تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/07/08 - 07:22
کد خبر: 284197

نمایندگان بررسی FATF را یکسال عقب بیاندازند

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده است و اروپا عملاً مشخص نکرده است که از لحاظ پولی و بانکی با ایران همکاری می‌کند یا نه، بنابراین نمایندگان مجلس نباید عجله کنند و حتماً باید دست نگه دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری  FATF را کنترل مالی کشورها توسط مجموعه‌ای دانست که عملاً بر دنیا حاکمیت پیدا کرده‌اند و گفت: تجربه نشان داده است که قوانین بین‌المللی، ضرری برای این کشورها ندارد، چرا که خودشان تصویب و اجرا می‌کنند و کسی نمی‌تواند نظارت به آن‌ها نظارت کند.

وی، FATF را دارای ایرادات اساسی دانست و اظهار داشت: اگر اطّلاعات کشوری مثل ایران در اختیار کشورهای غربی یا متخاصم قرار بگیرد، آن‌ها اطّلاعات پولی و مالی ما را کاملاً در اختیار می‌گیرند و به ذخائر ما دسترسی پیدا می‌کنند. همچنین به اطّلاعات افراد فعّال در حوزه تجارات دسترسی پیدا می‌کنند و از نوع تجارت  و میزان آن، آگاهی پیدا می‌کنند. این‌ها اطّلاعات ذی‌قیمت و خاص هر کشور است.

سلیمانی ادامه داد: اگر FATF  یک سازمان بین‌المللی مستقل بود که همه مطمئن بودند که اطّلاعات درز نمی‌کند، اشکالی نداشت، امّا چون سازمان‌های بین‌المللی عملاً وابسته هستند این نشت اطّلاعات مخصوصاً از سوی کشورهای صاحب قدرت اتفاق می‌افتد.

وزیر اسبق ارتباطات به موضوع تروریست و پولشویی اشاره کرد و گفت: تعریفی که سازمان‌های بین‌المللی و آمریکا و اروپا از تروریست دارند، کاملاً با مبانی حقوق بشر متفاوت و متضاد است. درواقع هر کس که همراه و زیر سلطه آن‌ها باشد، هرچند تروریست هم باشد ولی تروریست تلقی نمی‌شود؛ مثل جریاناتی که در دنیا فعال هستند و آدم می‌کشند. بسیاری از اینها توسط آمریکا و اسرائیل حمایت پولی می‌شوند.

سلیمانی با بیان اینکه هرکس که زیر سلطه آمریکا نباشد، تروریست تلقی می‌شود، خواه آزادی‌خواه باشد یا هر چیزی دیگر، تصریح کرد: این تعریف، کار دست کشورهایی نظیر ما می‌دهد؛ چون آن‌ها این تعریف را انجام می‌دهند. خب اگر آن‌ها تعریف کنند طبیعتاً تمام نیروهای جبهه انقلاب و مقاومت در منطقه و همه نیروهای حقیقی و حقوقی که زیر سلطه آمریکا نیستند، تروریست تلقی می‌شوند.

وی ادامه داد: لذا کشوری مثل ما نمی‌تواند هیچ حمایتی از این‌ افراد داشته باشد و به نوعی  باید آن‌ها را کت‌بسته، تحویل دهیم. اشکال اساسی وجود دارد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه ممکن است FATF در برخی جاها منافعی برای ما داشته باشد، تصریح کرد: امّا اکنون در شرایط تحریم هستیم و حتی اگر FATF  تسهیلاتی را در اختیار کشوری قرار دهد، ما از آن محروم است. پس تصویب چنین چیزی و زیر بار رفتن چنین کنوانسیونی جز ضرر، عایدی برای کشور ما ندارد.

سلیمانی ادامه داد: مجلس باید از این زاویه به این قضیه نگاه کند که این یک خسارتی مکمل خسارت‌هایی است که برجام به کشور وارد کرد و سودی برای ایران ندارد.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس باید مسائل سیاسی و گرایش‌های جناحی خود را کنار بگذارند و ببینند ما کجای کار هستیم و ایران در چه وضعیتی قرار دارد.

سلیمانی افزود: با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده است و اروپا عملاً مشخص نکرده است که از لحاظ پولی و بانکی با ایران همکاری می‌کند یا نه، بنابراین نمایندگان مجلس نباید عجله کنند و حتماً باید دست نگه دارند تا معلوم شود که رفتار اروپایی‌ها در چارچوب قوانین بین‌المللی و فشارهایی که آمریکا به آن‌ها می‌آورد، چگونه است.

وزیر اسبق ارتباطات با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم نمایندگان مجلس لایحه FATF  را مسکوت بگذارند و بررسی آن را به شش ماه یا یکسال دیگر موکول کنند، تصریح کرد: باید وضعیت ما و اروپایی‌ها به ثبات برسد و ابهاماتی که الان در شرایط ارتباطات بین‌الملل وجود دارد، رفع شود و آن‌گاه به بررسی آن بپردازند.

سلیمانی افزود: آن‌گاه با توجه به شفافیت‌ها و ثباتی که ایجاد شده، اگر قرار باشد FATF را تصویب کنند، می‌توانند در ارتباط با قسمت‌‌های منفی‌ آن، مکانیسم‌هایی قرار بدهند تا کشور را گرفتار نکند. امّا الان، چون شرایط ناپایدار و مبهم است و معلوم نیست اروپایی‌ها به زیر چتر آمریکا می‌روند یا استقلال پیدا می‌کنند و با ایران همکاری می‌کنند، تصویب چیزی که ولو در ظاهر به نفع کشور باشد، ممکن است همان کمانه کند و در نهایت به ضرر کشور ما تمام شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top