تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/07/03 - 09:06
کد خبر: 283519

با انواع کارنامه کنکور سراسری و کاربرد آنها آشنا شوید؛

از کارنامه نهایی و سبز کنکور چه می‌دانید؟

کارنامه نهایی به دانش‌آموزان این اطلاعات را می‌دهد که در کدامیک از انتخاب‌های پایین‌تر از انتخابی که در آن قبول شده‌اند می‌توانستند قبول شوند. یعنی نمره قبولی آن رشته محل را آورده بودند و صرفا اگر آن انتخاب را بالاتر می‌زدند می‌توانستند در آن رشته محل قبول شوند.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کارنامه نهایی هر ساله از طریق سازمان سنجش در دسترس داوطلبان قرار می گیرد. اما کارنامه نهایی چیست و چه اهمیتی دارد؟  از کارنامه ی نهایی می توان چه استفاده ای کرد؟ مهم ترین کاربرد کارنامه ی نهایی برای افرادی ست که در دانشگاه قبول شده اند، اما یا به رشته محل خود علاقه ندارند و یا تمایلی به ثبت نام ندارند و از طرف دیگر نمی خواهند از کنکور سال بعد محروم شوند.

اما کارنامه نهایی به هیچ عنوان به درد کسانی که "مردود" شده اند نمی خورد این دسته از افراد باید فقط و فقط به فکر تکمیل ظرفیت باشند. کسانی که مردود نشده اند و در یکی از انتخاب هایشان قبول شده اند و الان از انتخاب قبولی شان احساس رضایت ندارند. کارنامه نهایی به دانش اموزان این اطلاعات را می دهد که در کدام یک از انتخاب های پایین تر از انتخابی که در آن قبول شده اند می توانستند قبول شوند. یعنی نمره قبولی آن رشته محل یا انتخاب را آورده بودند و صرفا اگر آن انتخاب را بالاتر می زدند می توانستند در آن رشته محل قبول شوند. در واقع کارنامه نهایی داوطلب همان «فرم انتخاب رشته» داوطلب است که با این کارنامه متوجه خواهد شد که برای قبول شدن در یک دانشگاه منتخب، چه رتبه‌ای را باید کسب می‌کردند.

از کارنامه نهایی و سبز کنکور چه می‌دانید؟

ابتدا باید با مفاهیم موجود در کارنامه نهایی آشنا شد تا متوجه وضعیت خود در هر کد رشته محل شوید.
۱- وجود علامت ستاره (*) در ستون نتیجه نشان می‌دهد که داوطلب در این کد رشته محل پذیرفته شده است.

۲- مفهوم عدد 1(یک) بمنزله عدم دارابودن شرایط و ضوابط اختصاصی مندرج در دفترچه‌های راهنما و برگ راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 96 برای انتخاب رشته مربوط می‌باشد (نظیر تکرار کد رشته انتخابی، عدم رعایت جنسیت پذیرش، عدم توجه به ضوابط رشته‌های دارای شرایط خاص برای رشته مذکور و…).

۳- مفهوم عدد 2(دو) در ستون نتیجه بدین معنی است که شما در زمان اعلام نتیجه نهایی حداقل در یک کد رشته محل جهت انجام مصاحبه به یکی از دانشگاه‌ها معرفی شده اید.

۴- مفهوم عدد 3(سه) در قسمت نتیجه اولویت قبولی نشانگر آن است که داوطلب با توجه به داشتن نمره در رشته محل انتخابی، در سهمیه مجاز دیگری به جز سهمیه نهایی و یا جنسیت دیگر پذیرفته شده است.

۵- مفهوم عدد 4(چهار) مندرج در ستون نتیجه به منزله آن است که وضعیت علمی و عمومی شما در رشته مورد نظر توسط وزارت آموزش و پرورش در دست بررسی می باشد.

۶- مفهوم عدد 5(پنج) مندرج در ستون نتیجه به منزله آن است که داوطلب با توجه به ضوابط عمومی گزینش در رشته‌های دانشگاه فرهنگیان(تربیت معلم سابق) ودانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی امتیاز لازم را کسب ننموده و در اولویت جذب قرار نگرفته است این داوطلبان فرصت دارند درخواست بررسی مجدد پرونده را به هسته گزینش آموزش و پرورش استان محل اقامت خود ارائه نمایند بدیهی است به درخواست هایی که پس از تاریخ فوق ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهدشد.

۷- مفهوم عدد 7(هفت) مندرج در ستون نتیجه به منزله عدم کسب حد نصاب امتیاز در مصاحبه تخصصی و یا عدم احراز شرایط “سن، معدل، ویژگی های جسمانی، … و غیبت در مصاحبه” می باشد.

۸- مفهوم عدد 8(هشت) مندرج در ستون نتیجه به منزله پذیرش در رشته های چندگروهی تک ظرفیتی دانشگاه فرهنگیان ویژه داوطلبان آزاد(تربیت معلم سابق) می باشد که در آن رشته ها پذیرش از گروه آزمایشی که داوطلب آن دارای نمره کل بیشتری بوده است صورت گرفته یا اینکه داوطلب ضوابط انتخاب این رشته را نداشته است.

۹- مفهوم عدد 9(نه) مندرج در ستون نتیجه به منزله آن است که وضعیت علمی و عمومی شما در دانشگاه شاهد، پردیس خودگردان دانشگاه صنعتی شریف، بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه غیرانتفاعی رفاه، داروسازی دانشگاه بقیه الله (عج) و دانشگاه شهید مطهری در دست بررسی است.

شرایط استفاده از کارنامه نهایی
داوطلبان باید دقت داشته باشند اولا هیچ تضمینی نیست که با وجود اینکه کارنامه نهایی ثابت می کند شما در یکی از انتخاب های پایینی قبول می شوید، بتوانید در آن انتخاب شروع به تحصیل کنید . زیرا سازمان سنجش پس از انتشار کارنامه نهایی هیچ مسئولتی در مورد انتقالی یا جابجایی به اولویت ها و انتخاب های پایین تر قبول نمی کند و تنها دانشگاه مبدا و مقصد هستند که باید با این انتقالی موافقت کنند .

دانشگاه مبدا: دانشگاهی که پس از انتشار نتایج نهایی در آن قبول شده اید و باید مهرماه در آن ثبت نام کنید .

دانشگاه مقصد: دانشگاهی که طبق مدارک موجود در کارنامه سبز یا کارنامه نهایی یا کارنامه محرمانه ، در یکی از رشته های آن در انتخاب ها و یا اولویت های پایین تر خود قبول می شدید به شرطی که آن را بالاتر از انتخاب قبولی فعلی خود می زدید. (همان انتخابی که علاقه دارید به آن تغییر رشته و یا دانشگاه دهید).

سه راه برای استفاده از کارنامه نهایی مورد استفاده قرار می گیرد:
راه حل اول: در خواست بررسی انتخاب  رشته ی اشتباه
اگر سرکارتان تا حداکثر یک ماه بعد از اعلام نتایج یعنی نهایتا تا پایان مهر به این مقاله و کارنامه نهایی افتاد و خواستید با استفاده از کارنامه نهایی یا کارنامه سبز انتقالی بگیرید بهترین راه و اولین راه استفاده از سیستم بررسی اشتباه در انتخاب رشته سازمان سنجش و تقاضای بررسی اولویت بعدی شماست.

از کارنامه نهایی و سبز کنکور چه می‌دانید؟

راه حل دوم: انتقالی به انتخاب پایین تر مورد علاقه
همین هفته در دانشگاهی که قبول شده اید ثبت نام کنید تا فعلا به حداقل قانع باشید . برای ترم اول دانشجو شوید و انتخاب واحد کنید اما از اوایل ترم اول با مراجعه به دانشگاه مقصد و با دردست داشتن کارنامه نهایی درخواست دهید که از ترم دوم و در انتخاب پایین تر مورد علاقه تان شما را ثبت نام کنند . این راه درجه موفقیت بیشتری دارد . یعنی درصورتی که دانشگاه مقصد ظرفیت داشته باشد ( که معمولا دارد ) با درخواست شما موافقت می کند و پس از اخذ موافقت دانشگاه مبدا از ترم دوم می توانید در دانشگاه مقصد شروع به تحصیل کنید و واحدهای عمومی که در ترم اول پاس کردید را تطبیق بزنید . اگر هم دانشگاه مقصد با درخواست شما برای انتقالی با استفاده از کارنامه نهایی موافقت نکرد حداقل شانس ثبت نام در قبولی اولیه تان را از دست ندادید.

از کارنامه نهایی و سبز کنکور چه می‌دانید؟

راه حل سوم: مراجعه به دانشگاه مقصد و ارائه ی درخواست
اگر از رشته و دانشگاهی که الان قبول شده اید خیلی متفرید و حتی یک ترم هم حاضر نیستید سر کلاس بروید از همین فردا با دردست داشتن کارنامه سبز یا کارنامه نهایی یا کارنامه محرمانه به دانشگاه مقصد مراجعه کنید و درخواستتان را مطرح کنید. این راه به احتمال زیاد منجر به موفقیت نمی شود زیرا دانشگاه مقصد در بهبوحه ثبت نام از ورودی های جدید خود است و بعید است که با درخواست شما موافقت کند. داوطلبان توجه داشته باشند که اگر محل قبولی فعلی شان یک دانشگاه روزانه باشد سال بعد از شرکت در کنکور سراسری محروم هستند. البته اگر به موقع اقدام کنید می توانید با استفاده از سامانه بررسی درخواست اشتباه در انتخاب رشته از محرومیت کنکور سال بعد معاف شوید.

* گزارش از امین خلیق

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top