تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/07/09 - 13:38
کد خبر: 284442

تبعات افزایش قیمت ارز بر فرصت مطالعاتی دانشجویان

فرصت مطالعاتی نه تنها برای دانشجویان بلکه برای اساتید نیز می‌تواند مجالی برای ظهور و بروز استعدادهایشان باشد و علاوه بر این، با نحوه تدریس و عملکرد اساتید و دانشجویان در کشورهای پیشرفته در حوزه علم و فناوری آشنا می‌شوند و با ایجاد پروژه‌های مشترک، می‌توانند به اعتلای علمی کشور نیز کمک کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آنا، نرخ صعودی ارز، باعث شده بسیاری از دانشجویان به‌جای آنکه از دستیابی به فرصت مطالعاتی خوشحال شوند، عطایش را به لقایش ببخشند.

کوچک و بزرگ ندارد، این روزها همه بعد از سلام و احوالپرسی، از هم حال دلار را می‌پرسند. دلاری که افسارگسیخته در کوچه‌های شهر جولان می‌دهد و با هر گذری، از گوشت و مرغ گرفته تا لبنیات و صیفی‌جات را با موج گرانی‌اش همراه می‌کند.

تأمین ارز یکی از دغدغه‌های دانشجویان محسوب می‌شود که برای حل این مشکل بارها از مسئولان دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست همکاری داشتند.

اما افزایش قیمت ارز فقط روی مسائل معیشتی جامعه تأثیر نگذاشته و دانشگاه‌ها را که مهد علم و پیشرفت فناوری در کشور هستند؛ نیز با مشکلات زیادی درگیر کرده است.

تأمین ارز یکی از دغدغه‌های دانشجویان محسوب می‌شود که برای حل این مشکل بارها از مسئولان دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست همکاری داشتند.

یکی از امکاناتی که دانشگاه در اختیار دانشجویان مستعد و درس‌خوان قرارمی‌دهد، ایجاد شرایط برای تحصیل کوتاه‌مدت در دانشگاه‌های خارج از کشور است که به‌اصطلاح آن را فرصت مطالعاتی می‌گویند.

فرصت مطالعاتی نه تنها برای دانشجویان بلکه برای اساتید نیز  می‌تواند مجالی برای ظهور و بروز استعدادهایشان باشد و علاوه بر این، با نحوه تدریس و عملکرد اساتید و دانشجویان در کشورهای پیشرفته در حوزه علم و فناوری آشنا می‌شوند و با ایجاد پروژه‌های مشترک، می‌توانند به اعتلای علمی کشور نیز کمک کنند.

برای آگاهی از تأثیرات قیمت بالای ارز  بر روی پذیرش و استقبال دانشجویان سراغ رؤسای دانشگاه‌ها رفتیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی:اعتبار موردنیاز برای ارتباطات بین‌المللی از واردات ۴۰ خودرو  بیشتر نیست

حسین سلیمی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: بودجه دانشگاه‌ها محدود است و اگر درگذشته برای فرصت مطالعاتی با ۷۰میلیون تومان ارز موردنیاز تأمین می‌شد اما امروز این مبلغ به ۲۰۰ تا۳۰۰ میلیون رسیده است.

    اگر سهمیه‌ای به دولت تخصیص داده شود می‌توان توسط این سهمیه گشایشی در ارتباط‌های بین‌المللی ایجاد کرد. کل سهمیه‌ای که وزارت علوم از دولت برای انجام تعاملات بین‌المللی تقاضا کرده به‌اندازه واردات ۳۰ یا ۴۰ خودرو بیشتر نیست.

وی افزود: این خارج از توانایی بودجه ماست که این مبالغ بالا را تأمین کنیم و یا هزینه برای شرکت در کنفرانس علمی، در پروژه‌های علمی مشترک و کارگاه‌های بین‌المللی آن‌قدر بالاست که شاید مجبور شویم تعداد آن را به یک‌پنجم یا یک‌ششم گذشته برسانیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: اگر سهمیه‌ای به دولت تخصیص داده شود می‌توان توسط این سهمیه گشایشی در ارتباط‌های بین‌المللی ایجاد کرد. کل سهمیه‌ای که وزارت علوم از دولت برای انجام تعاملات بین‌المللی تقاضا کرده به‌اندازه واردات ۳۰ یا ۴۰ خودرو بیشتر نیست.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف: راهکار حمایت از دانشجویان برای اعزام به فرصت مطالعاتی
محمود فتوحی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره وضعیت تعاملات بین‌المللی دانشگاه صنعتی شریف گفت: متأسفانه در اعزام دانشجو برای شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی و تبادل استاد و دانشجو و فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان و اساتید مشکلاتی به وجود آمده و تعاملات بین‌المللی متأثر از همین تغییرات قیمت ارز است.

تلاش می‌کنیم که باوجود مشکلات ارزی، فشار کمتری به دانشجویان وارد شود و بیشتر هزینه‌های فرصت مطالعاتی بر عهده دانشگاه مقصد باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: امیدواریم کشور بتواند زودتر از این شرایط خارج‌شده و حرکت خوبی که در راستای تعاملات بین‌المللی صورت گرفته، متوقف نشود.

وی اظهار کرد: تعاملات بین‌المللی در این دانشگاه همچنان انجام می‌شود و دانشجویان دکتری نیز برای فرصت مطالعاتی اعزام می‌شوند و تلاش می‌کنیم که باوجود مشکلات ارزی، فشار کمتری ب دانشجویان وارد شود و بیشتر هزینه‌های فرصت مطالعاتی بر عهده دانشگاه مقصد باشد.

فتوحی در پایان خاطرنشان کرد: با این کار توانستیم از دانشجویان حمایت بیشتری کنیم تا از انجام فرصت مطالعاتی بازنمانند.

سایر دانشگاه‌های برتر کشور نیز در شرایطی همچون دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه صنعتی شریف به سر می‌برند و رؤسای این دانشگاه‌هانیز از افزایش ناگهانی ارز نگران‌اند و آن را عاملی برای کاهش تمایل دانشجویان و اساتید برای استفاده از فرصت مطالعاتی می‌دانند  اما معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل نظر متفاوتی دارد.

معاون وزیر علوم در امور بین‌الملل: شاهد صعود فرصت‌های مطالعاتی هستیم
حسین سالار آملی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره کاهش فرصت‌های مطالعاتی استادان گفت: فرصت‌های مطالعاتی استادان در اختیار دانشگاه‌ها است و ما در وزارت علوم دراین‌باره تصمیم گیر نیستیم، بلکه بسترساز هستیم.

وی افزود: تعداد فرصت‌های مطالعاتی ایده آل نیست ولی در سه سال اخیر شاهد صعود تعداد فرصت‌های مطالعاتی بوده‌ایم.

معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل اظهار کرد:ازآنجایی‌که اعطای بورس خارجی متوقف‌شده است، قرار بود که فرصت‌های مطالعاتی استادان و دانشجویان دوره دکتری افزایش یابد. دانشگاه‌ها باید در این زمینه تحرک بیشتری داشته باشند و هیأت امنای دانشگاه‌ها نیز با فرصت‌های مطالعاتی بیشتری موافقت کنند.

با توجه به نرخ صعودی ارز، بسیاری از دانشجویان به‌جای آنکه از دستیابی به فرصت مطالعاتی خوشحال شوند، عطایش را به لقایش بخشیده و با یک حساب‌کتاب ساده، ضرر مالی آن را بیشتر از منفعتش بدانند.

اما برخلاف آنچه سالار آملی اعلام کرد،  درد دل دانشجویان از انصراف و کاهش تمایل به استفاده از فرصت مطالعاتی حکایت دارد.

فرصتی که به خاطر مسائل اقتصادی سوخت
با توجه به نرخ صعودی ارز، بسیاری از دانشجویان به‌جای آنکه از دستیابی به فرصت مطالعاتی خوشحال شوند، عطایش را به لقایش بخشیده و با یک حساب‌کتاب ساده، ضرر مالی آن را بیشتر از منفعتش بدانند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وعده‌هایی برای تخصیص ارز دولتی و کمک به دانشجویان و اساتید داده است که امیدواریم این وعده‌ها در حجم حباب بزرگ سکه و ارز گم نشود.

باید منتظر واکنش مناسبی از دولت بود تا هم به فریاد وضعیت معیشتی مردم برسد و هم از پیشرفت علمی و اهمیت ویژه دانشگاه غافل نشود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top