بهتر از دیگر هیئت‌ها ادا می‌کنند.

در این میان اسم هیئت دانشجویی که به زبان می‌آید، کمتر کسی تصور می‌کند حتی در هنری‌ترین دانشگاه که فضای روشنفکری شاید در آن غالب باشد هم بتوان دست به برپایی هیئت زد.

هیئت محبین اهل بیت (ع) با برپایی مراسم عزاداری در دانشگاه هنر تهران این امر را به واقعیت تبدیل کرده‌است؛ هیئتی که خاص‌ترین هیئت دانشجویی کشور است و در هر سال و هر مناسبت تعداد کثیری از مردم عادی هم از فضای معنوی آن بهره مند می‌شوند.

۲۰ سال پیش دانشجویان هنر فعالیت‌های مذهبی خودشان را درون دانشگاه شروع کردند.

در سال ۷۶ هیئتی هنری در دانشگاه هنر تاسیس شده و به همت جمعی از دانشجویان هنر فعالیت خود را به صورت درون دانشگاهی آغاز کرد که شامل جلسات هفتگی ذکر صلوات، سفرهای قم و جمکران در شب‌های قدر و برنامه‌های مناسبتی بود.

این روال تا سال ۷۸ ادامه داشت تا هیئتی به نام روضه الحسین علیه السلام که جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف تهران همراه با هیئت دانشجویان دانشگاه هنر به راه افتاد.

تحول چشمگیر و جهش فوق العاده روضه الحسین علیه السلام  تقریبا به سال ۸۴ برمی‌گرد که بنیان سوگواری‌های نو و هیئتی جدید گذاشته شد و به پشتیبانی هیئت محبین اهل بیت‌علیهم السلام دانشجویان و فارغ التحصیلان هنر که فعالیت‌های آن محدود به دانشگاه هنر نبوده و در مقیاس جامعه هنری کشور می باشدراه‌اندازی شد.

در گام نخست، جامعه هنرمندان سطح شهر تهران برای فعالیت در هیئت محبین اهل بیت(ع) مد نظر قرار گرفته شده بود، ولی در ادامه بر دامنه خادمین این هیئت دانشجویی و معنوی اضفه شد.

اوایل این هیئت در ماه محرم مجلس عزای سید وسالار شهیدان با عنوان «سوگواره هنر و حماسه » در خیمه‌ای که در حیاط دانشکده کاربردی دانشگاه هنر برپا شده بود برگزار می‌شد ولی در حال حاضر در مسجد دانشگاه هنر تهران درحال برگزاری می باشد.

بعدها علاوه بر سوگواره‌های هرساله، سفرهای زیارتی به عتبات عالیات، مشهد مقدس، قم و جمکران در شب‌های قدر و ایام فاطمیه نیز دربرنامه‌های این هیئت دانشجویی گنجانده شد.

فضاسازی متناسب با صاحب هر شب

یکی‌از بخش‌های هیئت محبین اهل بیت‌علیهم‌السلام، فضاسازی محیط داخلی و خارجی خیمۀ عزاست، به طوری که فضاسازی داخلی با کتیبه‌های طراحی‌شدۀ هنرمندان خود هیئت و فضاسازی خارجی، با آینه‌کاری، سقاخانه و... انجام می‌شود.

فضاسازی خارجی، فرآیندی است که در طول ده شب محرم به تناسب صاحب هر شب تکمیل می‌شود و درنهایت، عزاداران در شب آخر با طرح کامل روبرو خواهند شد.

شاید نقش افرادی چون حجت‌الاسلام پناهیان و حجت‌الاسلام گمار که روزی در نهاد نمایندگی رهبری این دانشگاه حضور داشتند و انس خاصی را با دانشجویان این دانشگاه پیدا کرده‌اند در شکل گیری، راه اندازی و رشد این هیئت از سایر عوامل بیشتر باشد.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان نیز هنوز بعد از گذشت سالیان همچنان به عنوان سخنران این هیئت در ماه محرم می‌باشد.

* گزارش از محمد کفیلی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top