تاریخ انتشار: شنبه 1397/07/14 - 10:22
کد خبر: 285099

تازه‌واردهای خوابگاهی با دستورالعمل برخی غذاهای محبوب دانشجویی آشنا شوند؛

از املت اعیانی تا سمبوسه خوابگاهی

مواد غذایی محدود، کیفیت آشپزی و تزئین زیبای غذا که به طور عمده توسط دختران خوابگاهی صورت می‌گیرد سوژه‌های جالبی برای عکاسی فراهم می‌کند تا دانشجویان از غذاها و دست پخت خود و هم‌خوابگاهی هایشان در فضاهای مجازی تعریف کنند و این عکس‌ها را برای دیگران به اشتراک بگذراند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از شیرین‌ترین خاطرات زندگی دانشجویی درست کردن غذا در خوابگاه هاست، که نحوه ی پخت غذا و جمع شدن دانشجویانی که برای خوردن غذا کنار هم جمع می‌شوند و یا تزیین غذا با کمترین مواد، همواره سوژه ی جالبی برای عکس گرفتن بوده است.

مواد غذایی محدود، کیفیت آشپزی مثال زدنی و تزئین زیبای غذا که به طور عمده توسط دختران خوابگاهی صورت می‌گیرد سوژه‌های جالبی برای عکاسی فراهم می کند تا دانشجویان از غذاها و دست پخت خود و هم خوابگاهی هایشان در فضاهای مجازی تعریف کنند و این عکس ها را برای دیگران به اشتراک بگذراند.

بیشتر بخوانید// غذاهای دانشجویی، ساده و خوشمزه

نکته‌ایی قابل توجه است بد بودن کیفیت عمده سلف های غذا خوری در دانشگاه هاست که به طور عمده تعداد کثیری از دانشجویان از کیفیت و حتی کمیت غذای سلف دانشگاه و حتی قیمت‌های آنها که هر ترم گران‌تر می شود ناراضی هستند.

به همین خاطر خبرنامه دانشجویان ایران، طرز تهیه چند غذای دانشجویی که در زمان کوتاهی تهیه می شود و با کمترین هزینه برای دانشجویان خوابگاهی قابل پخت میباشد را بررسی کرده است.

در ادامه می توانید طرز تهیه پنج غذای دانشجویی ساده و خوشمزه را مشاهده کنید:

املت با رب گوجه
املت با رب گوجه فرنگی از غذاهایی است که به سادگی و سرعت آماده می شود و از محبوب‌ترین غذا بین دانشجویان می باشد.

مواد لازم برای املت با رب گوجه

املت با رب گوجه
3 قاشق غذاخوری رب گوجه
نمک به مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم
6 عدد تخم مرغ

طرز تهیه املت با رب گوجه
مقداری روغن در تابه می‌ریزید و بعد رب را کمی در آن تفت میدهید تا جایی که کمی تیره شود و نمک و فلفل را هم اضافه کنید. تخم مرغ ها را بشکنید و در تابه بریزید و شروع کنید به هم زدن مواد  تا جایی که مقدار سفتی املت را دوست داشتید هم زدن را ادامه بدید. این غذا با خیار شور خیلی خوشمزه می‌شود.

نکات تکمیلی در مورد املت با رب گوجه
املت با رب گوجه جزو غذاهای محبوب دانشجویی می‌باشد.
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 5 دقیقه
زمان پخت و انتظار آن در حدود 10 دقیقه میباشد.
املت با رب گوجه را می توانید در وعده صبحانه - میان وعده - سرو کنید.

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 3 نفر مناسب میباشد.

کوکوی سیب زمینی
کوکوی سیب زمینی به دو روش تهیه می شود؛ یکی با سیب زمینی پخته و دیگری با سیب زمینی خام و همچنین با ترکیب انواع مواد می توان کوکو تهیه کرد. کوکو در تابه باروغن فراوان تهیه می شود البته از استفاده بیش از روغن نیز خودداری کنید.

مواد لازم کوکوی سیب زمینی
سیب زمینی = یک کیلو
تخم مرغ =  4 تا 5 عدد
پکینگ پودر یا جوش شیرین = یک قاشق مرباخوری سرخالی
نمک و فلفل = به مقدار کافیکوکوی سیب زمینی

طرز تهیه کوکوی سیب زمینی
سیب زمینی را می پزیم و پوست می کنیم و از رنده یا ماشین رد می کنیم، بعد تخم مرغ ها را در ظرفی می شکنیم و خوب می زنیم تا کاملا کف کند. کمی نمک و فلفل و بیکینگ پودر را داخل تخم مرغ می ریزیم و سیب زمینی را که کاملا سرد شده است داخل مایه تخم مرغ اضافه می کنیم و بهم می زنیم.

در تابه یا ظرف نسوزی سه چهار قاشق سوپخوری روغن می ریزیم می گذاریم داغ شود و مایه را در روغن می ریزیم حرارت را ملایم می نمائیم با پشت قاشق روی آنرا صاف می کنیم تا سطح آن در همه جا به یک اندازه شود.

در تابه را می گذاریم حرارت را باز هم کمی ملایمتر می کنیم تا مایه کاملا بسته شده قابل بریدن شود. کوکو را ابتدا به شکل بعلاوه می بریم با دو چنگال قطعات کوکو را برمی گردانیم و باز هر قطعه را دو نیم می کنیم در اینصورت هشت قطعه کوکو خواهیم داشت می گذاریم قسمت زیرین کوکو هم سرخ شود بعد در ظرف گرد مناسبی قطعات کوکو را می چینیم و اطراف آنرا با حلقه های گوجه فرنگی تزیین می نماییم.

کوکوی سیب زمینی
دو طعم شیرین و شور هم برای پخت این غذا انتخاب می شود به طوری که برخی به نوع تهیه شده با سیب زمینی پخته شهد و به نوع تهیه شده با سیب زمینی خام نمک می زنند.

معمولا کوکویی که با سیب زمینی پخته تهیه می شود، با موادی مانند هل، دارچین و مغز گردو یا گوشت چرخ کرده یا حتی قارچ سرخ شده هم پر می کنند. در زیر نکات ریز تهیه کوکوها و رمز و راز و فوت و فن تهیه آن تعریف شده و همچنین طرز تهیه انواع کوکوی سیب زمینی لینک داده شده است.

نکات تکمیلی در مورد کوکوی سیب زمینی
کوکوی سیب زمینی جزو غذاهای دانشجویی میباشد.
زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت می‌باشد.
کوکوی سیب زمینی را می توانید در وعده نهار - شام - پیش غذا - سرو کنید.

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد.

ماکارونی ساده
طرز تهیه ماکارونی ساده و لذیذ ، یک غذای غیر ایرانی اما پر طرفدار ، بخصوص در میان دانشجویان را آشنا خواهیم کرد.

آموزش درست کردن ماکارونی ساده اما خوشمزه
ماکارونی ها تنوع زیادی هم از نظر شکل و هم از نظر پخت دارن که بنا به سلیقه تون می تونید هر نوعی رو انتخاب کنید از خوردنش لذت ببرید.

مواد لازم برای ماکارونی ساده
ماکارونی: 1 بسته
رب گوجه فرنگی: 2 قاشق
گوشت چرخ کرده: 500 گرم و یا سویا
پیاز سرخ کرده: 1 فنجان
نمک و فلفل: به قدر لازم
آبلیمو:نصف استکان

طرز تهیه ماکارونی ساده و لذیذ
ظرف بزرگی را تا نیمه آب کرده،پس از جوش آمدن 2 قاشق نمک ریخته و ماکارونی را به آن اضافه کرده،وقتی که مغز ماکارونی پخت آنرا در آبکش ریخته مقداری آب گرم روی ماکارونی بدهید،تا لیزی آن کاملا گرفته شود.

گوشت را با کمی روغن سرخ کرده،پیاز و رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل و آبلیمو را اضافه کرده،با نصف استکان آب بگذارید چند جوش بزند تا آب آن کاملا کشیده شود، بعد مقداری روغن ته دیگ ریخته یک ردیف ماکارونی و یک ردیف گوشت روی آن بریزید تا تمام مواد تمام شود و مانند برنج آنرا دم کنید.

میتوانید ماکارونی پخته شده را در ظرف کشیده، گوشت و یا سویا را روی آن بریزید.

نکات تکمیلی در مورد ماکارونی ساده
ماکارونی ساده جزو غذاهای محبوب دانشجویی میباشد.
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30 دقیقه.
زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 0 دقیقه میباشد.
ماکارونی ساده را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید.
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد.

خوراک لوبیا چیتی
خوراک لوبیا حتما باید با مصلح اش خورده بشه : یعنی همراه با کمی روغن زیتون و زیره و گلپر سرو بشه که نفاخ نباشه ...آموزش کامل را در ادامه ببینید.

مواد لازم خوراک لوبیا چیتی با گلپر
لوبیا چیتی
پیاز
روغن زیتون
گلپر و نمک و فلفل
رب گوجه کمیخوراک لوبیا چیتی

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با گلپر
برای هر نفر نصف پیمانه لوبیا رو خیس کرده در نظر بگیرین . با یک قاشق روغن زیتون و پیاز بذارین بپزه . وقتی خوب پخت میتونین کمی رب گوجه فرنگی اضافه کنین و با حرارت کم بذارین تا کاملا جا بیافته . خوراک لوبیا چیتی خیلی خوشمزه و خوش خوراکه و همه دوست دارن و خیلی ساده است  ولی نکته هایی داره که حتما باید بهش دقت بشه تا زحمت تون به هدر نره .   

نکات
اول اینکه برای پختن همه حبوبات باید ابتدا اونها رو بشویین و حداقل یک روز خیس کنین و آبش رو عوض کنین . اینکار باعث میشه وقتی که حبوبات میپزن رنگ خوراک تیره نشه . خیس کردن حبوبات باعث لعاب انداختن اون توی خورش یا آش و یا خوراک میشه و دیگه غذاتون آبکی نمیشه . برخی برای لعاب بیشتر سیب زمینی توی اون میریزن . اگه قبلا لوبیا خیس شده باشه اصلا نیازی به سیب زمینی و آرد برای لعاب دادن آش ها و خوراکی مانند لوبیا نیست !

موقع سرو این خوراک نباید خیلی سفت و یا آبکی بشه . دقت کنین که پس از کشیدن توی ظرف و وقتی که خنک تر بشه کمی سفت تر هم میشه .  موقع پختن میتونی از آب عصاره استوان قلم و یا گوشت یا مرغ و حلقه های پیاز استفاده کنین تا هم خوشمزه تر و هم مغذی و مقوی تر بشه.

نکات تکمیلی در مورد خوراک لوبیا چیتی
خوراک لوبیا چیتی جزو غذاهای دانشجویی میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15 دقیقه
زمان پخت و انتظار آن در حدود 2 ساعت و 0 دقیقه میباشد .
خوراک لوبیا چیتی را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - افطار - میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 1 نفر مناسب میباشد .

سمبوسه دانشجویی
مواد اولیه لازم برای تهیه یک سمبوسه خوشمزه خانگی

سیب زمینی 3 عدد متوسط
پیاز متوسط 2 عدد متوسط
پیازچه 5 تا 6 ساقه جوان
گشنیز 2 قاشق غذا خوری ساطوری شده
جعفری 2 قاشق غذا خوری ساطوری شده
نان لواش 4 ورق نان
روغن 250 میلی لیتر یا یک پیمانه اندازه گیری
زرد چوبه 1 چهارم قاشق چایخوری
در صورت تمایل میتوانید کمی گوشت چرخ کرده هم تفت بدهید و برای مغذی تر شدن غذا به آن اضافه کنید ویا از سویس و سویا استفاده کنید.
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

این غذا برای 4 تا 5 دانشجو تهیه میشود.

طرز تهیه سمبوسه
برای درست کردن سمبوسه می توانید سیب زمینی ها را پوست بکنید نگینی کنید و بعد آپز کنید و یا با پوست سیب زمینی را آبپز کنید . سیب زمینی ها را به همراه آب، نمک و کمی روغن میذاریم دلیل اینکه به آن نمک و روغن اضافه میکنیم اینه که در خلال پخت اگر سیب زمینی شکاف یا اینکه آب داخل آن نفوذ کرد سیب زمینی مزه دار شده باشد و مزه آب به خودش نگیرد.

در فاصله ای که سیب زمینی ها آب پز میشوند، پیازها را خرد میکنیم و در ظرف مورد نظر سرخ میکنیم ولی خیلی خشکش نمیکنیم و در آخر تفت هم کمی زرد چوبه به آن اضافه میکنیم تا پیازمون خوش رنگ و طلایی بشه .بعد از اینکه سیب زمینی ها پخت و سرد شد آن را با رنده ی درشت یا به شکل نگینی خرد می کنیم و مواد سمبوسه را که شامل سیب زمینی ، پیاز و همچنین سیزی های معطر است را به همراه کمی نمک ، فلفل و زرد چوبه با هم ترکیب میکنیم البته باید دقت داشته باشید که هنگام پختن سیب زمینی ها هم به آن نمک زدیم و مراقب باشیدکه مواد شور نشود.

رنده کردن سیب زمینی سمبوسه
وقتی موادمان آماه شد باید نان های لواشمان را برش بزنیم اگر میخواهید سمبوسه های بزرگ درست کنید باید نان هارا به صورت طولی و اگر سمبوسه های کوچک آنها را به صورت عرضی برش میزنیم.

حالا برای پیچیدن سمبوسه از مواد بر می داریم و یک سمت نان قرارمی دهیم و به حالت مثلثی نان را می پیچونیم این مثلت چند جرخ میخورد تا تمام اظلاع آن بسته شود فقط اگر لب های نان ها خشک بود یه خورده مرطوبش کنید تا نان موقع کار نشکنه.

مراحل تا زدن نان سمبوسه
بعد از پیچاندن سمبوسه ها آنها را در روغنی که حدودا نیم سانت از سطح ظرف را پر کرده سرخ کنیم. فقط دقت کنید برای اینکه سمبوسه ها باز نشن از سمتی که پیچیده شدن داخل روغن قرار دهید. وقتی سمبوسه ها سرخ شدن طرف دیگر آن را سرخ میکنیم و بعد از سرخ شدن روغن اضافه آن را با کاغذ خشک کن و یا قرار دادن بر روی صافی بگیرید.

نکات تکمیلی در مورد سمبوسه
سمبوسه جزو غذاهای دانشجویی میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15 دقیقه
زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 0 دقیقه میباشد .
سمبوسه را می توانید در وعده نهار - شام - پیش غذا - سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار - میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 2 نفر مناسب میباشد .

* گزارش از افسانه یوسفی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top