تاریخ انتشار: شنبه 1397/07/14 - 11:29
کد خبر: 285108

یک روز تا بررسی نهایی FATF در مجلس باقی مانده است؛

آزمون مهم نمایندگان ملت در بهارستان

مردم دیر یا زود نتیجه‌ی تصویب یا عدم تصویب این لایحه‌ی مبهم بین‌المللی(FATF) را می‌بینند، همانطور که نتیجه‌ی برجام را دیدند و این مسئله تاثیر بسزایی در تجدید نظر آن‌ها نسبت به نماینده‌ی حوزه‌ی انتخابیه‌ی مورد نظرشان در انتخابات سال آینده‌ی مجلس شورای اسلامی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اگر اهل وب‌گردی و پیگیری لحظه‌ای اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ای هم نباشید احتمالا با حاشیه‌های مربوط به تصویب یک لایحه‌ی پر سر و صدا در مجلس شورای اسلامی برخورد کرده‌اید. لایحه‌ای درباره‌ی الحاق کشور به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و حمایت مبارزه با تروریسم یا همان FATF.

برای یافتن اطلاعاتی درباره‌ی FATF کافی است جستجوی کوتاهی در صفحه‌ی وب انجام دهید تا اطلاعات کاملی پیرامون این لایحه که ظاهرا قرار است ایران را در زمره‌ی مبارزین سراسری با تروریسم و پولشویی جهانی قراردهد بدست بیاورید اما بالطبع این تمام ماجرا نیست. در این گزارش هم قصد شرح پیرامون این لایحه‌ی پر حاشیه را نداریم اما مروری گذرا بر آنچه قرار است در مجلس مورد توافق قرار گیرد، خالی از لطف نیست.

لوایح چندگانه‌ای که تحت عنوان معاهدات بین‌المللی پر ریسک و مبهم نیز از آن یاد می‌شود و از جمله‌ی آن‌ها می‌شود به سند 2030 یونسکو، توافق آب و هوایی پاریس، قرارداد پالرمو و همچنین لایحه‌ی FATF و برخی موارد دیگر که هنوز داغ و رسانه‌ای نشده است، به تنهایی شاید خوب و حتی پر سود به نظر برسد. در کنار هم قراردادن این معاهدات اما پازل‌های عجیبی را تشکیل می‌دهد که در مجموع و با توجه به تحریم‌های چندجانبه از سوی کشورهای غربی و اروپایی، جمهوری اسلامی را به چاه عمیقی می‌اندازد که بیرون آمدن از آن به سادگی نخواهد بود.

گزاره‌های ساده‌ و بدون پیش شرطی را می‌توان در مقابل هر یک از این قراردادهای مطرح کرد. به عنوان مثال باید گفت وقتی توان و هزینه‌ی فراوانی برای تدوین سند جامع آموزش عالی کشور از سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی تا کنون صورت کرفته، چرا باید کنار گذاشته شود و سندی را در دستور کار قرار داد که نسخه‌ی پیچیده شده‌ی کشورهای غربی و اروپایی است. نسخه‌ای که تازه برای تربیت نسل نونهال و نوجوان در کشور است. ساده‌ و ابتدایی ترین آموزه‌های مدون در سند 2030 البته مورد نقد عموم مردم نیز قرار گرفته است اما تصویب و امضای آن در سکوت کامل خبری و اصرار امروز برخی جریانات داخلی و خارجی برای اجرای آن که حتی به مرحله‌ی اجرای آزمایشی در اراک و چند استان دیگر هم رسید، عجیب است.

گزاره‌ی ساده‌ی دیگر در ماجرای همین FATF  است. جایی که در آن قرار است با تروریسم و پولشویی مبارزه شود. حال آنکه از سوی نهادهای متولی این طرح در اروپا و آمریکا، همواره ایران به عنوان حامی اصلی تروریسم مطرح می‌شود و تحریم‌های چندجانبه‌ای نیز به صورت مکرر علیه جمهوری اسلامی وضع می‌شود. از سویی دیگر تلاش برای دور زدن این تحریم‌ها و تهیه‌ی مایحتاج مهم مردم نیز در زمره‌ی فعالیت‌هایی قرار می‌گیرد که از نگاه همین لایحه، به عنوان پولشویی مطرح می‌شود. پس طبیعتا پیوستن به چنین لایحه‌ای از سوی جمهوری اسلامی مضحک به نظر می‌رسد.

حالا قرار است کمتر از 24 ساعت دیگر این لایحه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. فردا یکشنبه صحن علنی مجلس شورای اسلامی شاهد یکی از مهمترین تصمیمات سال‌های اخیر نمایندگان مردم خواهد بود. البته یکبار دیگر نیز این لایحه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت البته با این تفاوت که این بار فرصتی برای به تعویق انداختن و بررسی بیشتر وجود ندارد. این بار باید نتیجه‌‍ی مشخصی از جلسه بیرون بیاید. یا تصویب یا رد.

قطعا کشورمان از تصویب‌های 20 دقیقه‌ای چندان دل خوشی ندارد. برنامه جامع اقدام مشترک که تحت عنوان برجام از آن یاد می‌شود نیز چند سال قبل از سوی نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار گرفت. نمایندگان ملت انقدر مطمئن بودند که اجرای این معاهده منتج به رفع تحریم‌ها می‌شود که آن را طی 20 دقیقه تصویب کردند اما حالا به جایی رسیدیم که بعد از خروج آمریکا از این توافق، ایران خیلی با روزهای پیش از اجرای آن فاصله دارد و امتیازاتی را که به راحتی از دست داد، نمی‌تواند بدست بیاورد.

نمایندگان مجلس که البته امروز ترکیب متفاوتی نسبت به روزهای تصویب برجام دارند تقریبا می‌دانند که زمان تصویب‌های 20 دقیقه‌ای گذشته است و مردم بیشتر از هر زمان دیگری ذره‌بین توجهات به تصمیمات آن‌ها را رصد می‌کنند.

مردم دیر یا زود نتیجه‌ی تصویب یا عدم تصویب این لایحه‌ی مبهم بین‌المللی را می‌بینند، همانطور که نتیجه‌ی برجام را دیدند و این مسئله تاثیر بسزایی در تجدید نظر آن‌ها نسبت به نماینده‌ی حوزه‌ی انتخابیه‌ی مورد نظرشان در انتخابات سال آینده‌ی مجلس شورای اسلامی خواهد داشت.

از طرفی در شرایط سخت اقتصادی اخیر و بروز مشکلات عدیده‌ی معیشتی در عموم خانوارهای ایرانی، علاوه بر اینکه دولت به عنوان مقصر اصلی در چشم مردم شناخته می‌شود اما خلاء وجود نظارت صحیح و کاربردی از سوی مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی  کاملا احساس شد و عملا در کنار دولت، محبوبیت نمایندگان مجلس نیز در چشم مردم کاهش چشمگیری داشت.

حالا اما در فاصله یکساله تا انتخابات مجلس شورای اسلامی، نمایندگان ملت فرصت چندانی ندارند تا بتوانند خلاء ایجاد شده را رفع و اعتماد رفته‌ی مردم را بازگردانند. دلسوزی حقیقی نمایندگان ملت برای مردم در لوایح مهمی که در تاریخ ثبت‌خواهد شد محاسبه می‌شود. دیر یا زود مردم نتیجه‌ی FATF  را مثل برجام و 2030 خواهند فهمید و این نمایندگان هستند و اعتماد بین آن‌ها و مردم.

* گزارش از امیرمحمد بهشت‌آئین

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top