تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/07/09 - 17:15
کد خبر: 284476

پرویز امینی

درباره پناهیان!

درباره پناهیان!

این نقاط قوت البته همیشه به مثابه نقاط قوت کار نمی‌کند و به سبب خاصی، گاهی به ضد خود تبدیل می‌شود. آن سبب، «ضعف در داشتن یک نظام فکری منسجم و تثبیت شده» است که گاهی نوآوری، به «بدعت» و به روز بودن را به «عمل زدگی» تبدیل می‌کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: پرویز امینی// بی‌شک پناهیان در بین اهل منبر از نظر توانایی خطابه و تاثیرگذاری بر مخاطب و نیز رابطه گرم و صمیمی روحانیت با جوانان، یونیک و منحصر به فرد است.

بخشی از این موقعیت، محصول توانایی‌های ذاتی و اکتسابی پناهیان و بخشی دیگر ناشی از کیفیت مخاطبان و نیز در مقایسه با توانایی‌ها و کیفیت ارتباط سایر روحانیون با جوانان است.

علاوه بر دغدغه‌مندی، احساس مسئولیت قوی، پرکاری، توانایی تعامل با محیط دانشجویی و دانشگاه، زبان رسا و... دو ویژگی کلیدی دیگری که پناهیان را در مقایسه با دیگر مبلغان اسلامی متمایز می‌کند، یکی «نوآوری‌های» پی‌درپی او در طرح موضوعات و نیز طرح بحث‌هاست که موجب شده مخاطب جوان وی طی این سال‌ها احساس کهنگی از سخنان او نکند و دیگری «به روز بودن» و «مماس بودن با شرایط اجتماعی» است.

این نقاط قوت البته همیشه به مثابه نقاط قوت کار نمی‌کند و به سبب خاصی، گاهی به ضد خود تبدیل می‌شود. آن سبب، «ضعف در داشتن یک نظام فکری منسجم و تثبیت شده» است که گاهی نوآوری، به «بدعت» و به روز بودن را به «عمل زدگی» تبدیل می‌کند.

ضعف در داشتن نظام فکری، موجب می‌شود جایگاه و اندازه هر مسئله در درون نظام مسائل وی، روشن نباشد و از طرف دیگر برای جلب توجه مخاطب به موضوع مورد بحث که به تناسب متنوع نیز هست، اولا و بالذات آن را به مهمترین مسئله (دینی) تبدیل کند. مثل همین کاری که امسال با اقتصاد و...کرد. بنده مواقعی مستمع جلسات ایشان بودم و دیده‌ام که هر بار یک مسئله را به عنوان اساسی‌ترین مسئله طرح می‌کردند. گاهی «ادب»، گاهی «فکر کردن» و... و هر بار نیز روایاتی در توجیه اهمیت این مسائل به عنوان مهمترین مسئله بیان می‌کردند. این خصیصه علاوه بر سایه انداختن بر دو نقطه قوت (نوآوری و به روز بودن) موجب طرح اغراق‌آمیز مسائل، چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی، می‌شود.

به نظر می‌آید که سخنرانی‌های اخیر پناهیان درباره مسائل اقتصادی نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است. به طوری که علی‌رغم طرح نوآورانه و به روز بودن مطالب، به دلیل همان ضعف در یک بنیه منسجم فکری و نیز عدم احاطه به برخی بحث‌های اندیشه‌ای و معرفت‌شناسانه در اقتصاد، گزاره‌هایی از سوی ایشان طرح می‌شود مثل خصوصی‌سازی، دولت حداقل، مقررات‌زدایی، بی‌توجهی به ساختارها و تمرکز بر روی افراد و... که با گزاره‌های نئولیبرالیزم همپوشانی دارد و مشکل مضاعف این که به شکل اغراق‌آمیزی به عنوان حرف دین، موجه‌سازی می‌شود.

در شرایطی که یک نئولیبرالیزم کاریکاتوری بر کشور خصوصا در قوه مجریه حاکم است و تقریبا دشمن درجه اول نئولیبرالیزم یعنی عدالت اجتماعی، در افق امکان اجتماعی در حال تضعیف شدن است، این سخنان به تضعیف هرچه بیشتر عدالت به عنوان یک افق ممکن و تقویت این انگاره که نئولیبرالیزم تنها افق ممکن است (چیزی که در یک گستره جهانی و در کشور ما در حال انجام شدن است)، مدد می‌رساند و مقاومت‌های اجتماعی و سیاسیِ اندکِ موجود در این باره را خصوصا در بخش‌های جوانان مذهبی نیز می‌شکند.

به نظر می‌رسد ورود به چنین میدانی بس پرمخاطره، به لوازمی نیاز دارد. لیبرالیزم و اینک نئولیبرالیزم یا در زبان منتقدان و مخالفان، سرمایه‌داری و سرمایه‌داری متاخر، به عنوان یک نوع جهان اجتماعی و نظم سیاسی آلترناتیو برای جمهوری اسلامی، دارای یک سنت ستبر و مستمر در جهان علی‌الخصوص در اروپا و آمریکاست که متأسفانه در جامعه ما و در جمهوری اسلامی چندان مورد توجه نبوده است. در حالیکه منتقدان و مخالفان غربی سرمایه‌داری در طی یک دوره زمانه حدودا دویست ساله (از زمان مارکس) به دنبال کشف سازوکار و منطق عمل آن بوده‌اند و هر بار در فهم خود بازاندیشی کرده‌اند، در ایران و جمهوری اسلامی، سرمایه‌داری و لیبرالیزم هیچگاه به یک پرابلم اصلی تبدیل نشده است. بنابراین به نظر می‌رسد برای ورود به این عرصه در پی این شکاف تاریخی، بدون حداقلی از لوازم، ممکن نباشد و نتیجه چیزی بیش از آنچه امروز از سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بدست آمده است، نگردد.

با کمال احترام برای جناب پناهیان برخی منابع مطالعاتی و نیز بازخوانی برخی تجربیات داخلی و خارجی سودمند در این باره را معرفی و پیشنهاد می‌کنم:

برخی منابع:

 راه بردگی و قانون و قانونگذار و آزادی از فون هایک (پدر معرفتی و معنوی نئولیبرالیزم)
 بیانیه انجمن مونت پلرین (اولین تشکل نئولیبرالیزم در سال ۱۹۴۷)
 مفاد اجماع واشنگتن
 تاریخ مختصر نئولیبرالیزم (دیوید هاروی)
 دگرگونی بزرگ (کارل پولانی)
 هواهای نفسانی و منافع (آلبرت هیرشمن)
 ساختارهای اجتماعی اقتصاد (پیر بوردیو)
 زایش زیست سیاسی (میشل فوکو)
 پست مدرنیزم منطق فرهنگی سرمایه‌داری متاخر (فردریک جیمسون)
 چه چیزی را نمی‌توان با پول خرید؟ (مایکل سندل)
 و نیز آثار کارل منگر (مکتب اتریش)، میلتون فریدمن، فون میزس و...

 برخی تجربیات در ایران:

 دوره سازندگی که اولین تجربه سیاست تعدیل ساختاری در ایران و اولین شوک اقتصادی بعد از انقلاب است. که اتفاقا بین ادبیات جناب پناهیان و جناب هاشمی در تشویق مردم به تولید ثروت همسانی‌های زیادی وجود دارد.

 تجربه دولت یازدهم و دوازدهم به عنوان کاریکاتوری از نئولیبرالیزم که اکنون جامعه ایران با پیامدهای منفی آن روبروست و تا مرز پوشک بچه و رب گوجه فرنگی تبعات آن را لمس کرده است. 

 برخی تجربیات خارجی:

 تجربه شیلی دوران پینوشه و برخی کشورهای دیگر آمریکای لاتین
 تجربه انگلیس دوره تاچر و پس از تاچر
 تجربه آمریکا دوره ریگان و پس از ریگان
 بحران اقتصادی ۲۰۰۸
 مستند مکتوب و تصویری برخی تجربیات خارجی «دکترین شوک» نوئامی کلاین

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1397/07/11 - 10:52

البته من احساس می کنم مرجعیت فکری اقای پناهیان به شدت نزول داشته و بر عکس کسانی که دارای قوت فکری نظام فکری بوده اند در حال رشد اند که شما و امثال شما هیچ وقت نمی خواهید حتی نیم نگاهی هم به آنها داشته باشید .
حسین
1397/07/11 - 12:47

جناب پرویز امینی
متن کوتاه و مختصر شما را پسندیدم. اگر برایتان امکان دارد کتاب
Ethics of Liberation
اثر
Enrique Dussel
را بخوانید. ایشان در این کتاب به توضیح لیبرالیزم و نئولیبرالیزم و «غرب محوری» پرداخته و به پیدایش دوره
Transmodern
پس از دوره
Postmodern
می پردازد.
التماس دعا
علی
1397/11/16 - 16:48

افرین و احسنت به نویسنده این متن .تبارک الله .
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top