تاریخ انتشار: جمعه 1397/07/13 - 20:38
کد خبر: 285016

تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان در دولت

وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی، نظام پرداخت‌ها و انگیزش آنها را نیز ارتقا می‌بخشد که کلیات لایحه آن در کار گروه یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت به تصویب رسیده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و فرهنگیان و همچنین تبریک هفته نیروی انتظامی، اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی ترین دستگاه کشور، مولد سرمایه انسانی و کانون اساسی برای خلق دنیای آینده، نقش مهمی را برای رسیدن جامعه به پیشرفت و توسعه داراست و این مهم صرفاً از مسیر آموزش و پرورش و مدارس محقق می‌شود؛ از این رو بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش دستگاهی سرمایه‌ای است و دستگاهی هزینه‌ای نیست.

وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته، برنامه‌های خود را برگرفته از سیاست‌ها و راهکارهای سند تحول بنیادین که نقشه راه آموزش و پرورش برای پیشرفت و توسعه است در دو مسیر و از دو منظر طراحی و به اجرا درآورد.

بطحایی با بیان اینکه مسیر اول تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش بود، گفت: در این راستا مهم‌ترین برنامه، حرکت جدی به سمت مدرسه محوری و کانونیت بخشیدن به مدرسه است زیرا مدرسه مهم ترین رکن تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله باید با محیط بیرونی و محله خودش تعامل موثر و مستمر داشته باشد و برنامه‌هایی که در این راستا به اجرا در آمده است تلاش دارد نقش و جایگاه مدرسه را بر اساس سند تحول بنیادین به جایگاه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شایسته خود نزدیک کند.

وی با بیان اینکه رویکرد دوم که به موازات مسیر اول و البته با اهمیت بالاتری از مسیر اول نسبت به تحول در روش و مدیریت آموزش و پرورش دنبال می‌شود، تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی، آموزشی و پرورشی است، افزود: مهم‌ترین برنامه‌ای که در این راستا اولویت پیدا کرد، گسترش مهارت آموزی در مدارس است.

بطحایی اضافه کرد: دانش‌آموزان باید مهارت‌هایی را که بر اساس الگوی زندگی ایرانی و اسلامی طراحی می‌شود‌ و به اجرا در می آید، فرا گیرند؛ به ویژه در شرایط امروزی در حوزه‌های فردی و اجتماعی آنها نیاز دارند که بتوانند راه و رسم زندگی را بیشتر تمرین کنند مواردی چون احترام به بزرگتر، کارآفرینی، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، همراهی و همکاری اجتماعی برای تعالی جامعه و ده‌ها هدف ارزشی دیگر از مواردی است که باید در مدرسه و برنامه‌های آموزش و پرورشی توسط دانش‌آموزان تمرین شود و از این رو گسترش برنامه‌های پرورشی و سهم آن در مدرسه از اولویت‌های تحول در محتوای برنامه‌های درسی و آموزشی است.

وی ادامه داد: در کنار مهارت‌های مذکور، آموزش مهارت‌های پایه به نحوی که دانش‌آموزان در دوران تحصیل حداقل به یک مهارت لازم دست یابند که بتوانند با استفاده از آن به یک شغل مناسب و موثر در جامعه اشتغال بورزند، دنبال می شود و در سال تحصیلی جاری تمامی دانش آموزان دوره اول متوسطه در ۱۰ درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار گرفتند‌.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه خانه دوم دانش‌آموزان و محلی برای تمرین زندگی است، اظهار کرد: شرط اول برای ایجاد چنین جایگاهی آن است که دانش‌آموزان با شوق و اشتیاق به خانه دوم بیاید و از بودن در مدرسه و همراهی گروه همسالان احساس نشاط داشته باشند؛ از این رو باید موانع رسیدن به چنین جایگاهی را  شناسایی کرده و حدالامکان کاهش دهیم و هر عواملی که باعث اضطراب و فشار روانی بر دانش‌آموزان می‌شود باید به تدریج کاهش پیدا کرده و حذف شود.

وی افزود: بخشی از این مشکلات ناشی از فضای فیزیکی، ساختمان و تجهیزات مدرسه است و بخشی از آن ناشی از برنامه‌های آموزشی و پرورشی است؛ البته برنامه‌هایی که به صورت غیررسمی و خارج از برنامه رسمی با عناوینی چون آمادگی برای آزمون، کتاب‌های کمک آموزشی و کتاب‌های مکمل درسی به بچه ها تحمیل می‌شود و باعث می‌شود فضای روانی ایجاد شود و فضای یادگیری در مدارس کمرنگ شود، بخشی از این مشکلات است که در این مسیر از دوره ابتدایی شروع کردیم و کلاس‌های کمک آموزشی و بی‌ثمر، آزمون‌های آمادگی‌ تحصیلی و آزمون‌های هوش را در دوره ابتدایی ممنوع اعلام کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروی انسانی اصلی‌ترین و موثرترین عامل در تحول است، افزود: شایستگی‌های نیروی انسانی در کنار سوز، علاقه و انگیزه نیروی انسانی برای تعلیم و تربیت فرزندان این آب و خاک، شرط اصلی موفقیت در هر تحولی است؛ در این راستا و بر اساس تکلیف قانونی برنامه ششم و در استمرار برنامه قبلی، طرح رتبه‌بندی معلمان است که همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی، نظام پرداخت‌ها و انگیزش آنها را نیز ارتقا می‌بخشد.

وی ادامه داد: لایحه پیشنهادی تنظیم و برای تأیید به دولت ارسال شد که کلیات آن در کارگروه یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت به تصویب رسیده و امیدوارم در آینده نزدیک برای تصویب به مجلس ارائه شود.

وی به بهسازی و نوسازی مدارس و استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند و همت خیرین مدرسه‌ساز،  ۸ هزار کلاس جدید در مهر ماه افتتاح شد که علی رغم محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان، حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.

بطحایی از سیاست کاهش تمرکز از حوزه‌های اجرایی به مدارس خبر داد و گفت: تلاش داریم واحدهای اجرایی کمتر در کار مدارس دخالت کنند و کادر مدارس با ابتکار و خلاقیت خودشان مدارس را اداره کنند و در این راستا برای اولین بار، برنامه ویژه مدارس ابلاغ شد تا با رعایت چارچوب‌ها هفته‌ای ۲ ساعت از برنامه‌های درسی رسمی در اختیار مدارس قرار گیرد.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: از توجهات و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی که با تشریف فرمایی در دانشگاه فرهنگیان در هفته معلم سال‌جاری، فرزندان خودشان را دلگرم کردند و امیدوار نمودند، صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم و از مردم شریف ایران که همواره آموزش‌ و پرورش را یاری کردند تشکر می‌کنم و درخواست می‌کنم بیش از پیش به مدارس فرزندان خودشان یاری برسانند و برای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت، خادمان خودشان در آموزش‌ و پرورش را کمک کنند؛ از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی هم درخواست دارم مدارس کشور را بیش از پیش مورد حمایت و پشتیبانی خودشان قرار دهند تا به یاری خداوند متعال و همت عالی همگانی بتوانیم به اهداف بلند سند تحول بنیادین دست یابیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1397/07/13 - 22:17

آقای وزیر با سلام ؛؛؛؛؛صغری وکبری مکن ،، بگو چند کیلومتر کمتر میشود فاصله بین معلمان با دیگر کار مندان ./.. با ننه من قریب دردی ، درمان نشده .
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top