تاریخ انتشار: شنبه 1397/07/07 - 12:20
کد خبر: 284101

به بهانه‌ی تمدید مهلت ثبت‌نام جذب هیات علمی وزارت علوم؛

چگونه هیات علمی دانشگاه شویم؟

شاید برای بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مشتاق جذب به عنوان هیئت علمی در دانشگاه، شرایط لازم برای جذب و همچنین پیش‌شرط‌های اصلی و اولیه برای قبولی در این فرایند مبهم باشد. سوالاتی که قطعا ذهن بسیاری از آن‌ها را درگیر به خود می‌کند.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ باید خیلی اهل علم و دانش و علاقمند به پیشرفت در فضای آکادمیک باشید تا اخبار و اطلاعات مربوط به جذب هیئت علمی برای‌تان از درجه‌ی اهمیت بالایی برخوردار باشد. قطعا هر دانشجویی برای آینده‌ی شغلی، تحصیلی و زندگی خود، برنامه‌ها و آرزوهایی در سر دارد. جذب در هیئت علمی دانشگاه و مشغول شدن به عنوان یک عضو هیئت علمی در دانشگاه هم می‌تواند جزو همان آرزوهای شغلی برای آینده‌ی یک دانشجوی «درسخوان» باشد؛ به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی.

ثبت‌نام از متقاضیان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها همه ساله از طریق وزارت علوم اعلام می‌شود و علاقمندان نیز برای ورود به دانشگاه، اینبار اما به عنوان هیئدت علمی و استاد، ثبت‌نام کرده و وارد پروسه‌ی ارزشیابی و گزینش می‌شوند. امسال نیز طبق اعلام محمدرضا رضوان طلب، رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم، زمان ثبت نام فراخوان شهریور ماه از 21 شهریور آغاز شده و تا ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه دهم مهر ماه ادامه دارد. همچنین براساس جدول زمانی منتشر شده، فرایند تایید نهایی مرکز جذب از ۸ دی ۹۷ آغاز و تا ۲۳ بهمن ۹۷ ادامه خواهد داشت.

اما شاید برای بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مشتاق جذب به عنوان هیئت علمی در دانشگاه، شرایط لازم برای جذب و همچنین پیش‌شرط‌های اصلی و اولیه برای قبولی در این فرایند مبهم باشد. سوالاتی که قطعا ذهن بسیاری از آن‌ها را درگیر به خود می‌کند.

خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شرایط لازم برای جذب هیئت علمی دانشگاه را در دو بخش عمده تقسیم‌بندی کرده است: شرایط عمومی و شرایط اختصاصی.

شرایط عمومی جذب هیات علمی
این بخش مجموعه شرایطی را که جنبه عام داشته و به طور مشترک در همه رشته ها و دانشگاهها مد نظر است، در بر می گیرد. مواردی ازقبیل دین، تابعیت، سن، سوء پیشینه، نظام وظیفه آقایان و نظایر آن. معمولا دانشگاهها در این بخش یکسان عمل می کنند و مجری مقررات و قوانین مراجع بالاتر هستند.

شرایط اختصاصی جذب هیات علمی
بر خلاف شرایط عمومی، در این بخش شرایطی که جنبه علمی، آموزشی و پژوهشی دارد مطرح می شود. مواردی از قبیل مدرک تحصیلی، سوابق آموزشی و پژوهشی، تسلط به زبانهای خارجی و توانمندیهای خاص مرتبط با رشته تحصیلی. روشن است که دانشگاهها ممکن است در این بخش یکسان عمل نکنند و حسب نیاز خود و سطح علمی دانشگاه،  شرایط متفاوتی را برای داوطلبان در نظر بگیرند.

در این میان برخی شرایط نیز وجود دارد که گاهی جنبه عمومی و گاهی اختصاصی می یابد. به عنوان مثال شرط معدل ممکن است در یک فراخوان برای تمام دانشگاهها یکسان تعریف شود و جنبه عمومی پیدا کند و یا این که برای برخی دانشگاه ها (حسب درخواست آنها) مقادیرکمتر یا بیشتری اعلام شود و جنبه اختصاصی بیابد.

چه چیزهایی باعث حذف شما در فرایند جذب هیات علمی می‌شود؟
طبق مصوبه هیات عالی جذب اعضای هیات علمی ، موارد ذیل باعث حذف متقاضی می‌شود:

– مشکلات روحی و روانی
– بیماریهای جسمی ناتوان کننده
– مشکلات اخلاقی
– داشتن ظاهر نامناسب و خلاف شئونات اسلامی
– عدم رعایت موازین اخلاقی

شرایطی که باعث اولویت متقاضی می‌شوند
طبیعتا هر داوطلب که امتیاز بالاتری کسب کند از شانس بیشتری برخوردار است اما برخی عوامل و شرایط به عنوان عوامل امتیازآور (در شرایط مساوی میان دو یا چند متقاضی) مطرح بوده و می‌توانند باعث موفقیت داوطلب شوند:

– متقاضیان بومی همان منطقه
– نخبگان
– ایثارگران

ساز و کار کلی فرایند جذب هیات علمی

شرایط جذب در بخش عمومی
بررسی بخشی از شرایط عمومی جذب هیات علمی ، پس از ثبت نام در فراخوان و قبل از ارسال پرونده به دانشگاه انجام می شود. این بررسی بر مبنای اطلاعات و لیستهای امنیتی و با استعلام از مراجع ذیصلاح صورت می‌گیرد. تنها تعداد اندکی از متقاضیان که ممکن است مشکلات جدی داشته باشند در این مرحله حذف خواهند شد.

ادامه کار در این بخش در دانشگاهها انجام می‌شود. گام اول در دانشگاه، بررسی شرایط کلی داوطلب نظیر سن، وضعیت نظام وظیفه آقایان و است. پس از آن وضعیت شما بر اساس معیارهای ۱۷ گانه صلاحیت عمومی بررسی خواهد شد. مرجع اصلی بررسی شرایط جذب هیات علمی در بخش عمومی در دانشگاهها، کارگروه بررسی صلاحیت عمومی نام دارد که متشکل از نماینده رییس دانشگاه، نماینده رییس نهاد رهبری دانشگاه و سه نفر عضو هیات علمی به انتخاب رییس است.

اعضای این کارگروه با دعوت از شما به جلسه، شرایط شما را برای عضویت در هیات علمی بر اساس ۱۷ معیار اصلی (از قبیل اعتقاد به نظام و ارکان آن، دین، تعهدات اخلاقی و کاری، فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی،توانایی اداره کلاس، قدرت بیان و…) می سنجند و در فرم ویژه ای که در اختیار دارند تا سقف امتیاز درج شده در فرم امتیاز می‌دهند. میانگین امتیازات این افراد، امتیاز شما را در بخش عمومی مشخص می‌کند. این امتیازات بعدا در جلسه هیات جذب دانشگاه و در مقایسه با امتیاز سایر داوطلبان، مبنای تصمیم گیری خواهد بود. (این فرم به همراه امتیازات هر بند و مستندات لازم برای هر کدام، یکی از پیوستهای راهنمای شغلی استاد دانشگاه است که از طریق این لینک قابل دانلود است).

شرایط جذب در بخش اختصاصی
در این بخش ابتدا دانشگاه کلیات پرونده را بررسی کرده و بعد از توجه به مواردی مثل مدرک تحصیلی، انطباق رشته متقاضی، حداقل معدل و… ادامه روند بررسی را به کارگروه بررسی توانایی علمی می‌سپارد. این کارگروه متشکل از رئیس دانشکده، مدیر گروه آموزشی، دو نفر از اعضای هیأت علمی مرتبط با زمینه تخصصی متقاضی، یک نفر از اعضای هیأت اجرایی جذب و یا نماینده هیأت علمی است.

اعضای این کارگروه با دعوت از متقاضی به جلسه، شرایط وی را برای عضویت در هیات علمی بر اساس ۱۴ معیار اصلی (از قبیل فعالیتهای پژوهشی نظیر مقاله، کتاب و طرح تحقیقاتی و فعالیتهای آموزشی نظیر افتخارات علمی، معدل کیفیت دانشگاههای محل تحصیل، سطح زبان خارجی، توانایی تدریس و…) می سنجند و در فرم ویژه‌ای که در اختیار دارند تا سقف امتیاز درج شده در فرم امتیاز می دهند. میانگین امتیازات این افراد، امتیاز شما را در بخش اختصاصی مشخص می‌کند.

حالا می‌توانید بسنجید که آیا علاوه بر علاقه برای جذب به عنوان هیئت علمی در دانشگاه، پیش‌شرط‌های اولیه و اصلی را دارید؟ همچنین آیا می‌توانید از فرایند جذب با مکانیزمی که توضیح داده شد به سلامت عبور کرده و به جمع اساتید دانشگاه‌ها بپیوندید؟ اگر پاسختان مثبت است پس از ثبت‌نام جا نمانید. تنها سه روز دیگر فرصت باقیست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
آیسا
1399/06/24 - 12:06

سلام آیا برای هیئت علمی شدن معدل کاردانی هم حائز اهمیت است؟
و اینکه آیا رشته و گرایش در همه مقاطع کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری باید باهم یکی باشند؟
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top