تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/07/01 - 10:35
کد خبر: 283154

به بهانه مصوبه جدید وزارت علوم؛

چگونه در ۲ رشته همزمان تحصیل کنیم؟

چگونه در ۲ رشته همزمان تحصیل کنیم؟

دانشجویان حداکثر دو ترم بعد از قبول شدن در مقطع بالاتر این امکان را دارند که اگر رشته دوم خود را به اتمام نرسانده اند آن را به اتمام برسانند، همچنین دانشجویانی که در سطح جهانی غیر طلا و نقره مدال آورده اند نیز بتوانند در دو رشته تحصیل همزمان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از امروز زنگ رسمی آغاز کلاس دانشگاه ها آغاز شد و بیش از چهار میلیون دانشجو سر میزهای درس حاضر شدند، در این میان گرچه بسیاری از دانشجویان ترم بالایی قید هفته اول کلاس ها را زده اند اما هستند کسانی که از همین روز اول در دانشگاه حاضر شدند که از درس و کتاب عقب نیافتند. اما در میان همین دانشجویان افرادی نیز هستند که به فکر تحصیل در رشته دوم هستند البته تعداد این دست دانشجویان زیاد نیست اما اطلاع از چگونگی اخذ رشته دوم می تواند برایشان سوالات زیادی را در پی آورده باشد.

روز گذشته معاون آموزشی وزیر علوم جزئیات تازه ای از مصوبه جدید این وزارتخانه را درباره تحصیل همزمان در دو رشته منتشر کرد(بیشتر بخوانید)، طبق اظهارات شریعتی نیاسر، علاوه بر امتیازات گذشته دانشجویان استعداد برتر، دانشجویان حداکثر دو ترم بعد از قبول شدن در مقطع بالاتر این امکان را دارند که اگر رشته دوم خود را به اتمام نرسانده اند آن را به اتمام برسانند، همچنین دانشجویانی که در سطح جهانی غیر طلا و نقره مدال آورده اند نیز بتوانند در دو رشته تحصیل همزمان داشته باشند.

تحصیل همزمان برای تمام زیر نظام ها مجاز شد. البته از این امتیاز به شرطی می توانند استفاده کنند که شرایط اولیه را داشته باشند؛ بنابراین دانشگاه های غیر انتفاعی، آزاد و پیام نور نیز در صورت اینکه شرایط اولیه را داشته باشند می توانند تحصیل همزمان داشته باشند.

بیشتر بخوانید// چگونه دانشجوی نمونه کشوری شویم؟

چگونه در دو رشته همزمان تحصیل کنیم؟

چگونه در دو رشته تحصیل کنیم؟
اما از روز گذشته سوالات بسیاری درباره شرط گذراندن دو رشته همزمان برای دانشجویان ایجاد شده است.

1- طبق آیین نامه موجود در سایت وزارت علوم، تحصیل همزمان در دو رشته مخصوص دانشجویان استعدادهای درخشان دوره کارشناسی است. بر اساس ماده 2 این آیین نامه، دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته که حداقل دو نیم سال و حداکثر چهار نیم سال تحصیلی خود را با حداقل میانگین کل هفده گذرانده و دارای یکی از ویژگی های زیر باشند مجازند علاوه بر رشته تحصیلی خود، به طور همزمان در یکی از رشته های کارشناسی دانشگاه های کشور به تحصیل ادامه دهند.

به این معنی که پذیرفته شدگان آزمون سراسری ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته که نمره کل آزمون آنها به تایید سازمان سنجش، 2.5 انحراف معیار از میانگین نمره های شرکت کنندگان در گروه آزمایشی ذی ربط بیشتر باشند.

2- همچنین دارندگان نشان طلای کشوری از المپیادهای علمی دانش آموزی، به تایید وزارت آموزشی و پرورش. برگزیدگان رتبه اول جشنواره خوارزمی و رازی در مرحله کشوری به تایید دبیرخانه هر یک از جشنواره ها و دانشجویانی که بنا به دستور العمل مصوب دانشگاه دارای ویژگی های استعداد درخشان هستند.

3- از سوی دیگر طبق تبصره یک این ماده، اولیت انتخاب رشته دوم با رشته های گروه های علوم انسانی، هنر و علوم پایه و رشته های مکمل رشته اول و موجود در دانشگاه محل تحصیل دانشجو است و دانشجو موظف است تایید گروه آموزشی رشته دوم را برای آغاز تحصیل همزمان در دو رشته کسب کند.

4- همچنین طبق ماده 3 این آیین نامه، دانشجو پس از ورود به رشته دوم مجاز است در هر نیم سال حداکثر تا سقف سی واحد از مجموع درس های دو رشته را به نحوی اخذ کند که در مدت مجاز تحصیل در رشته اول، هر دو رشته را به پایان برساند.

5- البته در ماده 4 نیز تصریح شده است، دانشجو مجاز است در طول تحصیل خود، فقط یکبار از تسهیلات تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی بهره مند شود و دانشجو می تواند در طی دوران تحصیل همزمان در دو رشته با نظر استاد راهنما از تحصیل در یکی از دو رشته انصراف دهد و تحصیل خود را در رشته دیگر به پایان برساند.

6- و نکته آخر اینه پس از اتمام موفقیت آمیز دوره آموزشی در هر یک از رشته ها طبق، مقررات وزارت، دانشجو به دریافت دانشنامه آن رشته نائل می شود و تا زمانی که دانشجو تحصیل در هر دو رشته را به پایان نرسانده باشد، شاغل به تحصیل شناخته می شود و معرفی وی به اداره نظام وظیفه پس از پایان تحصیلات در هر دو رشته خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
Aynaz
1398/04/21 - 11:52

سلام. یعنی مثلا میشه دانشگاه آزاد مترجمی زبان دوترم خونده باشیم و بعد دانشگاه دولتی پزشکی قبول شیم و همزمان هر دو رشته رو بخونیم؟
تبسم
1399/02/11 - 17:24

سلام. خسته نباشید

من سوالی داشتم در مورد تحصیل همزمان در دانشگاه دولتی و پیام نور.
میشه همزمان در مقطع دکترا دانشگاه دولتی رشته کشاورزی و دانشگاه پیام نور بدون کنکور رشته مدیریت ثبت نام کرد؟!
خیلی ممنون میشم
صفا
1399/08/29 - 13:30

سلام میخواستم بدونم میشه دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک دانشگاه خوارزمی به طورهمزمان درمقطع کارشناسی دانشگاه روزانه پزشکی بخونه؟؟؟لطفا راهنماییی کنید
سجاد
1400/02/13 - 17:34

سلام خسته نباشید ببخشید امکان تحصیل همزمان هم در یک رشته پیرا پزشکی و دانشگاه امام حسین (با توجه به اینکه ورودی آن از طریق آزمون داخلی صورت میگیرد و از طریق کنکور سراسری نیست) هست؟
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top