تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/07/11 - 09:12
کد خبر: 284728

گزارش جالب یک نشریه دانشجویی درباره مسئله کشیدن دخانیات در دانشگاه؛

همه مزایا و معایب سیگاری بودن در دانشگاه +نقشه مکان‌های پیشنهادی برای سیگار کشیدن

همه مزایا و معایب سیگاری بودن در دانشگاه +نقشه مکان‌های پیشنهادی برای سیگار کشیدن

سود سیگار زیاد نیست و با توجه به وضعیت اقتصادی اخیر نسبت به گذشته کمتر هم شده است. برای خرید جنس جدید باید روی پول فروشمان از جیب هم پول بگذاریم. دلار که گران تر میشود، اولین کالایی را که به دنبال خودش میکشد، سیگار است. قیمت سیگار نسبت به بقیه اجناس هم زودتر تغییر میکند و هم این تغییر قابل توجه تر است.

به گزارش خرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ می گویند باید اهلش باشی که تا بفهمی چه فازی میده و کسایی که «تریپ» نصیحت کننده برمی دارند از فضای دود و دم خبر ندارند. نشریه دانشجویی دانشگاه شریف در شماره تازه خود به مسئله سیگار کشیدن دانشجویان در محیط این دانشگاه اشاره کرده و یک سابقه تاریخی نیز برای آن آورده است.

عینک دودی بزنید
پرونده این شماره روزنامه یک موضوع تکراری است؛ سیگار. یعنی شما میتوانید از دلایل روانی سیگار کشیدن تا تبعات فردی و اجتماعی آن صحبت کنید. اما در اینجا نه میخواهیم کسی را از سیگار کشیدن منصرف کنیم، نه میخواهیم حق و باطل را از هم مشخص کنیم، در این جایگاه هم نیستیم. ماموریت این پرونده تبیین وضعیت فعلی سیگار در دانشگاه شریف است. اول باید بدانیم که سیگار یک موضوع اجتماعی و فرهنگی است و نه امنیتی. پس وظیفه بالاترین مرجع امور فرهنگی، یعنی شورای فرهنگی دانشگاه است که این موضوع را سر و سامان دهد و باور اینکه حراست باید مساله را حل کند، غلط است. اما ظاهرا شورای فرهنگی درگیر موضوعات دیگری است که یکی از دانش آموزان خودشیرین کلاس فوق به آن اشاره کرد. اگر هم کار دیگری انجام می دهد، دانشجویان نمی دانند. نه نمایندگان این شورا درباره موضوعات صحبت می کنند و نه خود آن صور تجلساتش را منتشر میکند. در این میان، نکته مسلم نارضایتی بخش قابل توجهی از شریفی ها از وضعیت سیگار در این دانشگاه است در حالی که موضوع مدت هاست بلاتکلیف رها شده است.

سابقه تاریخی
سال 82 قانونی در کشور به تصویب رسید که بر اساس آن استعمال دخانیات در فضاهای مسقف و بسته سازمان های دولتی و آموزشی ممنوع شد. پس از آن، در سال 85 مقرر شد سیگار کشیدن در تمام قسمت های دانشگاه را ممنوع باشد، استدلال هم این بود که در بسیاری از دانشگاه های دنیا استعمال سیگار در تمام قسمت های آنها ممنوع است. اما تا این مصوبه بخواهد اجرایی شود، چند سالی طول کشید.

اولین اقدام عملی جدی دانشگاه در راستای اجرای قانون منع استعمال دخانیات در فضای آموزشی زمستان 91 اتفاق افتاد. یک روز دانشجویان به دانشگاه آمدند و دیدند که سطح دانشگاه پر شده است از تابلوهای استعمال دخانیات ممنوع. دانشگاه هم نامردی نکرده و همه پاتوق های سیگار کشیدن را به این تابلو مزین کرده بود. سپس به دانشجویان اطلاع داد که در صورت کشیدن سیگار با آنها مطابق قانون برخورد انضباطی صورت خواهد گرفت. سیگاری ها وقتی چنین اقدامات و ادبیاتی را دیدند، زیر تابلوها پشت به پشت سیگار روشن کردند!

پسال بعد دانشگاه دست به ابتکار زد و سعی کرد با موضوع کمی فرهنگی تر برخورد کند بنابراین طرح «ماموران سیگار» را اجرا کرد. وظیفه این ماموران دادن تذکر شفاهی به افراد بود. مثلا به دانشجو می گفتند که الان دوربین دارد می بیند، مواظب باش! 2 طرح فوق از آنجا که هیچ رسمیتی برای سیگاری های پرتعداد دانشگاه قائل نبودند و از سوی برخی بچه ها حتی بی احترامی هم تفسیر می شدند، شکست خوردند و نتایج بلندمدت آن نیز وضعیتی است که می بینیم.

دویست پاکت در روز!
هما نطور که در نقشه می بینید، یکی از پاتوق های اصلی سیگار کشیدن بیرون دانشگاه است. این پاتوق پرطرفدار جایی نیست جز سوپرمارکت جلوی در صنایع. با صاحب این فروشگاه مصاحبه ای کوتاه انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

** سال هاست مجاور دانشگاه شریف هستید. روند تغییر تعداد سیگاری ها چگونه بوده؟
نسبت به چند سال گذشته تعداد سیگاری ها خیلی بیشتر شده و سن آنها نیز پایین تر آمده است. حتی الان تعداد زیادی از خانم های دانشجو در کنار خریدهای دیگرشان سیگار هم برمیدارند که این مساله قبلا اصلا مشاهده نمی شد.

** از اینکه پشت ویترین مغازه تان گاهی پاتوق سیگاری ها میشود، ناراضی نیستید؟ تابه حال پیش نیامده است که از آنها بخواهید جای دیگری بروند؟
راستش را بخواهید اذیت و آزاری برای ما ندارند. نه سر و صدا می کنند و نه مشکل خاصی به وجود میآورند درنتیجه پیش نیامده که مشکلی داشته باشیم.

حاشیه سود سیگار چقدر است و روزانه حدودا چه تعداد سیگار میفروشید؟
سود سیگار زیاد نیست و با توجه به وضعیت اقتصادی اخیر نسبت به گذشته کمتر هم شده است. برای خرید جنس جدید باید روی پول فروشمان از جیب هم پول بگذاریم. دلار که گران تر میشود، اولین کالایی را که به دنبال خودش میکشد، سیگار است. قیمت سیگار نسبت به بقیه اجناس هم زودتر تغییر میکند و هم این تغییر قابل توجه تر است. اینکه در روز چه مقدار سیگار می فروشیم، سوال ساده ای نیست ولی چیزی حدود بیست باکس ( 200 پاکت) فروش داریم.

** از بین سیگارهایی که می فروشید، کدام برند از بقیه محبوبتر است؟ آیا این مساله (یعنی محبوبیت یک برند خاص) طی زمان و از گذشته تاکنون تغییری کرد ه است؟
از قدیم ها، وینستون همیشه محبوب ترین سیگار بوده و است. گاهی پیش می آید که برندهای دیگر برای مدتی با یکدیگر در فروش رقابت داشته باشند ولی همیشه وینستون پرفروش ترین سیگارمان است.

** در لیست پرفرو شترین اقلامتان سیگار چه جایگاهی دارد؟ سیگار بیشتر می فروشید یا آدامس؟
سیگار با اختلاف در صدر جدول قرار دارد و فروشش بهتر و بیشتر از بقیه جنس هاست! آدامس هم با اینکه فروش زیادی دارد، اصلا با سیگار از لحاظ میزان فروش و سود قابل مقایسه نیست.

** غلظت دود در شریف چقدر است؟
ما که متخصص نیستیم، ولی میدانیم برای ساماندهی یک پدیده اول باید وضعیت فعلی آن را بشناسیم. روزنامه یک پهپاد دارد که هر چند وقت یک بار از دانشگاه عکس هوایی میگیرد؛ دو بار! نقشه زیر هم غلظت و مقدار دود سیگار را در دانشگاه نشان میدهد.

مناطق سیگار کشیدن در دانشگاه شریف

مزایا و معایب ممنوعیت سیگار در کل دانشگاه
+ بهبود فضای دانشگاه و کاهش قابل توجه استعمال سیگار در انظار عمومی و تعداد افراد سیگاری دانشگاه
+ حذف بوی نامطبوع سیگار از برخی گذرگاه های مهم
+ فراهم آمدن امکان استفاده از فضاهایی که تاکنون محل تجمع سیگاری ها بوده برای بسیاری از دانشجویان

- نبود امکان عمل یسازی این موضوع به صورت قطعی و زیرزمینی شدن سیگار کشیدن
- ایجاد تنش ناشی از برخورد نیروهای بازدارنده (مثل حراست) با دانشجویان و کارکنان سیگاری  با استادان که نم یشود برخورد کرد!
- دور کردن سیگاری ها از فضای دانشگاه و ایجاد فاصله بین دانشجو و دانشگاه و نیز حس سرخوردگی و سرکوب در دانشجویان
- افراد برای سیگار کشیدن دور دانشگاه و جلوی سردر آزادی و ورودی های انرژی، طرشت و صنایع جمع خواهند شد و منظره بسیار بدی را پیش چشم مهمانان و رهگذران به وجود خواهند آورد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
همایون سلحشور
1397/07/14 - 07:18

معایبی که برشمردید خیلی چرته؛ سر فرصت یه نقد کوتاه می نویسم براشون
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top