تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/07/04 - 12:56
کد خبر: 283751

"دانشگاه پهلوی به روایت اسناد" منتشر شد؛

انتشار ۱۵۰ برگ سند در رابطه با فعالیت‌های دانشجویان دانشگاه شیراز در دوران پهلوی

از مهم‌ترین اسناد کتاب گزارشات ساواک درباره فعالیت‌های سیاسی دانشجویان دانشگاه شیراز و اقدامات رژیم پهلوی در این دانشگاه است. گزارش‌هایی از سخنرانی آیت‌الله مرتضی مطهری و حجت‌الاسلام فلسفی در دانشگاه پهلوی نیز از جمله اسناد جالب توجه کتاب است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تازه‌ترین اثر موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان "دانشگاه پهلوی به روایت اسناد" روانه بازار نشر شد.

در این کتاب با انتشار بیش از 150 برگ سند تاریخی و منابع متعدد پژوهشی و اسنادی، گوشه‌ای از تلاش‌ها، فعالیت‌ها و مبارزات دانشجویان دانشگاه پهلوی با وجود مراقبت‌های رژیم پهلوی روایت می‌شود.

براساس آنچه در مقدمه این کتاب آمده: «مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای روشن کردن ابعاد مختلف فعالیت‌های سیاسی دانشجویان دانشگاه‌ها، به انتشار اسناد مرتبط پرداخته است. کتاب "دانشگاه پهلوی به روایت اسناد" نیز به دنبال مطالعه اسنادی اهداف تاسیس دانشگاه پهلوی از ابتدای دهه 40 تا پیروزی انقلاب اسلامی است.»

در این کتاب ضمن توصیف و تبیین زمینه‌ها و شرایط پیدایش دانشگاه پهلوی، چگونگی رشد و انقلابی شدن دانشجویان دانشجویان آن دانشگاه نیز به روایت اسناد، بررسی و ارزیابی می‌شود.

کتاب فوق مشتمل بر دو بخش است؛ بخش نخست شامل پنج فصل می‌شود. فصل اول در ارتباط با اهمیت دانشگاه شیراز ، نقش آن دانشگاه در نهضت ملی نفت و واکنش دانشجویان به جریانات منتهی به کودتای 28 مرداد 1332 و پس از آن تا نهضت اسلامی است.

کتاب

فصل دوم کتاب، فرایند تاسیس، تثبیت و گسترش دانشگاه پهلوی را مورد واکاوی قرار می‌دهد. ریاست اسدالله علم بر دانشگاه پهلوی، بودجه این دانشگاه و فعالیت امریکایی‌ها در بخش‌های مختلف دانشگاه پهلوی از مهم‌ترین عناوین فصل دوم است.

فصول سوم و چهارم به بررسی مواضع دانشجویان دانشگاه پهلوی در دوران نهضت اسلامی و فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی دانشجویان در این دوران اختصاص دارد. ارتباط دانشجویان با روحانیون مبارز و تلاش‌های ساواک برای مقابله با اقدامات و فعالیت‌های دانشجویان نیز در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فصل پنج نیز به بررسی اقدامات و مبارزات دانشجویان دانشگاه پهلوی در واپسین سال حکومت رژیم پهلوی می‌پردازد. عوامل شتاب‌زای انقلاب اسلامی و وضعیت دانشگاه فوق در نخستین ماه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عناوینی مهم این فصل را شامل می‌شود.

در بخش دوم کتاب نیز اسناد مرتبط با دانشگاه پهلوی منتشر شده است. از مهم‌ترین اسناد کتاب گزارشات ساواک درباره فعالیت‌های سیاسی دانشجویان دانشگاه شیراز و اقدامات رژیم پهلوی در این دانشگاه است. گزارش‌هایی از سخنرانی آیت‌الله مرتضی مطهری و حجت‌الاسلام فلسفی در دانشگاه پهلوی نیز از جمله اسناد جالب توجه کتاب است که نشانگر پیوند و ارتباط قشر دانشجو با روحانیت مبارز در دوران نهضت اسلامی است.

تصاویر و گاهشمار وقایع نیز بخش دیگری از صفحات پایانی کتاب را شامل می‌شود.

کتاب " دانشگاه پهلوی به روایت اسناد "توسط فرزاد سلیمانی و دکتر مجتبی سلطانی احمدی تدوین و توسط موسسه فرهنگی هنری  مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 472 صفحه چاپ و منتشر شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب "دانشگاه پهلوی به روایت اسناد" به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه یا با شماره تلفن‌ 22211174 تماس بگیرند و یا به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir رجوع کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top